آخرین خبرها

گزارشی از دومین دوره از سلسله درس‌گفتارهای کلام در روزگار نو

به گزارش شبکه معالم، دومین دوره از سلسله درس‌گفتارهای کلام در روزگار نو به همت گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی در ۲۰ و ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این برنامه دو روزه که به اولین قسمت از مسائل و موضوعات کلام و جامعه اختصاص داشت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک‌زایی، حجت الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی طالقانی به ارائه بحث پرداختند. در دو نشست اول، استاد دکتر لک‌زایی بر اساس مبانی کلامی شیعه، به نقش مردم در مشروعیت سیاسی پرداخت. معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی بین مشروعیت در مقام رهبری و مشروعیت در مقام دولت تفکیک کرده و نقش مردم در مشروعیت دولت را تعیین کننده دانست. بعد از نماز ظهر و عصر، گعده‌ای علمی شکل گرفت و شرکت‌کنندگان از فرصت پرسش و پاسخ با حضور استاد لک‌زایی و استاد طالقانی بهره‌بردند.

بعد از ظهر جمعه، استاد ایزدهی در دو نشست جایگاه اعتراضات مدنی به حاکمیت دینی را از منظر مبانی کلامی شیعه به بحث گذاشت. مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تمایز گذاشتن بین اعتراض و نقد، اعتراض به حاکمیت دینی را غیرمشروع خواند و نقد حاکمیت دینی را محدود به چارچوب دینی دانست. در ادامه، پرسش و پاسخ‌هایی ذیل این موضوع طرح شد.

استاد طالقانی در نشست روز دوم، آزادی‌های فردی در الاهیات شیعه را مورد تأمل قرار داد. مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برخی از اصول لیبرالیسم را با برخی از مبانی رایج در اصول فقه امامیه مقایسه کرد و به بیان اشتراکات و افتراقات آنها پرداخت. پرسش و پاسخ پایان‌بخش این بخش از برنامه بود. بعد از ظهر نیز میزگرد علمی با حضور استاد ایزدهی و استاد طالقانی برگزار شد که آخرین برنامه از این مدرسه زمستانی بود.

این دوره از درس‌گفتارها به بررسی مسائل مهم و روزآمدی در حوزه کلام و جامعه پرداخت. حضور اساتید برجسته و ارائه مباحث عمیق و عالمانه، این دوره را به یک فرصت مغتنم برای علاقه‌مندان به این حوزه تبدیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید