آخرین خبرها

دومین نشست هم‌اندیشی بازاریابی محتوای دینی برگزار شد + گزارش تصویری

به گزارش شبکه معالم، دومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی در حوزه سبک زندگی و مصرف کالای فرهنگی با موضوع «بازاریابی محتوای دینی» در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

بهزاد حسن‌نژادکاشانی، دبیر علمی نشست در ابتدای جلسه با بیان اینکه بازایاربی یکی از مراحل برنامه‌ریزی سازمانی است، مطرح کرد: در حوزه مدیریت سازمانی یا زندگی شخصی با سری برنامه‌هایی مواجه هستیم که مراتب این برنامه‌ها را می‌توان به شکل هرمی در نظر گرفت که «چشم‌انداز» در رأس آن قرار دارد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان مبلغ و فعال فرهنگی در علوم دینی باید ببینیم چشم‌انداز و مقصد ما چیست، در مرحله بعد مأموریتی را برای خود متصور شویم سپس ارزش‌ها و باورها، همچنین اهداف را برای رسیدن به چشم‌انداز که در مسیر مأموریت محقق می‌شود، مشخص کنیم.

محتوای دینی و محصول دینی الزاما باهم نسبتی ندارند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی‌خراسانی در ادامه اظهار کرد: محتوای دینی و محصول دینی الزاما باهم نسبتی ندارند و یکی نیستند اما با هم در ارتباط هستند، از طرفی ممکن است یک محتوای دینی فرآوری شده، محصول دینی تلقی نشود.

رئيس ميز توانمندسازي و توسعه علوم اسلامي دفتر تبليغات اسلامی افزود: ادبیات محتوای دینی اگر با فضایی کاملا نامتجانس با مخاطب انتخاب شود، تبدیل به ضد خودش می‌شود این کاری است در حال حاضر انجام می‌شود یعنی با بهترین شیوه‌ها علیه محتوای دینی محصولی ضددینی با محتوانی تولید می‌شود.‌

مصطفی مکارم، مدیر شتاب دهنده کسب و کار فردوسی از اساتید مدعو به نشست بیان کرد: چیزی که انتشار یا بازاریابی می‌شود‌ و مدل بازاریابی‌گونه است، فقط محصول است نه خود محتوا، زیرا‌ برای عرضه یک محصول، خدمت یا کسب و کار به دو فناوری نرم و یک فناوری سخت نیاز داریم.

وی تصریح کرد: در فرآیند ارزش‌آفرین ابتدا یک فکر یا ایده محتوا در ظرفی ریخته می‌شود که برای ساخت آن ظرف نیاز به فناوری سخت است و سپس به وسیله یک فناوری نرم توزیع و بازاریابی می‌شود.

داشتن زمان‌بندی منظم

مجید صیدی، عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های خدمات دیجیتال مخابراتی استاد دیگر این هم‌اندیشی بود که براساس تجربیاتش به عنوان «مصرف‌کننده» به ارائه نکاتی پرداخت.

وی با بیان اینکه اگر در حوزه عمومی کار می‌کنیم برای تولید محتوای غنی نظم در انتشار داشته باشیم، عنوان کرد: اگر به دنبال این هستیم که برای مخاطب محتوای غنی و ارزنده تولید کنیم به چند نکته از جمله داشتن «تایم‌لاین» توجه کنیم به این معنا که در چه زمانی چه محتوایی را منتشر کنیم زیرا هر زمان شأن و منزلتی خاص خود دارد؛ جایگاه شب یا صبح در برنامه زندگی ما متفاوت است.

ضرورت شناخت مسأله‌اجتماعی

براساس این دکتر مرتضی تسخیری تأکید کرد: برای تولید محصول ابتدا باید «مسأله‌اجتماعی» را بشناسیم سپس به دنبال راه‌حل اجتماعی باشیم، چراکه قبل از شناخت مسأله تولید محصول ابتر و بیهوده است.

این مدرس کارآفرینی استارتاپ‌های اسلامی تصریح کرد: برای «شناخت» هرچه بیشتر دنبال پیچیدگی‌ها باشید اما برای تولید نهایت سادگی را به کار ببندید

وی افزود: هیچ رسانه‌ای در هیچ کجای دنیا بدون موقعیت اجتماعی که خود را در آن تعریف کند، نمی‌تواند فعالیت کند بنابراین ما باید بدانیم در چه سیستم و اکوسیستمی بناست فعالیت کنیم و بازیگران و شأن آنها را بشناسیم.

بازاریابی محتوای دینی به معنای انتشار محتوا نیست

حجت الاسلام سید مهدی روحبخش، کارشناس دینی این نشست متذکر شد: برخی تصور می‌کنند اگر محتواهای دینی را در فضاهای مختلف بازنشر کنند، محصول تولید کرده‌اند در حالی‌که بازاریابی محتوا یعنی یک محتوایی وجود دارد که ما قصد بازاریابی آن را داریم.

وی افزود: بازاریابی محتوایی یعنی برای یک تولید یک محصول، خدمات یا محتواهایی ارائه دهیم که به واسطه آنها محصول را توزیع و منتشر می‌کنیم.

کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: این کار بعضا در فضاهای مختلف انجام شده است بنابراین ما باید سعی کنیم کار ما از طریق آسیب‌شناسی فعالیت‌های مشابهی که در حال انجام است، مفید و مثمرثمر قرار گیرد.

شایان ذکر است، اولین و دومین نشست‌ هم‌اندیشی‌ بازاریابی محتوای دینی با موضوعات «چگونگی طراحی محتوای مناسب دینی به منظور عرضه به مخاطب مختصات و ویژگی‌های تولیدکنندگان»، «قالب‌های اثرگذار و مسیرهای مناسب عرضه محتوای دینی به مخاطب»، «هزینه‌یابی و قیمت‌گذاری»، «روش‌های برقراری ارتباط جهت عرضه»، «کیفیت فضای تعاملی در هنگام ارایه» در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید