آخرین خبرها
روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه
روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه

رونمایی از کتاب روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه

به گزارش شبکه معالم، احمد پاکتچی در این همایش گفت: می خواهم مروری کوتاه درباره این اتفاق و نگارش کتاب «روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه» داشته باشم. تا آنجایی که خاطره دارم از اولین سالهای کودکی ام با نهج البلاغه و کلام علی(ع) آشنا شدم. از زمانی که خودم را شناختم این پدیده به عنوان بخشی از زندگی خانوادگی ام همراه من بود و عطشی برای شنیدن کلام علی(ع) و آویزه گوش قرار دادن آن داشتم.

وی افزود: بعد از سال ۶۲ و بعد از اتمام خدمت سربازی تصمیم گرفتم مروری بر اسناد نهج البلاغه داشته باشم. مرحوم کاشف الغطاء و دیگران کارهایی کرده بودند اما سید رضی فقط سخنان را آورده بود و هیچ سندی برای آنها نداشت. با حمایت بنیاد نهج البلاغه و مرحوم آیت الله سید محمد شوشتری تشویق شدم درباره گردآوری اسناد نهج البلاغه یک کار پژوهشی انجام دهم. امروز این کتاب با همکاری دوستان آماده و منتشر شد.

وی با بیان اینکه دو نگاه احتجاجی و سازنده به کلام امیرالمومنین وجود دارد، گفت: اهل سنت و شیعیان تا امروز در مقام دفاع از نهج البلاغه بودند و این کار یک جنبه احتجاجی داشت. اما بعد از انقلاب خواستیم این گنجینه ارزشمند را بر اساس قرآن و تعالیم اهل بیت باز سازی کنیم و از جدل و مناظره به یک رفتار تأسیسی و عملکردی تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به این منظور گردآوری اسناد نهج البلاغه از اهمیت کلیدی برخوردار شد. یکی از مشکلات ما تقطیع نهج البلاغه است. از نگاه احتجاجی عبور کردم و به یک نگاه سازنده که کوششی برای به دست آوردن منابع به صورت گسترده بود، رسیدم. نهایتاً این کار بزرگ بعد از ۳۲ سال به ثمر نشست و تحویل جامعه اسلامی شد.

منبع: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید