آخرین خبرها

موفقیت دانش‌پژوهان مرکزتخصصی آخوندخراسانی در رقابت علمی پژوهشی نخبگانی کشوری حل مسئله فقهی و حل مسئله کلامی ۱۴۰۲

به گزارش شبکه معالم، طرح نامه گروه دانش آموختگان گروه فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوندخراسانی در مرحله نهایی رقابت علمی پژوهشی نخبگانی کشوری حل مسئله کلامی با کسب بیشترین امتیاز(۹۱٫۳۳) موفق به کسب رتبه دوم شد.

این طرح نامه که با محوریت «کلام و جامعه» توسط حجج اسلام و المسلمین حسین رفیعی، مجید فوطه بافان و حسین مغنی تدوین شده به مسأله ذیل پرداخته است:

سال‌هاست که موضوع حجاب و چه‌بسا بیش از آن، الزامِ حکومتیِ حجاب آماجِ اشکالات و انتقاداتِ مخالفان قرار گرفته است؛ به‌ویژه از بلوایِ ۱۴۰۱ تلاش بسیار متراکم و همه‌جانبه‌ای برای تحت فشار قرار دادنِ نظام اسلامی به‌منظور عقب‌نشینی از الزامِ حجاب صورت گرفت.
از آنجا که یکی از رسالت‌های اصلیِ دانش کلام، دفاعِ نظری از آموزه‌های عملی دین است، در این تحقیق تلاش می‌کنیم با استفاده از مبانیِ فلسفۀ اخلاقیِ معاصر، از الزامِ حکومتیِ حجاب، دفاع کرده، نشان دهیم که فارغ از مباحث فقهی، دلایلِ موجّهِ اخلاقی برای الزامِ رعایتِ حجاب از سویِ حکومت وجود دارد. بررسی‌هایِ اخلاقیِ ما در چارچوب دو نظام رایجِ اخلاقی در اخلاقِ هنجاریِ معاصر است؛ به طور مشخص، فایده‌گرایی (utilitarianism) و تکلیف‌گرایی (deontologism).

همچنین طرح نامه حجت الاسلام مرتضی میری، از دانش پژوهان گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی نیز در گروهی مستقل با کسب امتیاز(۷۷٫۳۳) موفق به کسب رتبه سوم شد.

موضوع این طرح نامه «امکان سنجی فقهی شرط عین بودن موقوف در وقف سهام» می باشد. در این پژوهش فقهی که مرتبط با مباحث بورس و بازار سهام است شرط عین بودن سهام بر اساس مبانی مختلف در ماهیت سهام مورد بررسی قرار گرفته و این نتیجه حاصل شد که با پذیرش شخصیت حقوقی که مورد قبول نگارندگان است و شواهدی که در کلام فقها نسبت به توسعه در مفهوم عین وجود دارد، وقف سهام واجد شرط عینیت بوده و صحیح می باشد. با توجه به اینکه سهم بخش مشاعی از شخصیت حقوقی شرکت است، سهامدار می تواند آن بخش را وقف نموده و منافع آن را در جهت خاصی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید