آخرین خبرها

پایان نامه «تأثیر دخالت بلوغ در مسئولیت کیفری نوجوانان از منظر فقه تطبیقی معاصر» دفاع شد

به گزارش شبکه معالم، دوازدهمین جلسه دفاع پایان نامه با موضوع «تأثیر دخالت بلوغ در مسئولیت کیفری نوجوانان از منظر فقه تطبیقی معاصر» توسط حجت الاسلام مهدی رضایی، طلبه مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد.

حجت الاسلام رضایی گفت: ارائه­ی ملاک مشخصی برای آغاز دوره نوجوانی که با شروع آن با فرد مانند بزرگسالان رفتار می­شود ومسؤولیت کیفری دارد، در حقوق اسلام امری ضروری است .

وی افزود: دراین تحقیق با بررسی آیات و روایات مختلف درباره بلوغ و مسؤلیت کیفری و همچنین نظرات حقوقی به تجزیه و تحلیل ملاک های مسؤولیت کیفری در آیات قران وروایات وآرای فقهای مذاهب خمسه و میزان تأثیران با معیار بلوغ و مسؤولیت کیفری که در حقوق کیفری ایران اعمال می­شود، اشاره شده است. وی تصریح کرد: بنابراین با بررسی مفهوم و ماهیت بلوغ و مسؤولیت کیفری، و معیارهای ارائه شده برای تحقق بلوغ در مسؤولیت کیفری ابتدا درآیات قران کریم و سنت و پس از آن درنظر فقهای مذاهب خمسه بررسی می شوند. در نهایت از این مباحث روشن می­گردد که ملاک مسؤولیت نه صرفاً تشریعی، بلکه مجموعه نشانه های تکوینی است که سن موضوعیت ندارد و حداقل شرایط لازم برای تحقق مسؤولیت، در سنین مشخص شده محقق می­گردد.    

 

یک نظر

  1. ممنون.موضوع پایان نامه عالی بود واز مطالب دکتر بسیار قابل استفاده بود

دیدگاهتان را بنویسید