آخرین خبرها

طرح‌نامه دانش‌آموختگان گروه‌فلسفه وکلام اسلامی مرکزتخصصی آخوند‌خراسانی در مرحله اول رقابت علمی پژوهشی نخبگانی کشوری حل مسئله کلامی

به گزارش شبکه معالم، طرح نامه گروه دانش آموختگان گروه فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوندخراسانی در مرحله اول رقابت علمی پژوهشی نخبگانی کشوری حل مسئله کلامی با کسب بیشترین امتیاز به مرحله دوم این رقابت ها راه‌یافتند.

این طرح نامه که با محوریت «کلام و جامعه» توسط حجج اسلام و المسلمین حسین رفیعی، مجید فوطه بافان و حسین مغنی تدوین شده به مسأله ذیل پرداخته است:

سال‌هاست که موضوع حجاب و چه‌بسا بیش از آن، الزامِ حکومتیِ حجاب آماجِ اشکالات و انتقاداتِ مخالفان قرار گرفته است؛ به‌ویژه از بلوایِ ۱۴۰۱ تلاش بسیار متراکم و همه‌جانبه‌ای برای تحت فشار قرار دادنِ نظام اسلامی به‌منظور عقب‌نشینی از الزامِ حجاب صورت گرفت.
از آنجا که یکی از رسالت‌های اصلیِ دانش کلام، دفاعِ نظری از آموزه‌های عملی دین است، در این تحقیق تلاش می‌کنیم با استفاده از مبانیِ فلسفۀ اخلاقیِ معاصر، از الزامِ حکومتیِ حجاب، دفاع کرده، نشان دهیم که فارغ از مباحث فقهی، دلایلِ موجّهِ اخلاقی برای الزامِ رعایتِ حجاب از سویِ حکومت وجود دارد. بررسی‌هایِ اخلاقیِ ما در چارچوب دو نظام رایجِ اخلاقی در اخلاقِ هنجاریِ معاصر است؛ به طور مشخص، فایده‌گرایی (utilitarianism) و تکلیف‌گرایی (deontologism).

بنابراین گزارش در مرحله اول رقابت علمی پژوهشی نخبگانی کشوری حل مسئله تعداد ۵۳ طرحنامه به دبیرخانه رقابت‌ها ارسال گردید که ۳۸ مورد به گروه های پژوهشی و ۱۵ مورد به افراد پژوهشگر تعلق دارد.

آمار طرحنامه ها به تفکیک رشته عبارتند:
فقه: ۲۳ مورد
فلسفه اسلامی: ۱۷ مورد
کلام اسلامی: ۹ مورد
ادبیات عرب: ۴ مورد

 

دیدگاهتان را بنویسید