آخرین خبرها

سومین همایش ملی تفسیر و تفسیر نگاری با عنوان قرآن پژوه روشن بین برگزار خواهد شد

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین علی رحمانی، در نشست خبری سومین همایش ملی تفسیر و تفسیر نگاری «قرآن پژوه روشن بین» نکوداشت مرحوم آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی در ابتدا راجع به پیشینه سلسله همایش تفسیر و تفسیر نگاری نکاتی را بیان کرد و سپس به تبیین موضوع همایش پرداخت.

وی گفت: مرکز تخصصی آخوند خراسانی وابسته به اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از سال ۱۳۹۰ با هدف معرفی و بزرگداشت شخصیت ها آثار و جریان های قرآنی سده اخیر حوزه علمیه خراسان سلسله همایش هایی را با عنوان تفسیر و تفسیر نگاری در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: در اولین همایش شخصیت تفسیری آیت الله شیخ علی اکبر نهاوندی معرفی و در دومین دوره از این سلسله همایش ها در سال ۱۳۹۴ به معرفی مفسر بزرگ قرآنی آیت الله سید هاشم میردامادی (جد مادری مقام معظم رهبری) و بازنشر  تفسیر ارزشمند ایشان با نام «خلاصه البیان» پرداخت.

دبیر علمی همایش «قرآن پژوه روشن بین» خاطرنشان کرد: در سومین مرحله از سلسله همایش های تفسیر و تفسیرنگاری، چهره قرآنی استاد فرهیخته آیت الله واعظ زاده خراسانی و تلاش های ایشان در این عرصه معرفی خواهد شد.

وی تشریح کرد: حضرت آیت الله واعظ زاده از چهره های علمی کشور و از مفاخر حوزه علمیه و دانشگاه به شمار می رود. ایشان محضر اساتید بزرگی چون آیت الله بروجردی، حضرت امام خمینی، آیت الله حجت کوه کمری، آیت الله سید صدرالدین صدر، علامه طباطبایی، آیت الله شیخ هاشم قزوینی، آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی و آیت الله میلانی وبرخی دیگر از بزرگان علمی را درک کرد و از محضر آنان بهره برد. از جمله امتیازات این چهره علمی قرآنی بهره گیری از اساتیدی است که هر یک در حوزه علوم اسلامی به منزله یک شاخص به حساب می آمدند.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی گفت: آیت الله و اعظ زاده در فقه و اصول سطوح عالی را طی کرده و موفق به کسب اجازه اجتهاد شده بود. تقریرات ارزشمندی از این دوره تحصیلی ایشان به یادگار مانده که شایسته نشر و چاپ است. همچنین تقریرهایی از درس حضرات آیات حجت کوه کمری، سید صدرالدین صدر، امام خمینی، حاج شیخ هاشم قزوینی نوشته اند که امیدواریم با تلاش هایی که صورت خواهد پذیرفت در معرض فقه پژوهان قرار گیرد.

وی اشاره کرد: با توجه به اینکه آیت الله واعظ زاده انس فراوانی با استاد خود آیت الله بروجردی داشتند، در حوزه مباحث مربوط به تقریب نیز همچون استاد خود می اندیشید. و بعدها که اولین دبیر کل مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی شد همان ایده ها را دنبال می کرد.

وی اضافه کرد: ایشان در تفسیر از مباحث آیت الله بروجردی، آیت الله شیخ هاشم و شیخ مجتبی قزوینی و میرزا ابوالفضل زاهد بهره برد.

مدیر مرکز تخصصی آخوند خراسانی با بیان این که آیت الله واعظ زاده با مراکز بسیاری در داخل و خارج کشور مرتبط بود، گفت: ایشان در مشهد با دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه فردوسی و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی همکاری های نزدیکی داشتند. در دانشگاه فردوسی از اساتید پیشکسوت به شمار می رفتند و در بنیاد پژوهش ها از بنیان گذاران محسوب می شدند و در دفتر تبلیغات از اساتید عالی گروه های قرآن حدیث و فقه قلمداد می شدند.

وی خاطرنشان کرد: ویژه نامه‌ی سومین همایش ملی تفسیر و تفسیر نگاری «قرآن پژوه روشن بین» نکوداشت مرحوم آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی در قالب یادداشت و مصاحبه با چهره های فرهیخته علمی کشور منتشر و در این همایش ارائه خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین کتاب «شیخ تقریب» در ارتباط با چهره تقریبی استاد فقید توسط دکتر سلمان رحیمی به منظور ارائه در این همایش توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ شده است. و مقرر شده است که تقریر درس های آیت الله  العظمی سید صدرالدین صدر و آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی که توسط آیت الله واعظ زاده خراسانی به نگارش رسیده، رونمایی خواهد شد.

دبیر علمی همایش «قرآن پژوه روشن بین» افزود: همایش قرآن پژوه روشن بین سومین مرحله از سلسله همایش های تفسیر و تفسیر نگاری نکوداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی ساعت ۸ روز پنج شنبه ۳۰ آذر ماه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی با سخنرانی آیت الله استادی، آیت الله تسخیری و آیت الله رییسی برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید