آخرین خبرها

پژوهش‌های مکتوب فارسی در حوزۀ کتاب مقدس هنوز در آغاز راه است

به گزارش شبکه معالم، نخستین کارگاه از سلسله‌کارگاه‌های «روش تحقیق پیشرفته مطالعات تطبیقی ادیان با تأکید بر متون مقدس»، با ارائه دکتر مهدی قاسمی استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان ویژه طلاب براد‌ر و خواهر،  حوزۀ علمیه (سطح ۳ و ۴) و دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکترا بصورت حضوری و مجازی از سوی اداره پژوهش مرکز تخصصی آخوندخراسانی (دفتر تبلیغات اسلامی مشهد) با مشارکت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی (معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان) برگزار شد.

وی با بیان اینکه کتب مقدس ابراهیمی، آئینۀ نگاه شارع و بازتاب منویّات خداوند است و با اشاره به آیه ۱۳ سوره شوری گفت: پیروان ادیان در جهان و ایران، کتب مقدس دین‌شان را محترم می‌شمرند و جملگی سعی در پاسداری از میراث دینی مکتوب‌شان دارند. در اقلیم ایران، امروزه (۱۳۹۶ش) ۱۲۰هزار پیرویِ آیین مسیحیت (درسه شاخۀ آشوری، ارمنی‌ـ‌کاتولیک، و ارمنی ارتدوکس) و نیز ۷هزار پیرویِ آیین یهودیت داریم. بدیهی است با گسترش دامنۀ مطالعات بَینادینی و دسترسی آسان به کتب مقدس و حجم وسیع کاربران در فضای مجازی،  طلاب علوم دینی و قرآن‌پژوهان بیش‌ازپیش باید با شناخت صحیح از کتب سایر ادیان به معرفی اندیشمندانه و عالمانۀ آخرین نسخۀ آسمانی یعنی قرآن‌کریم دست یابند.

وی افزود: پژوهش‌های مکتوب فارسی در حوزۀ کتاب مقدس هنوز در آغاز راه است و با توجه به مطالعات جدید در موضوع مباحث مشترک و گاهاً تطبیقی میان کتاب مقدس و قرآن بر آن هستیم تا با نگاه جامع، منطقی و علمی این کتب را بازشناسی و برای اولین‌بار در قالب «کارگاه روش تحقیق پیشرفتۀ قرآن و متون مقدس ادیان» با ویژگی‌های خاص عرضه شود.

وی سپس اهداف کلی برشمرد:

  • آشنایی با تاریخ، ساختار و محتوای کلی کتاب مقدس
  • آشنایی با هندسۀ موضوعات مشترک قرآن و کتاب مقدس (با تأکید مباحث علوم قرآنی)
  • آشنایی با منابع مکتوب و مجازی کتاب مقدس (سایت‌ها، کتاب‌ها و مجلات توصیفی، نقدی، تبشیری و…)
  • ارایۀ فهرستی از پژوهش‌های انجام‌شده در حوزۀ قرآن و کتاب مقدس
  • بررسی نمونه‌های تطبیقی از مشترکات قرآن و عهدین در موضوع پیامبران
  • تربیت نویسنده در حوزۀ قرآن و کتاب مقدس

سیلابس کارگاه:

  • مقدمات کلی پژوهش (مفهوم تحقیق علمی؛ تفاوت مرکز مطالعاتی با مرکز پژوهشی؛ نقشه راه و فرایند نگارش و ارائه کار پژوهشی شامل: مرحله انتخاب موضوع، مرحله منبع‌شناسی، مرحله منبع‌‌یابی، مرحله یادداشت(فیش)برداری، و آخرین مرحله: کیفیت و چگونگیِ عرضه کار پژوهشی)
  • تفکیک ماهیت «مسئله» از «مشکل»
  • فنون و راهکارهای تبدیل مشکل به مسئله
  • تکنیک‌های مسئله‌یابی مانند: تجزیۀ مشکل به ابعاد و اضلاع؛ پارادایم‌ها؛ رویکردها؛ انواع روش‌ها که سبب تنوع مسایل می‌شوند مثل روش تطبیقی (محور بحث کارگاه) و گونه‌های روش‌های تطبیقی.
  • مقایسۀ روی‌آوردها بین مشکل و مسئلۀ تطبیقی
  • مرور نمونه‌هایی از مقالات علمی پژوهشیِ انتخاب‌شده توسط استاد جهت کار عملی در جلسۀ آخر کارگاه

گفتنی است همزمان با آغاز اولین جلسه، مباحث این کارگاه‌ها طی آبان‌ماه، در گروه ایجادشده در فضای مجازی برای حصول به مقصد (نگارش مقاله) پیگیری خواهد شد.

همچنین درنهایت، به پژوهشگرانی که موفق به ارائه مقاله‌ای با راهنمایی و تأیید استاد بشوند، گواهی شرکت در این کارگاه از طرف اداره‌کل آموزشی مرکز تخصصی آخوندخراسانی و معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزۀ علمیۀ خراسان‌رضوی به ارزش ۱۶ ساعت اعطا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید