آخرین خبرها

گروه فرهنگ و ارتباطات

  1. معرفی

دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی فعالیت‌های آموزشی در عرصه‌های آموزش زبان عربی معاصر و انگلیسی را از سال ۱۳۷۰ و در زمینه فرهنگ از سال ۱۳۷۴ آغاز کرد و برنامه‌های آموزشی در زمینه فرهنگ و هنر دینی از سال ۱۳۷۹ شروع شد.

در سال ۱۳۸۴ با رسمیت یافتن گروه‌های آموزشی «تبلیغ و تربیت اسلامی»، «فرهنگ و تاریخ» و «ادب و هنر اسلامی» که از سال ۱۳۸۱ تشکیل شده بودند، آموزش‌های تبلیغ، فرهنگ و هنر اسلامی در دفتر خراسان وارد مرحله تازه‌ای شد. در سال‌های پایانی دهه هشتاد، با توسعه روزافزون رسانه‌های جمعی و نقش بی‌بدیل آن‌ها در تأثیرگذاری و تحولات فکری فرهنگی جامعه برنامه‌ریزی‌های جدی و عمیق برای آشنایی طلاب با این حوزه نوپدید آغاز گردید. در کنار آموزش‌های مقدماتی، تکمیلی و تخصصی، طرح مباحث پژوهشی مرتبط را رسانه در حوزه‌های فرهنگی، ارتباطی، تبلیغی و زبانی در حلقه‌های علمی تبلیغی مرکز از دیگر اقدامات انجام شده بوده است. جذب وسیع دانش‌پژوهان و اعضای حلقه‌های این مرکز در سطوح تحصیلی عالیه، انجام فعالیت‌های تبلیغی، همکاری با مؤسسات و مجموعه‌های فرهنگی کشور در رده‌های مدیریت و کارشناسی ارشد خود گواهی بر نتیجه‌بخش بودن و کاربردی بودن این فعالیت‌ها است.

ورود به قلمرو دین، اندیشه و فرهنگ در جوامع بشری، به ویژه جامعۀ بزرگ اسلامی‎، و نزدیکی دیدگاه‌ها در تحکیم پیوندها و برخورداری از درکی متقابل، بهره‌مندی از راه‌ها و زبان ارتباطی مشترک را امری ناگزیر می‌نماید. جهان اسلام، به‌ ویژه طلاب علوم دینی، افزون بر برخورداری از دانش و علوم اسلامی و فنآوری نوین اطلاعات، به ابزارهای ارتباطی مناسب نیازمند است که زبان ضروری‌ترین آن‌ها است.

همچنین دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با درک اهمیت و نقش زبان در فهم فرهنگ دین و به منظور رفع نیاز حوزه‌های علمیه و طلاب فاضل، آموزش زبان عربی معاصر و انگلیسی را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرد. با توجه به اینکه حوزه ارتباطات امروزه علاوه بر نیاز به پاسخگویی مسائل جامعه در فضای فرامرزی و بین الملل بسیار مورد توجه قرار گرفته است، گروه فرهنگ و ارتباطات با ساختار جدید در سه بخش  فرهنگ شناسی و ارتباطات و نیز ارتباطات بین الملل انگلیسی و عربی به فعالیت می پردازد.

مروری بر فعالیت‌های ۱۸ سالۀ گروه زبان، بازتابی از نشاط، پویایی و تلاش گروه برای گسترش زبان آموزی بین طلاب جوان حوزه و تربیت مبلّغان و پژوهشگران توانمند است.

اکنون با شکل‌گیری گروه فرهنگ و ارتباطات با مرور و آسیب شناسی تجربه دوره‌های برگزار شده گذشته و بازنگری در سرفصل‌ها و منابع درسی، طراحی رشته تخصصی فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پنج گرایش جهت دریافت مجوز از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان رضوی پیش رو قرار گرفته است: أ. گرایش ارتباطات بین الملل انگلیسی؛ ب. گرایش ارتباطات بین الملل عربی؛ ج. گرایش تبلیغ و ارتباطات شفاهی؛ د. گرایش مطالعات رسانه؛ هـ. گرایش مطالعات فرهنگی.

  1. اهداف و برنامه ها
    • تربیت مبلغان و کارشناسان حوزوی توانمند، نواندیش، نیازمحور و کارآمد در عرصه‌های مختلف فرهنگ و مسلّط بر مهارت‌های زبان و ارتباطات بین‌المللی
    • توسعه نگرش، دانش و مهارت حوزویان در زمینه شناسایی، مطالعه، برنامه‌ریزی، تبلیغ و تبیین فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بهره‌گیری از قالب‌های مختلف خطابه و مناظره و رسانه
    • تأمین نیازهای آموزشی حوزه‌های علمیه استان در زمینه فرهنگ اسلامی و تقویت وترویج رویکردهای رسانه‌ای در میان طلاب و فضلای حوزه
    • ارتقای دانش، نگرش و مهارت حوزویان در زمینه زبان‌های بین‌المللی با کارکردهای پژوهشی، آموزشی و ترویجی آن در علوم و معارف اسلامی
    • تأمین نیازهای پایه و عمومی زبان‌آموزی در حوزه‌های علمیه، در عرصه‌های آموزش، برنامه‌ریزی، منابع انسانی، متون درسی و ابزارهای کمک‌آموزشی

 

  1. بخشهای علمی
    • بخش ارتباطات بین الملل انگلیسی

انقلاب اسلامی ایران به عنوان پیشتاز نهضت جهانی اسلام و حوزه‌های علمی به عنوان نماد روشنفکری و وظیفه تولید اندیشه دینی و تبلیغ دین، عهده‌دار  تربیت اندیشه وران و مبلغان دینی است. و ضروری‌ترین ابزار این تولید و تبلیغ زبانی مشترک با مخاطب و جامعه هدف است. زبان انگلیسی به عنوان زبان مشترک ارتباطی و علمی بیشترین کارکرد را در نگاه و اندیشه غرب نسبت به ایران و اسلام دارد. با گرایش روزافزون غرب نسبت به اسلام و مذهب شیعه، زبان انگلیسی ضروری‌ترین ابزار این ارتباط در این حوزه‌ها خواهد بود. برای پاسخگوئی به این نیاز روزافزون، ضرورت آموزش زبان انگلیسی به ویژه برای سفیران انقلاب به آن حوزه‌ها، اجتناب ناپذیر می‌نماید. از سوی دیگر نیاز مبرم دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی به کارشناسانی که ضمن داشتن تخصص در علوم اسلامی و بینش های کلی نسبت به مسایل فرهنگی و اجتماعی با تکیه بر مکتب انسان ساز اسلام بتوانند برنامه های مقطعی و منطقه ای را با رعایت جنبه های فرهنگی و اجتماعی تهیه نمایند مشهود است. با عنایت به حساس بودن تربیت این دسته از نیروهای کلیدی نیاز است احتیاجات خاص این گروه با توجه به حوزوی بودن ایشان مدنظر قرارگیرد.

در عرصه بین الملل، با گسترش ارتباطات و تعاملات دوسویه انقلاب اسلامی ایران با سایر کشورهای جهان و نیز با گرایش روز افزون جهان و بخصوص غرب نسبت به اسلام و نمادهای اسلامی و شیعی، تربیت مبلغان آشنا با فرهنگ و ارتباطات بین المللی ضرورت دوچندان می یابد.

  • آموزش مهارتهای چهارگانه زبان انگلیسی

با توجه به تدریجی بودن امر آموزش و مرحله‌ای بودن فرآیند یادگیری، به ویژه در مهارت‌های زبانی، دوره‌های آموزش زبان انگلیسی در چند مرحله و در سطوح مختلف آموزشی از مراحل ابتدایی تا عالی توسط بخش پژوهش مؤسسه برنامه‌ریزی و تدوین شده است.

در برنامه‌ریزی کلان آموزشی، مراحل آموزش به سه دوره؛ مقدماتی، عمومی و عالی، تقسیم شده است. و هر دوره خود دارای سطوح مختلفی است. سطوح آموزشی دورۀ آموزش زبان معاصر عبارتند از:

سطح مقدماتی:  مرحله‌ای از دورۀ آموزشی است که زبان آموز پایه و اصول مهارت‌های زبانی و ساختار زبان انگلیسی را طی ۲ ترم زمانی (۶۰ جلسه آموزشی) می‌آموزد.

سطح عمومی: مرحله‌ای از دورۀ آموزشی که فراگیر به تثبیت آموخته‌ها و تمرین یافته‌ها می‌پردازد و مقدمات مهارت نگارش را تجربه می‌کند. این سطح طی ۴ ترم زبانی و ۱۰۰ جلسه آموزشی برگزار می‌شود.

سطح عالی: بالاترین مرحله این دوره آموزشی که فراگیر طی ۴ ترم زبانی و ۱۲۰ جلسه آموزشی توانایی‌های خویش را در مهارت سخنوری، خواندن و نگارش در حد رفع نیاز و دانش خود، به اثبات می‌رساند

 

 دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی

(General English) مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره

ü   دورۀ پیشرفته
مقطع صدور گواهینامه دانش آموختگی
عنوان گرایش ترم بندی منابع آموزشی تعداد ساعت آموزشی
ترجمه ۴ ترم

۳ ماهه

ترم اول ترجمه + FCE 1 واحدهای درسی گرایش ترجمه:

ü  کارگاه ترجمۀ ۱ و ۲، نگارش فارسی، نقدو ویرایش ترجمه، پروژۀ ترجمۀ انگلیسی- فارسی۱ و ۲، پروژۀ ترجمۀ فارسی- انگلیسی۱ و ۲، ترجمۀ متون اسلامی ۱ و ۲

منبع آموزشی FCE

ü  Ready for FCE (MacMillan)

ü  دارای ۱۵ فصل است که هر ترم ۳ فصل آن تدریس می شود. در دوره ترجمه فقط تا فصل ۱۲ تدریس می گردد.

۵۴۴ ساعت:

ü      ترجمه: ۳۸۴ ساعت آموزشی [۱۸ واحد = ۱۲ واحد نظری + ۶ واحد عملی]

ü       FCE: جمعاً ۱۶۰ ساعت برای ۴ ترم ۴۰ ساعتی (از FCE 1  تا  FCE4)

ترم دوم ترجمه + FCE 2
ترم سوم ترجمه + FCE 3
ترم چهارم ترجمه + FCE 4
تبلیغ ۲ نیمسال تحصیلی نیمسال اول +

 FCE 1 + FCE 2

واحدهای درسی گرایش تبلیغ:

ü  روش تحقیق ۱ و ۲، مخاطب شناسی و روان‌شناسی تبلیغ، سازمانها و موسسه‌ها و رسانه‌های تبلیغی مسلمان و مسیحی، کارگاه اصول عملی تبلیغ و ارتباطات ۱ و ۲، آشنایی با فرق و جریان‌های فکری معاصر مسلمان و مسیحی، جغرافیای انسانی سیاسی کشورهای اسلامی

منبع آموزشی FCE

ü  Ready for FCE (MacMillan)

ü دارای ۱۵ فصل است که هر ترم ۳ فصل آن تدریس می شود. در دوره تبلیغ فقط تا فصل ۱۲ تدریس می گردد.

۵۱۲ ساعت:

ü      تبلیغ: ۳۵۲ ساعت آموزشی [۲۲ واحد]

ü       FCE: جمعاً ۱۶۰ ساعت برای ۴ ترم ۴۰ ساعتی (از FCE 1  تا  FCE4)

نیمسال دوم  +

FCE 3 + FCE 4

  • کارگاه تربیت مدرسان زبان انگلیسی

برگزاری سه دوره کارگاه مهارت افزایی و ضمن خدمت در  تدریس زبان انگلیسی سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ و ۱۳۹۸ برای اساتید با ارائه محتوای آموزشی روش تدریس زبان انگلیسی و انتخاب اساتید دوره های مهارتهای چهارگانه از این کارگاهها پس از اتمام کارگاه، موفقیت در آزمون تدریس آزمایشی عملی و شرکت در دوره کاروزی از برنامه های تربیت مدرس زبان انگلیسی گروه است.

  • منابع درسی

منبع درسی دوره های مهارت های چهارگانه کتابهای Touchstone 1-4  و Viewpoint1-2 می باشد. علاوه بر ایم منابع مشاهده فیلم و متون اسلامی به زبان انگلیسی بر اساس سطح دانش پژوهان نیز استفاده می شود.

  • رشته های تحصیلی
    • رشته تخصصی فرهنگ و ارتباطات اسلامی گرایش ارتباطات بین الملل انگلیسی: جهت تاسیس این رشته از سطح ۳ حوزه علمیه خراسان اقدامتی در حال انجام است و امید است بزودی این رشته در گروه تاسیس شود.
  • کارشناسی زبان انگلیسی ویژه دانشجویان مطالعات اسلامی (دانشگاه باقرالعلوم)
  • برنامه‌های راهبردی ارتباطات بین الملل انگلیسی
    • برگزاری رشته تخصصی فرهنگ و ارتباطات اسلامی گرایش ارتباطات بین الملل انگلیسی
    • برگزاری رشته کارشناسی زبان انگلیسی ویژه دانشجویان مطالعات اسلامی
    • برگزاری حلقات علمی-تبلیغی در موضوع سبک زندگی و عقاید به زبان انگلیسی
    • برگزاری نشستهای مطالعات میان رشته ای علوم انسانی در غرب (۱۳۹۷) با حضور پروفسور فون اشتوش (آلمان) و دکتر قاسم درزی (دانشگاه شهید بهشتی) مورد حمایت میز تخصصی توانمند سازی علوم اسلامی
    • برگزاری کارگاه آموزشی مدرسان زبان انگلیسی : هدف این کارگاه استفاده از ظرفیت مدرسان توانمند و طلاب خروجی دوره ها جهت تدریس در بخش مهارتهای چهارگانه زبان انگلیسی است.
    • برگزاری دوره تربیت مبلغان بین الملل معارف رضوی در کشورهای انگلیسی زبان با مشارکت مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی.
    • عقد تفاهم نامه برگزاری دوره های مکالمه زبان انگلیسی با مراکز حوزوی و فرهنگی

  • بخش ارتباطات بین الملل عربی
    • آموزش مهارتهای چهارگانه زبان عربی

با توجه به تدریجی بودن امر آموزش و مرحله‌ای بودنفرآیند یادگیری، به ویژه در مهارت‌های زبانی، دوره‌های آموزش زبان عربی در چند مرحله و در سطوح مختلف آموزشی از مراحل ابتدایی تا عالی برنامه‌ریزی و تدوین شده است.

  • برنامه آموزشی زبان عربی معاصر

در برنامه‌ریزی کلان آموزشی، مراحل آموزش به سه دوره مقدماتی، عمومی و عالی، تقسیم شده است.

دوره مقدماتی: این مرحله زبان آموز پایه و اصول مهارت‌های زبانی و ساختار زبان عربی را طی ۲ ترم زمانی (۵۰ جلسه آموزشی) می‌آموزد.

دوره عمومی: در این مرحله فراگیر به تثبیت آموخته‌ها و تمرین یافته‌ها می‌پردازد و مقدمات مهارت نگارش را تجربه می‌کند. این سطح طی ۴ ترم زبانی و ۸۰ جلسه آموزشی برگزار می‌شود.

دوره عالی: بالاترین مرحله این دوره آموزشی که فراگیر طی ۴ ترم زبانی و ۱۰۰ جلسه آموزشی توانایی‌های خویش را در مهارت سخنوری، خواندن و نگارش در حد رفع نیاز و دانش خود، به اثبات می‌رساند.

دورۀ عمومی

مقطع صدور گواهینامۀ دانش‌آموختگی عنوان سطح منبع آموزشی عناوین دروس توضیحات
دورۀ عمومی زبان عربی پایه العربیۀ‌للناشئین ج ۱ و ۲ الآداء و المحادثۀ، القراءۀ والاستیعاب، مشاهدۀ الافلام ۶۰ ساعت
مقدماتی العربیۀ‌للناشئین ج ۳ و ۴ الآداء و المحادثه، القراءۀ والاستیعاب، مشاهدۀ الافلام ۶۰ ساعت
پیش‌متوسطه العربیۀ‌للناشئین ج ۵ الآداء و التعبیر، القراءۀ والاستیعاب، مشاهدۀ الافلام  
متوسط العربیۀ‌للناشئین ج ۶ المکالمۀ والمحادثۀ، القراءۀ والتعبیر،  مشاهدۀ الافلام  
فوق متوسط ۱ العربیۀ‌للناشئین ج ۷ المکالمۀ والمحادثۀ، القراءۀ والتعبیر،  مشاهدۀ الافلام  
فوق متوسط ۲ العربیۀ‌للناشئین ج ۸ المکالمۀ والمحادثۀ، القراءۀ والتعبیر،  مشاهدۀ الافلام  

 

نکته: دورۀ عمومی تا پایان جلد۸ العربیۀ للناشئین می‌باشد که پس از گذراندن هشت کتاب در ۶ ترم (زبانی سه ماهه) و کسب امتیاز لازم در آزمون مهارتی به دانش‌پژوهان گواهی مهارتی پایان دورۀ عمومی اعطا خواهد شد.

دورۀ پیشرفته

مقطع صدور گواهینامۀ دانش‌آموختگی عنوان سطح منبع آموزشی عناوین درسی توضیحات
دورۀ پیشرفتۀ زبان عربی پیشرفته العربیۀ‌للناشئین ج ۹ تا ۱۲+ گرایش ترجمه اللغۀ العربیۀ(۲۰۰س)، اصول و فنون ترجمه (۳۰س)، آیین نگارش (۳۰س)، قراءۀ النصوص (۳۰س)، کارگاه ترجمه (۶۰س)، نقد و ویرایش ترجمه(۳۰س) ۳۸۰ ساعت در  ۵ ترم سه ماهه
العربیۀ‌للناشئین ج ۹ تا ۱۲+ گرایش تبلیغ اللغۀ العربیۀ(۲۰۰س)، اصول الخطاب و الحوار (۳۰س) المحادثۀ والتعبیر (۳۰س) کارگاه خطابه (۶۰س)، کارگاه مناظره (۳۰س)، ۳۵۰ ساعت در  ۵ ترم سه ماهه
العربیۀ‌للناشئین ج ۹ تا ۱۲+ گرایش التحقیق و التحریر اللغۀ العربیۀ(۲۰۰س)، کارگاه روش تحقیق (۳۰س)، القراءۀ والاستیعاب (۳۰س)، کارگاه الکتابۀ والانشاء (۶۰س)، نقد و ویرایش نگاشته‌ها (۳۰س) ۳۵۰ ساعت در  ۵ ترم سه ماهه

نکته۱: دورۀ پیشرفته تا پایان جلد ۱۲ العربیۀ للناشئین به ضمیمۀ گذراندن یکی از گرایش‌های؛ ترجمه، تبلیغ و تحقیق و تحریر خواهد بود؛ که فراگیران پس از گذراندن ۵ترم سه ماهه و قبولی در آزمون جامع گواهی پایان دورۀ پیشرفته دریافت خواهند کرد. البته اعتبار این گواهی مستلزم تأیید دبیرخانۀ سه نفره متشکل از: گروه عربی زبان دفتر، دانشکدۀ ادبیات دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد می‌باشد.

نکته ۲: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و اخذ مجوز سطح سه برای رشتۀ فرهنگ و ارتباطات اسلامی با سه گرایش: مطالعات فرهنگی، فرهنگ بین‌المللی عربی یا انگلیسی یا ارتباطات بین‌المللی عربی و انگلیسی از سوی حوزۀ علمیۀ خراسان، دانش‌پژوهان می‌توانند در یکی از گرایش‌های زبان ادامۀ تحصیل دهند.

  • دوره لهجه عراقی

با توجه به ارتباط و تعامل دیرینه علمی‌فرهنگی مردم ایران و عراق در کشور یکدیگر در مناسبت‌های مذهبی و فعالیت‌های تجاری این دوره در دو سطح پیشنیاز و لهجه عراقی با هدف ارتقای تعامل و ارتباط طراحی شده و اجرا می‌شود. محتوای این دوره آموزشی در جدول زیر آمده است:

محتــــوای آمــوزشــــی دو دوره
سطح نام کتاب العربیه للناشئین و أساسیات المحادثه رویکرد زبانی براساس متد CLT (ارتباط محور)
پیشنیاز تعداد جلد ۴جلد – ۱تا۴ العربیه للناشئین- کارکردهای زبانی و اهداف دوره  ایجاد ارتباط فراگیر با زبان عربی

 آشنایی اولیه فراگیر با ساختارهای پایه عربی در حد شنیدن و گفتن

 آشنایی با جملات ساده و پایه عربی «معرفی خود، گفتگوهای متعارف روزمره»

 توانایی خواندن و نوشتن کلمات و عبارت‌های عربی در حد آموخته ها

تعداد بخش ۹بخش
تعداد وحده ۵۴وحده
تعداد درس ۱۶۲درس
تعداد صفحه هر جلد میانگین ۱۱۰صفحه اهداف آموزشی زبان بتواند ارتباطات اولیه زبانی را برقرار کند و نیاز خود را در قالب گفتگو برآورده کند
تعداد جلسه ۴۰جلسه/۸۰ ساعت روش ارزشیابی و سنجش شفاهی و مکتوب- کیفی و کمی-
کمک آموزشی فیلم – قصص- کاربرگ نقش معلم مشاور و آسان ساز
فرهنگ کمکی نوین طباطبایی- المعجم المصور نقش فراگیر مشارکتی فعال
لهجه (عراقی) تعداد جلد ۱جلد- أساسیات المحادثه العربیه کارکرد های زبانی  ایجاد ارتباط فراگیر با زبان عربی

 آشنایی اولیه فراگیر با ساختارهای پایه عربی در حد شنیدن و گفتن (لهجه)

 آشنایی با جملات ساده و پایه عربی «معرفی خود، گفتگوهای متعارف روزمره» (لهجه)

تعداد بخش مقدمه و ۲ بخش
تعداد وحده ۱۸وحده و ده حوار کاربردی
تعداد درس ۵۴درس
تعداد صفحه ۱۲۰صفحه اهداف آموزشی زبان بتواند ارتباطات اولیه زبانی را برقرار کند و نیاز خود را در قالب گفتگو برآورده کند
تعداد جلسه ۳۰جلسه/ ۶۰ساعت روش ارزشیابی شفاهی- مکتوب- کیفی و کمی-
کمک آموزشی فایل صوتی-  قصص و… نقش معلم مشاور و آسان ساز
فرهنگ کمکی معجم المصور نقش فراگیر مشارکتی فعال

منبع درسی کتب آموزشی العربیه للناشئین می باشد که در ۱۲ جلد از سطح مقدماتی تا پیشرفته تدریس می شود.

  • رشته های تحصیلی : هدفگذاری جهت تاسیس سطح ۳ ارتباطات بین الملل عربی از حوزه علمیه خراسان و کارشناسی فرهنگ و زبان عربی از دانشگاه باقرالعلوم (ع)
  • برنامه‌های راهبردی ارتباطات بین الملل عربی

از جمله برنامه های راهبردی در این بخش تاسیس رشته کارشناسی فرهنگ و زبان عربی در دفتر مشهد دانشگاه باقرالعلوم (ع) می باشد. شایان ذکر است علاوه بر این مهم برگزاری نشستهای تخصصی سالانه از جمله مطالعات میان رشته ای اسلامی در جهان عرب که برنامه مورد حمایت میز توامند سازی علوم اسلامی است در برنامه کاری بخش عربی گروه قرار گرفته است.

یکی دیگر از برنامه های راهبردی گروه انجام پروژه های مشترک با سازمانها نظیر پروژه موفق تربیت مبلغان بین الملل معارف رضوی در حوزه کشورهای عرب زبان در سال ۱۳۹۷ بود. در این طرح گروه آموزشی فرهنگ و ارتباطات امور علمی آموزشی را به انجام رسانید و مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی هم که حامی پروژه بود از ظرفیت مبلغان مسلط به زبان عربی در طرح های این مرکز استفاده خواهد نمود.

  • بخش فرهنگ و ارتباطات

هدف این بخش توسعه مطالعات فرهنگی و مهارتهای مرتبط با عرصه برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی در حوزه علمیه است.

  • اهداف بخش فرهنگ
  • توسعه تفکر تارییی در فضای علمی و فرهنگی حوزه
  • تربیت پژوهشگران و مبلغان بهرهمند از اطلاعات و تحلیلهای مورد نیاز جامعه از تاریخ، با تأکید بر تاریخ و سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام
  • توسعه مطالعات فرهنگی و مهارتهای مرتب با عرصه برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی در حوزه علمیه
    • رشته های بخش فرهنگ: در حال حاضر رشته های کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و فرهنگ و ارتباطات در حال پیگیری جهت تاسیس می باشد.
    • برنامه های مسئله محور:

بخش فرهنگ در حوزه راهبردی نقش بارزی را تا کنون ایفا نموده که برخی از این برنامه ها از میزهای تخصصی و قطبهای فرهنگی مختلف دفتر تبلیغات به شرح زیر است:

  • نشست چالش های مصرف محصولات فرهنگی (ارائه استاد حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی)
  • نشست مدیریت تولید ومدیریت بازاریابی محصولات فرهنگی (ارائه استاد حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا زائری)
  • نشست تخصصی برنامه ریزی و نیازسنجی محصولات فرهنگی (ارائه استاد دکتر مجید امامی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق)
  • کارگاه آموزشی فلسفه علم (استاد دکتر لطفا الله نبوی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)
  • کارگاه آموزشی جایگاه تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت (استاد دکتر خسرو باقری)

۳٫۳٫۱٫ تولید مجلات الکترونیک:

تولید محتوای مجله الکترونیکی علوم اسلامی

– مجله الکترونیکی تربیت دینی با موضوع بررسی و نقد کتابهای درسی با رویکرد دینی

۳٫۳٫۲٫ مدیریت پروژه های پژوهشی:

تولید گزارش راهبردی فرایندها و مدل های تربیت، ارتقا و ارزشیابی محققان علوم اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید