آخرین خبرها

پرورش و تزکیه اخلاقی در کنار تعلیم و آموزش مفاهیم و نیز انتقال معارف نظری بسیار مهم است

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، حوزه علمیه خراسان، ضمن عرض تبریک روز معلم با استناد به حدیثی از پیامبر(ص) که می‌فرمایند: «إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما» گفت: معلم سه شاخصه کاری دارد که مقتضای جانشینی انبیا است و اگر کسی در همان امتداد حرکت کند یک معلم موفق خواهد شد.

وی به اولین شاخصه کاری معلم اشاره کرد و افزود: پرورش و تزکیه اخلاقی در کنار تعلیم و آموزش مفاهیم و نیز انتقال معارف نظری بسیار مهم است و پسندیده می باشد که معلم اخلاق و معلم دینی غیر از آموزش مفاهیم دینی، به شاگردان چگونگی گرفتن دست نیازمندان، نحوه صحبت کردن با خدا و سازگاری با اطرافیان را بیاموزد، زیرا تزکیه عملی گاهی با انفاق و گاهی با نماز، عبادت و احسان انجام می‌شود.

این استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایتی از معصوم(ع) که می‌فرمایند: «پیامبران می‌آیند تا خردهای پنهان را احیا کنند»، دومین شاخصه کاری معلم را پرورش عقلانیت اخلاقی و برهانی دانست و گفت: انتظار می‌رود معلم تفکر منطقی، استدلالی، عقلانی و نیز ارزیابی حق و باطل را در شاگردان بیدار کند.

وی ادامه داد: معلم نمی تواند تنها با محفوظات شاگردان را رشد دهد، بلکه باید قدرت انتخاب، آگاهی درست و همچنین انتخاب مسئولانه را به آنها انتقال دهد.

حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی آخرین شاخصه کاری معلم را تشریح کرد و افزود: معلم اگر بخواهد موفق باشد و شاگرد را در مسیر تعلیم و تزکیه قرار دهد، باید محرومیت‌های رفتاری و عاطفی و نیز عادات غلط را، که نتیجه فرهنگ یک تربیت اشتباه است، از آنان دور کند، در این صورت است که کار آموزش و پرورش به ثمر خواهد رسید.

وی ادامه داد: معلم‌های خوب داریم که اگر شاگردان نیاز مالی دارند در حد توان آنها را تامین می‌کنند و یا حتی در اختلافات والدین دانش‌آموزان مداخله می کنند و یا در ارتباطات عاطفی به دانش پژوهان مشاوره می دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی با بیان اینکه از سنت‌های خوب حوزه‌های علمیه ارتباط عمیق بین استاد و شاگرد است که امروزه کمی کمرنگ تر از گذشته شده، گفت: اساتید زمان بیشتری را برای طلاب اختصاص دهند و در کلاس‌های درس تنها متکلم وحده نباشند بلکه اجازه صحبت و گفتگو به طلاب را نیز بدهند زیرا در همین بحث‌ها، مسائل حاشیه‌ای طلاب از قبیل نیازهای عاطفی، مشکلاتی که از آنها رنج می‌برند و نقاط قوت ضعف و استعدادهای پنهان آنها مشخص می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: امروزه در فضای مجازی امکان ارتباط بیشتری برای استاد و شاگرد فراهم شده و بهتر است که اساتید برای هر درسی گروهی جداگانه داشته باشند تا شاگردان از طریق این فضا با اساتید مرتبط باشند و همچنین فضایی در مدارس برای برگزاری جلسات صمیمانه ایجاد شود.

 

منبع: حوزه علمیه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید