آخرین خبرها

تشکیل حکومت در زمان غیبت بیش از آنکه نیاز به ادله باشد تابع علل است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، در همایش منشور روحانیت که در سالن همایش هتل آفتاب ولایت برگزار شد، به مسئله تشکیل حکومت در عصر غیبت اشاره کرد و گفت: مسئله تشکیل حکومت از زمان امام صادق علیه‌السلام مطرح بوده است، در روزگار ما یک دوره حکومت امام معصوم علیه السلام به شکل جهانی وجود دارد، که به آن ظهور موعود گفته می‌شود و دیگری حکومت صالحان در عصر غیبت است.

وی با بیان اینکه همه علما و مراجع حرمتی برای تشکیل حکومت در عصر غیبت نمی‌دانند بلکه مؤلفه‌هایی برای حکومت اسلامی در مذهب شیعه اثنی عشری (امامیه) بیان می‌کنند، در این‌ باره توضیح داد: علمای امامیه مؤلفه امکان را پیرامون این مسئله بیان می‌کنند و برای اجرای آن تلاش می‌کنند به‌عنوان‌ مثال گاهی در حد اعتراض غیرمسلحانه با حکومت طاغوت بوده است یا حکومت پنهانی در دوره عباسی و غزنوی تلاش‌هایی صورت گرفته است.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در طول تاریخ با توجه به حضور حکومت‌های طاغوتی و مستبد، امکان ایجاد حکومت اسلامی بر اساس فقه شیعه وجود نداشت حتی امکان پرداختن به مسائل ضروری مانند امربه‌معروف و نهی از منکر نبود؛ لذا علمای شیعه با فراز و فرودهایی در حوزه تشکیل حکومت اسلامی تلاش‌هایی زیادی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی به سیره تاریخی این مسئله، و تلاش فقهای معاصر برای پاسخگویی به شبهات در زمینهٔ تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل حکومت در زمان غیبت بیش از آنکه نیاز به ادله باشد تابع علل است.

وی اضافه کرد: اغلب کسانی که به این حواشی و تردیدها دامن زدند و دوره غیبت و نفس غیبت امام معصوم(ع) را مانعی برای تشکیل حکومت دانستند در زندگی اجتماعی آن‌ها نوعی سرخوردگی و یأس از مبارزه سیاسی به چشم می‌خورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی خراسانی پیرامون این موضوع مثال‌هایی عنوان کرد و افزود: در شرایط کنونی یا در التهاب‌هایی که گاهی به‌صورت طبیعی این حکومت را در بر‌می‌گیرد، چالش‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی این عوامل باعث می‌شود در برخی از افراد ایجاد یاس و سرخوردگی ایجاد کند.

وی لازمه برخورد با این‌گونه اندیشه گفت‌وگو با ادبیات کارآمد را، بیان کرد و ادامه داد: با این افراد که دارای یاس هستند، زمانی گفت‌وگو مفید است که بتوان مصداق موفقیت، که در دوران انقلاب اسلامی حاصل آمده است برجسته بیان کرد که تشکیل حکومت اسلامی را کاملاً موجه کند.

استاد حوزه علمیه خراسان توضیح داد: بخشی ازاین‌گونه تفکر از یاس تاریخی است، نوعی توقع معصومانه از حکومت داریم؛ لذا هرچقدر ورود روحانیت در حکومت بیشتر باشد این مسئله بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید