آخرین خبرها
سید جعفر طباطبایی

نگاه مادی به فعالیت های تبلیغی، یکی از آسیب های جدی طلبگی

شبکه معالم ـ آفات دوران طلبگی شامل مواردی بسیاری است که از جمله آن ها چشم به مادیات دوختن است. اکثر طلاب برای توجیه این مسئله پاسخ هایی در جهت رفع نیازهای مادی خود می دهند.

به گزارش شبکه معالم، حجت السلام و المسلمین سید جعفر طباطبایی در مصاحبه ای کوتاه همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و شروع فعالیت های تبلیغی طلاب و روحانیت، در ارتباط با شرایط و ویژگی های طلاب در آغاز کار تبلیغی و آسیب های آن سخن گفتند.

یکی از دغدغه هایی که طلاب در همان پایه های اولیه حوزه پیدا می کنند، رفتن به منبر و سخنرانی برای عموم مردم است؛ به نظر شما چه زمانی برای طلبه مناسب است تا تبلیغ و فعالیت هایی مثل منبر رفتن و سخنرانی را شروع کند؟ آسیب های این راه برای یک طلبه چیست؟

آفات دوران طلبگی موارد بسیاری را شامل می شود که از جمله آن ها چشم به مادیات دوختن است. بسیاری از طلاب برای توجیه این مسئله پاسخ هایی در جهت رفع نیازهای مادی خود می دهند. لذا این مساله باعث می شود تا هدف آن ها برای انجام برخی از فعالیت های دینی مثل خواندن نماز جماعت نیز تا حدودی مادی شود، در نتیجه از ثواب نماز کاسته شده، روحیه اخلاص آهسته آهسته از بین می رود و به خاطر عدم وجود اطلاعات کافی نسبت به مسائل دینی و اعتقادی، توانایی پاسخگویی صحیح و کامل را به مردم نداشته و باعث سردرگمی و خطای مردم نسبت به مسائل دینی می شوند.

دومین آفتی که وجود دارد، ورود زود هنگام طلاب به فضای سخنرانی و مداحی است. هر چند که این مسائل ثواب بسیاری دارد اما اگر این موضوع در زمان اصلی خود انجام نشود، باعث عقب ماندگی طلبه در امر تحصیل می شود. هنر اصلی یک طلبه این است که سخنرانی ها و تبلیغ را در فضای خانواده و خویشان خود مطرح ساخته و برای آنان سخنرانی های لازم را انجام دهد.

مرحوم آیت الله قزوینی تمام محرم، صفر و رمضان را در یکی از آبادی های نزدیک شهر خود به امر تبلیغ و سخنرانی می پرداختند، تمامی این مسائل در حالی بود که ایشان هیچ هزینه ای از مدعوین دریافت نمی کردند.

به نظر بنده طلبه می بایست شرح لمعه را کامل خوانده و تسلط کافی نسبت به احکام اسلامی داشته باشد و در نتیجه آمادگی کامل برای تبلیغ را پیدا کند.

مناسب ترین زمان برای ورود به عرصه تبلیغ برای یک طلبه چه مقطعی است؟ و به نظر شما طلاب سطح دو و سه چقدر برای تبلیغ وقت بگذارند؟

طلبه با رسیدن به پایه 6 و تمام شدن لمعتین از حجم اصلی درس هایش کاسته شده و در مناسبت هایی مثل محرم و صفر یا رمضان، زمان بیشتری برای تبلیغ پیدا می کند. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که طلبه نباید خارج از این ایام بیان شده، به فعالیت های غیر درسی مثل تبلیغ بپردازد. چرا که مهمترین وظیفه طلبه درس خواندن و کسب علم است تا زمانی که از این فضای درس فارغ شود.

به نظر شما وظیفه طلابی که مشغول به درس خارج هستند نسبت به تبلیغ چیست؟

طلاب درس خارج و آن هایی که درس را به اتمام رسانده اند می بایست اهل تبلیغ باشند و در ایام دیگر سال به سخنرانی و تبلیغ بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید