آخرین خبرها

واقعه مباهله، زیباترین تجلی خانواده محوری در فرهنگ دینی به شمار می رود

به گزارش شبکه معالم، خانم دکتر حلیمه شیخعلیشاهی، مدیر مرکز تخصصی طوبی در یادداشتی به مناسبت روز مباهله به تبیین این واقعه تاریخی در اثبات حقانیت اهل بیت عصمت و طهارت پرداخته است.

متن این یادداشت در ذیل آمده است:

ماجرای مباهله یکی از مسلمات تاریخ اسلام است که در قران کریم نیز به آن اشاره شده است. این جریان که بزرگترین مواجهه اعتقادی بین الادیانی در دوران پیامبر اکرم صلی الله علیه آله به شمار می رود، از جهات مختلفی از جمله حقانیت و اعتقاد راسخ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، جایگاه اهل بیت علیهم السلام مورد توجه متفکران و اسلام شناسان قرار گرفته است. در این واقعه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از احتجاج با مسیحیان نجران، از جانب خداوند به دعوت آنان به مباهله توصیه شدند. خداوند متعال در آیه شریفه قرآن می فرماید «قل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و أنفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله علی الکاذبین».

متن این آیه نشان دهنده عظمت حق و حقیقت و ضرورت دفاع از آن با همه هستی خود و خانواده است، چنان که این میزان آمادگی رسول خدا صلوات الله علیه و آله برای دفاع از حق و حقیقت از سوی مسیحیان نجران، نشانه بزرگی بر حقانیت ایشان تلقی شد و آنان را از ادامه مباهله باز داشت. این حضور نه تنها بیانگر حقانیت پیامبر اکرم بلکه نشان دهنده عظمت جایگاه پنج تن آل عبا بود. پیامبر در این واقعه عملا حضرت علی علیه السلام را در مرتبه جان خویش و فرزندان او را ذریه و فرزندان خود و حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را آیینه تمام نمای زن مسلمان معرفی نمود. هر چند این موارد در جایگاه‌های دیگر نیز از سوی پیامبر بیان شده بود، اما در واقعه مباهله این جایگاه در برابر غیر مسلمانان نیز به نمایش گذاشته شد.

از سوی دیگر این واقعه هم از حیث تاکیدات آیه کریمه بر جایگاه زنان و فرزندان در این واقعه و هم از حیث انتخاب پیامبر به خانواده طراز اسلامی به عنوان تمامیت اسلام در برابر مسیحیان، زیباترین تجلی خانواده محوری در فرهنگ دینی به شمار می رود. درسی که امروز می‌توان از این واقعه گرفت آنست که در مواجهه با جریان کفر در همه ابعاد نظامی، سیاسی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی، خانواده با همه اعضا خود باید محوریت پیدا کند. امروزه تشکیل و تحکیم خانواده دینی با خودسازی زوجین و آنگاه تربیت نسل صالح آن چنان که بتواند پاسدار حق و حقیقت باشد، تنها راه رسیدن به جامعه دینی و حرکت به سوی تمدن اسلامی است. مسیری که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از آن به خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره نمودند.

موضوع دیگر در این رویداد دعوت به حضور زنان در عرصه دفاع از دین و دینداری است، که مورد تصریح آیه قرآن قرار گرفته است. اگر چه روایات مختلف بیانگر حضور مستقیم زنان در غزوات پیامبر و نقش‌آفرینی آنان در مواجهات نظامی ایشان در قالب‌های گوناگون دارد، اما در این کارزار فرهنگی و اعتقادی قرآن کریم به نقش بانوان به صراحت اشاره نموده است. طبق این آیه شریف نقش‌آفرینی زنان در دفاع از حقانیت اسلام، محدود به تربیت نسل صالح نیست، که اگر چنین بود حضور فرزندان «ابنائنا» در مباهله کفایت می‌کرد و نیاز به تصریح به «نساءنا» نبود. اما دعوت خاص و حکیمانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از دردانه عالم آفرینش یعنی فاطمه زهرا سلام الله علیها و کفایت حضور ایشان در این جمع، بیانگر ضرورت‌های حضور حق‌مدارانه زن در جامعه است. چرا که پشتوانه مباهله، آگاهی و ایمان به حق و حقیقت است، لذا حضور در مباهله، مستلزم حق‌آگاهی، حق‌مداری و حق‌خواهی می‌باشد. بدین ترتیب حضور زن آنجا ضرورت می یابد که آگاهانه، مومنانه و مصلحانه باشد؛ چنان علم و ایمانی که در سراسر زندگی حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها به ویژه در دفاع عالمانه و شجاعانه ایشان از ولایت، تبلور یافت.

این موضوع در عصر حاضر که جهان استکبار آشکارا زن و خانواده را مورد هجمه قرار داده و به صراحت به نقشه‌های خود را برای ضربه زدن به اسلام از طریق تضعیف خانواده و سربازگیری از میان زنان سست عنصر و سپس میدان‌داری آنان در مقابله با ارزش‌های الهی و انسانی اقرار می‌کند، بسیار قابل تامل است. از این رو امروزه وظیفه عاجل بانوان مسلمان اینست که با الگوگیری از یگانه بانوی حاضر در جریان مباهله، حضور اندیشمندانه و مومنانه خود در میدان کفرستیزی را نه تنها در مدیریت خانواده اسلامی و تربیت نسل مومن انقلابی، بلکه در میدان‌داری از دفاع از حق و حقیقت و به نمایش گذاشتن هویت حقیقی زن، به منصه ظهور رسانده و نقش اختصاصی خود در تمدن‌سازی اسلامی و زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت را از مسیر خوسازی، جامعه پردازی ایفا نماید.

دیدگاهتان را بنویسید