آخرین خبرها

گزارشی از برگزاری سلسله کارگاه ها و نمایشگاه های مجموعه اطلاع نگاشت «تناسب اندام روح»

به گزارش شبکه معالم، استارت آپ «آیه» با رسالت “بصری سازی اطلاعات دینی” در سال ۹۶ مجموعه اطلاع نگاشت ” تناسب اندام روح” را به سفارش اداره کل آموزش دفتر تبلیغات تولید شد. این مجموعه در سال ۹۷ به همراه برگزاری حدود ۲۰کارگاه آموزشی مرتبط در سطح استان برپا شد. و همچنین کتابچه محتوایی – تصویری آن تالیف شد.

مهمترین موسسات و نهادهایی که نمایشگاه در آنجا دایر شده و کارگاه آن نیز برگزار شده حوزه های علمیه نرجس ، حوزه علمیه اسلام شناسی، حوزه علمیه مطهره و مکتب الوحی، هیات انصارالمهدی، اردوگاه نهضت مردمی نهج البلاغه خوانی است.

سرفصلهای این مجموعه شامل موارد زیر می باشد که توسط سرکار خانم هنرمند تدریس شده است:

* اصل فطرت محوری: دوبعدی بودن انسان، اقتضا میکند گرایشها و تمایلات دوگانهای داشته باشد؛ شریعت اسلامی از انسان میخواهد در مصرف کالای فرهنگی اش گرایشهای روحانی را در الویت و امیال نفسانی را در خدمت حقیقت انسانیت یعنی روح قرار دهد(سوره شمس، آیات ۱۶ـ ۵)اطلاع نگاشت “انسان باش” نکات قابل توجهی در این موضوع دارد.

* اصل شناخت واقعیت دنیا(معاد باوری:) تعابیر روایات از حقیقت دنیا نشان از محل گذر بودن دنیاست . اما در تشبیهاتی چون تشبیه دنیا به جنین، نکته ای مهمتر مد نظر است. همانطور که اعضای جنین برای عالم بعد از رحم مفیدند، دنیا را باید فرصتی برای تشکیل بی نقص جوارح آخرتی دانست. و نیز به تعبیر علامه طباطبایی” ما با کارهای روزانه خود، ابدیت خود را می سازیم”. این نگاه، کمک بزرگی به اصلاح نگرش انسان نسبت به نوع و اندازه مصرف کالای فرهنگی خواهد داشت که جزییات آن در اطلاع نگاشت ” جنین زمین ” آمده است.

* اصل تعادل و میانه روی: عدم رعایت اعتدال در مصرف، ریشه اکثر امراض و اضطرابهای کنونی است. انسان عاقل در صدد میانه روی در همه امور خصوصا مصرف در نوع و مقدار کالای فرهنگی خواهد بود ، اطلاع نگاشت “بپّا نیفتی” به این اصل می پردازد.
* اصل هویت اصیل انسانی: افراد، هویت خود، “یعنی چه کسی بودن را” از طریق آنچه مصرف میکنند، ایجاد میکنند. بنابراین میتوان گفت که مصرف، امروزه هویتبخش است.اگر انسان با توجه به شناخت صحیح از خود، هویت اصیل خود را دریابد، در صدد کسب هویت های مجازی و حبابیِ بر آمده از مصرف غلط نخواهد بود . اطلاع نگاشت ” هرکسی کو دور ماند از اصل خویش” به بررسی هویت اصیل انسانی پرداخته است.

* اصل عدم تشبّه به کفار: با توجه به عقیده امریکایی ها که بوسیله تغییر رفتار راحتتر می توان عقاید را تغییر داد ، با اشاعه سبک زندگی غربی، تفکر لیبرالیسم را جایگزین عقاید دیگر جهان خواهند کرد که یکی از خروجی های این تفکر ، مصرف نامتعادل کالای فرهنگی خواهد بود. که البته ارتباط متقابلی بین مصرف و سبک زندگی برقرار است. درباره این مبحث اطلاع نگاشت ” با پای لنگ فرنگ” توصیه می شود.

مهارتهای مصرف فرهنگی صحیح

* مهارت امانت داری: با دقت در اینکه خداوند مالک حقیقی است و جسم و روح انسان در نزد وی امانت است؛ او در قبال رفتار و اعمال اختیاری خود ( انتخاب کالای فرهنگی که غذای جسم و روح است) مسئول است و باید در برابر پذیرش امانتی که به وی اعطا شده پاسخگو باشد. (سوره احزاب، ۵۲) اطلاع نگاشت ” پاس دار باش” به بررسی مهارت امانتداری می پردازد.
* مهارت خیر گزینی: از اهم امتیازات انسان در مقایسه با موجودات دیگر، اراده و آزادی اوست. با وجود آنکه خداوند و پیامبران علیهم السلام ، انسان را به راه راست دعوت و هدایت میکنند، این خود انسان است که انتخاب میکند و بر مبنای انتخاب مختارانه اش ثواب و عقاب می برد، از این رو انتخاب بهترین ها کارها با وجود جاذبه های کالاهای فرهنگی، ضرورت می یابد که اطلاع نگاشت “یک انتخاب برتر” زمینه انتخابی نیکو را فراهم می کند.

* مهارت اراده مندی: با توجه به اینکه مبنای غالب انتخاب در مصرف کالاهای فرهنگی، بعد طبیعت ، شهوت و غریزه انسانهاست، توجه دادن انسان به فطرت و گذر او از تمایلات سطحی به عمیق اهمیت می یابد. برای این گذر، اراده ای پولادین لازم است که در روایات از آن به جهاد اکبر نام برده اند. مهارت های کسب این اراده در اطلاع نگاشت “پرواز کن” توصیه می شود.
* مهارت عزتمندی نفس: یکی از آثار مصرف کالاهای فرهنگی، کسب عزت اجتماعی است. ولی انسانی که به حرف های دیگرانوصل هست، یا بنده خواهش های خودست، عزت نفس ندارد. انسانی که وصل به جلوه های دنیاست؛ ذلیل دنیاست. وقتی بهمنبعی لایتناهی، همیشگی و برتر به نام پروردگار وصل شد یعنی از او و به سوی اوست ( سوره بقره، ۱۵۲) پس نفس را عزیز خواهد دید و عزتمند است و دیگر نیازی به مصرف نامتعادل کالاها برای کسب عزت نخواهد بود. برای کسب این مهارت اطلاع نگاشت “قدر بلندی کن “مفید خواهد بود.

* مهارت قناعت ورزی : روزیِ انسان همان مقداری است که مصرف می کند و نسبت به آنچه ذخیره می کند، خزانه داری بیش نیست! هنر شخص قانع، راضی بودن به روزی قسمت شده ی حاصل از تلاش و پرهیز از حرص نسبت به داشته های دیگران است و این ویژگی اوست که در مقدار مصرف کالای فرهنگی اش هم موثر است. اطلاع نگاشت “غرق برق روزگار” زمینه کسب مهارت قناعت را فراهم می کند.

با توجه به استقبال خوب مخاطبین از طرح، برپایی نمایشگاه و برگزاری کارگاهها در سال ۹۸ ادامه خواهد یافت. متقاضیان میتوانند جهت درخواست نمایشگاه  با شماره ۰۹۳۵۲۳۹۷۵۰۰ تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید