آخرین خبرها

گزارشی از راهبردها، برنامه ها و دوره های علمی مرکز تخصصی طوبی در سال ۱۴۰۲ / برگزاری ۱۷هزار نفر ساعت آموزشی در مرکز تخصصی طوبی

به گزارش شبکه معالم، مرکز تخصصی طوبی در سال جاری با همکاری دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان، برنامه «مهارت های ارتباط موثر روحانیت» را برگزار کرده است. این مرکز در سال جاری با مراکز و نهادهای متعددی از جمله جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه رضوی و دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام همکاری داشته است. مرکز تخصصی طوبی در سال  آتی برنامه های جدیدی از جمله رویداد پژوهشی با رویکرد پایان‌نامه‌نویسی و حلقات علمی ویژه طلاب سطح چهار را برگزار خواهد کرد. متن پیش رو مصاحبه با خانم دکتر حلیمه علیشاهی، مدیر مرکز تخصصی طوبی است که سیر تحولی این مرکز را در سال های اخیر تبیین و تشریح کرده است.

مهمترین راهبردهای مرکز تخصصی طوبی چیست؟

مهمترین راهبردهای مرکز در آموزش سطوح تخصصی و عالی، تمرکز بر رشته های محدود با رویکرد کیفیت‌گرایی در فعالیت های آموزشی و استفاده از اساتید برتر استانی و کشوری با رویکرد آموزش پژوهش محور است. همچنین به منظور توسعه ضریب اثربخشی در سطح سه استان خراسان علاوه بر دوره های حضوری مجوز آموزش مجازی در سطح سه دریافت شده است.

در اجرای برنامه های راهبردی هم پرداختن به خلاء های آموزشی و ترویجی با رویکرد خروجی محوری و زمینه سازی جهت ارتقاء فعالیت های پژوهشی مد نظر قرار دارد. جذب حداکثری مخاطب نخبگانی برای گسترش ضریب اثربخشی برنامه ها، طراحی دوره های مختلف در قالب گام های یک حرکت هماهنگ (گفتمان سازی؛ جریان سازی و شبکه سازی) و اجرای برنامه های هماهنگ با رشته های آموزشی مرکز برای هم افزایی و اثربخشی بیشتر برنامه ها از دیگر راهبردهای اجرایی این مرکز  می باشد.

گزارش مختصری از فعالیت های مرکز تخصصی طوبی در سال جاری را بیان فرمایید.

اهم فعالیت های آموزشی مرکز تخصصی طوبی در سال جاری (۱۴۰۲) را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • برگزاری ۷۷۰ نفر ساعت آموزشی در نیمسال اول و ۲۲۴۰ نفر ساعت آموزشی در نیمسال دوم در سطح چهار رشته فقه خانواده در قالب دو دوره
  • برگزاری ۱۰۸۰۰ نفر ساعت آموزش در نیمسال اول و ۲۱۴۲۰ نفر ساعت در نیمسال دوم در سطح سه رشته اخلاق و تربیت اسلامی در قالب پنج دوره
  • برگزاری ۲۵۲ نفر ساعت آموزشی در سطح سه رشته فلسفه و کلام اسلامی در نیمسال اول
  • برگزاری۵۳۲۰ نفر ساعت آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان

در حوزه فعالیت های پژوهشی نیز در سال جاری برنامه های متعددی در قالب سلسله نشست و کارگاه تخصصی ویژه پژوهشگران علوم اسلامی، اساتید، طلاب و دانشجویان برگزار گردید. از جمله برگزاری کارگاه های مساله‌شناسی به منظور توانمندسازی طلاب و دانشجویان برای انتخاب موضوع پایان‌نامه و آشنایی آنان با اولویت های میزهای تخصصی، با همکاری میزهای تخصصی اخلاق و خانواده برای طلاب سطح سه رشته اخلاق و تربیت اسلامی و دانشجویان کارشناسی ارشد مطالعات زنان از جمله این فعالیت ها  می باشد. همچنین برگزاری کارگاه های مطالعه تحلیلی و متن‌پژوهی، روش تحقیق کیفی، آشنایی با ابزارهای فناورانه در پژوهش، برگزاری کرسی علمی ترویجی با موضوع مالکیت خصوصی زوجه و .. از دیگر فعالیت های پژوهشی مرکز به شمار می رود.

در حوزه برنامه های راهبردی مرکز تخصصی طوبی نیز می توان به سه عنوان کلی چهارمین دوره سلسله کارگاه های آموزش تفکرگرا، سومین دوره کارگاه اخلاق معاشرت روحانیت و سومین دوره سلسله نشست های عرصه های نوین فقاهت اشاره نمود.

درباره موضوع و مخاطب سلسله نشست های عرصه های نوین فقاهت بیشتر توضیح دهید.

سلسله نشست ها و کارگاه های عرصه های نوین فقاهت از سال ۱۴۰۰ با هدف بازخوانی بسترهای نوین فقاهت و به منظور آشنایی بیشتر اساتید و طلاب با موضوعات و مسائل جدید و افق‌گشایی در تحقیقات فقهی آنان در فهرست فعالیت های مرکز تخصصی طوبی قرار گرفته است. از آنجا که فقه کودک از عرصه های مغفولی است که پرداختن به ابعاد و زوایای مختلف آن زمینه‌ساز رویش پژوهش های کاربردی بسیاری در حل مسائل روز  می باشد، این برنامه با محوریت فقه کودک برگزار گردید.

در این دوره که با مشارکت دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان، پردیس خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدرسه عالی علمیه نواب برگزار شد و با حضور محققان برجسته فقه و حقوق کودک، ابعاد مختلف این موضوع از قبیل تعریف کودکی، رشد معاملی، کیفری و نکاحی کودک، حاکمیت و کودکی و همچنین حمایت از کودکان در معرض خطر مورد بررسی قرار گرفت. مخاطبان این سلسله نشست ها اساتید و پژوهشگران فقه و طلاب سطوح تخصصی و عالی فقه و اصول بودند.

با توجه به برگزاری چند دوره نشست ها و کارگاه ها در زمینه آموزش تفکرگرا و پژوهش‌محور، هدف شما از پرداختن به این موضوع در سال جاری چه بوده است؟

مرکز تخصصی طوبی در راستای سیاست اصلی خود یعنی پیشران بودن در حوزه علمیه خواهران، در سال های اخیر ارتقاء  اثربخشی و غنای بیشتر آموزش های حوزوی و توانمندسازی اساتید خواهر را با تکیه بر میراث ارزشمند حوزه علمیه در روش و محتوا و بهره‌مندی از الگوهای نوین تدریس، مد نظر قرار داده است. در همین راستا امسال در چهارمین دوره با هدف کاربردی شدن آموزش های پیشین و با نگاه به مساله پیش روی دفتر خواهران حوزه علمیه در تامین اساتید خواهر فقه و اصول، آموزش ویژه این گروه در دستور کار قرار گرفت. در این دوره که با شرکت پانزده نفر از طلاب سطح چهار برگزار شد، الگو و شیوه آموزش پژوهش محور درس اصول فقه، به صورت تخصصی و کاربردی ارائه گردید.

با توجه به موفقیت مرکز در برگزاری دوره های اخلاق معاشرت روحانیت در سال های قبل، دوره امسال را چگونه ارزیابی  می کنید؟

امسال به فضل الهی و با همکاری دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان این برنامه به عنوان بسته مکمل دوره های قبل ناظر به جنبه های روانشناختی ارتباط موثر روحانیت و در قالب کارگاه مهارتی دو روزه ویژه اساتید اخلاق و مسئولین فرهنگی مدارس علمیه خواهران در یک اردوی علمی آموزشی برگزار شد. با توجه به استقبال شایسته از این برنامه در سال های گذشته و با تاکیدات میز تخصصی خانواده که بسته آموزشی ویژه برادران نیز برنامه ریزی شد که توسط گروه علمی اخلاق و تربیت اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار گردید.

تاکنون با چه مراکز و نهادهایی ارتباط داشته و در اجرای برنامه ها مشارکت نموده اید؟

در کنار همکاری های درون سازمانی با مجموعه های دفتر تبلیغات اسلامی از جمله مرکز تخصصی آخوند خراسانی، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، میزهای تخصصی توانمندسازی علوم اسلامی، اخلاق، خانواده و … در حوزه همکاری های برون سازمانی طراحی و اجرای برنامه های مشارکتی در راستای هم افزایی با سایر مراکز علمی در حوزه مباحث زنان و خانواده یکی از اولویت های ثابت این مرکز به شمار می رود که در سال جاری در قالب همکاری با دفتر خواهران حوزه علمیه، جامعه المصطفی العالمیه، پردیس خواهران دانشگاه رضوی، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، دانشگاه مطهری، انجمن معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و… تبلور یافته است.

در این راستا  می توان به برگزاری دو نشست علمی در موضوع بررسی لایحه ارتقاء امنیت بانوان با مشارکت دفتر خواهران مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، مرکز امور خانواده و بانوان آستان قدس رضوی و مجمع هم افزایی بانوان انقلاب اسلامی و همچنین برگزاری پیش نشست همایش علمی «زن، خانواده، امنیت» با عنوان «نقش اقتصاد مقاومتی در امنیت اقتصادی خانواده» با همکاری حوزه علمیه خواهران قم اشاره نمود.

مشارکت در «سلسله نشست های حجاب از نگاه علم» با همکاری انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و با برگزاری نشست علمی تخصصی «حجاب و عفت در متون فلسفی و عرفانی» با حضور اساتید و پژوهشگران و کنشگران عرصه عفاف و حجاب و مشارکت در مراسم اختتامیه این نشست ها از دیگر فعالیت های مشارکتی مرکز تخصصی طوبی در سال جاری بوده است.

با عنایت به مقاومت پیروزمندانه مردم غزه در ماههای گذشته و ضرورت پرداختن به مساله تعلیم و تربیت با رویکرد آرمان طلبی سلسله نشست‌هایی نیز در موضوع تربیت نسل مقاوم برنامه ریزی شده که نخستین نشست آن در سال جاری برگزار شده است و امید داریم با مشارکت مراکز و مجموعه های فعال در زمینه تعلیم و تربیت این نشستها در سال بعد ادامه یابد.

لطفا برنامه های جدید مرکز تخصصی طوبی در سال  آتی را هم تشریح نمایید.

از آنجا که پویایی و روزآمدی از جمله سیاست های اصلی مرکز تخصصی طوبی به شمار می رود در کنار فعالیت های جاری این مرکز برنامه های جدیدی نیز در دست اقدام قرار دارد که امیدواریم در سال آتی شاهد ثمرات آن باشیم  که در اینجا به بخشی از آن اشاره می گردد:

در حوزه آموزش های مورد نیاز طلاب خواهر، مراحل تصویب خواهی مجوز رشته مشاوره خانواده در سطح سه آغاز گردیده است و برگزاری این رشته در دستور کار این مرکز قرار دارد.

در حوزه پژوهش طراحی رویداد پژوهشی با رویکرد پایان‌نامه‌نویسی ویژه طلاب سطح سه در دست اقدام است، که مذاکرات اولیه آن با دفتر امور خواهران حوزه علمیه خراسان انجام و اجرای آن به سال آتی موکول شده است.

همچنین با توجه به تجربه موفق برگزاری حلقات علمی در دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز تخصصی طوبی و نتایج ارزنده آن در دانش افزایی و مهارت افزایی طلاب علاقمند به تولید محتوا و نقد و ارزیابی متون علمی، طرح حلقات علمی ویژه طلاب سطح چهار با شرایط ویژه و رویکرد خروجی محوری، طراحی و در دستور اقدام برای سال بعد قرار دارد.

تکمیل طراحی رشته تخصصی «مطالعات اسلامی خانواده» که از سه ماهه آخر سال جاری آغاز گردیده و جلسات کارشناسی اساتید هم اکنون در حال برگزاری  می باشد، از جمله دیگر برنامه های مرکز به شمار می رود.

با توجه به گذشت پنج سال از آغاز برگزاری رشته اخلاق و تربیت اسلامی و ضرورت بسترسازی برای ارتقاء علمی فارغ التحصیلان این مرکز، طراحی رشته اخلاق در مقطع سطح چهار با همکاری میز اخلاق دفتر نیز در دستور کار این مرکز قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید