آخرین خبرها

کاربرد هفت محور مدل آمیخته بازاریابی در حوزه محتوای دینی

دکتر بهزاد حسن‌نژاد کاشانی، دبیر علمی نشست «بازاریابی محتوای دینی» در گفت‌وگو با شبکه معالم با اشاره به نقطه شروع بازاریابی محتوای دینی اظهار کرد: با توجه به اتخاذ رویکرد مسأله محوری در دفتر تبلیغات اسلامی در بحث برنامه ریزی استراتژیک، یکی از مسائلی که در این رویکرد شناسایی شد موضوع ضعف در سواد مصرف کالای فرهنگی بود.

وی افزود: از آنجا که، مبحث محتوای دینی و حتی کالای دینی و مذهبی به عنوان یکی از محورهای بسیار مهم و اساسی مطرح است، برآن شدیم تا ابزارها و شیوه‌های جدیدی را برای ارائه و انتقال ارزش در حوزه محتوای دینی و کالاهای فرهنگی و مذهبی مورد آزمون قرار دهیم.

دکتر حسن‌نژاد تأکید کرد: ما باید از بازاریابی به ویژه مفاهیم علمی و شیوه ها و شگردهای آکادمیک آن که در دانشگاها در حال تدریس است و یا از آن در صنعت و کسب و کار بین‌المللی و ملی استفاده می‌شود بهره گرفته و از آن ایده بگیریم و از این روش ها و ایده ها در حوزه دین، مذهب، محتوای دینی و کالای مذهبی و فرهنگی استفاده کنیم.

محورهای بازاریابی

دبیر علمی نشست «بازاریابی محتوای دینی» ادامه داد: با برگزاری چنین نشست‌هایی می کوشیم تا از مدل‌های رایج در بحث برنامه ریزی استراتژیک استفاده کنیم که یکی از این مدل های رایج، مدل آمیخته بازاریابی است که هفت محور اصلی را در بحث بازاریابی در برمی گیرد. 

وی در ادامه به تشریح هر یک از محورهای آمیخته بازاریابی پرداخت و عنوان کرد: نخستین محور طراحی محصول یا کالاست که از آن تحت عنوان طراحی محتوای دینی یاد می کنیم؛ محور دوم بر این اشاره دارد که چه افرادی این محتوا را تولید و عرضه می‌کنند. سومین محور، بحث فرایندها و گام‌هایی است که برای طراحی محصول به خصوص در بحث طراحی محتوای دینی استفاده می شود.

حسن‌نژاد افزود: محور چهارم قیمت یا ارزش گذاری برای این محتواست که باید مشخص شود ارزش گذاری در حوزه دین و محصولات دینی به ویژه محتوای دینی به چه شکلی باید صورت بگیرد و محور پنج، مکان یا قالب و یا اصطلاحاً کانال هایی است که می توانیم محتوای دینی را در آن ها عرضه کنیم. 

دبیر علمی نشست «بازاریابی محتوای دینی» عنوان کرد: در محور ششم پیشبرد یا تبلیغ را پیش رو داریم که به طور اختصاصی به بررسی شیوه ها و ابزارهایی جهت تبلیغ محتوای دینی می‌پردازد. مثلاً یکی از شیوه‌های این محور، فروش شخصی است که در حوزه دین به صورت مصداقی می‌توان به منبرهای تبلیغی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: آخرین محور شواهد فیزیکی و همچنین فضای تعاملی در بر می گیرد که بناست محتوای دینی از تولید کننده به مصرف کننده انتقال پیدا کند.

دکتر حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این نشست بحث و ایده پردازی هفت محور مدل آمیخته بازاریابی در حوزه محتوای دینی است، که با توجه به حجم بالای اطلاعات مدعوین شرایط به نحوی پیش رفت که در نهایت توانستیم در رابطه با محور تولید محتوا و خود محصول به جمع بندی نهایی برسیم.

وی با اشاره به این که در این نشست در رابطه با این محور ایده پردازی های خوبی صورت گرفت، گفت: در این نشست به طور جامع و کامل در رابطه با چیستی محتوای دینی، مختصات محتوای دینی، نحوه شناسایی محتواهای دینی، چگونگی تناسب آنها با نیاز شناسایی شده و همچنین حوزه های مختلفی که در بحث تولید محتوای دینی حائز اهمیت است به بحث و گفت و گو پرداخته و ایده های بسیار مناسب و قابل تأملی از این دو نشست استخراج کردیم.

دبیر علمی نشست «بازاریابی محتوای دینی» ابراز کرد: امیدواریم در آینده شرایط به نحوی پیش برود که بتوانیم نشست های بیشتری برگزار و شش محور دیگر از عوامل مدل آمیخته بازاریابی را بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید