آخرین خبرها
داستان امانت

داستان «امانت» نقد شد

به گزارش شبکه معالم، دویست و پنجاهمین حلقه ادبیات داستانی مرکز آموزشی طوبی به نقد داستان «امانت» اثر خانم زهرا اسحاقی، اثر عضو حلقه اختصاص یافت.

خلاصه داستان

راننده ای توسط یک باند توزیع مواد مخدر به همراه اتومبیلش دزدیده می شود. قاچاقچیان در ازای آزادی از راننده می خواهند که مقداری مواد مخدر را جا به جا کند. مرد با کشیدن نقشه ای برای فرار، پیشنهاد آنان را می پذیرد اما….

نظرات اعضا

در ابتدای نشست اعضای حلقه به بیان نظرات خود پیرامون داستان پرداخته و با اشاره با اینکه دقت خوبی در لحن دیالوگ ها این داستان به چشم می خورد گفتند: کنش ها و واکنش های داستان باورپذیر و منطقی بوده و پیشرفت خوبی در نثر نویسنده به چشم می خورد. همچنین شروع داستان با حادثه باعث جذابیت گردیده است. با این که نویسنده از عناصر داستان استفاده کرده است اما نتوانسته ترکیب خوبی میان این عناصر ایجاد کند.

ایشان افزودند: پایان داستان فانتزی  و دور از ذهن است وابهامی در داستان وجود دارد که باید بر طرف گردد. دیالوگ ها وظائف خود را به خوبی انجام نداده اند. گویی این داستان فقط در پی بیان ماجراست و درون مایه ای در پس خود ندارد.

نظر استاد

در ادامه نشست سعید تشکری، استاد منتقد گفت: این داستان نمونه خوبی از داستان های رویدادی است. این گونۀ داستانی در پی مضمون و درون مایه نیست و تنها به خلق ماجرا می اندیشد. مارک تواین، جلال آل احمد و هوشنگ مرادی کرمانی داستان هایی در این گونه نوشته اند.

وی افزود: ویژگی این داستان ها، میل به شنیده شدن و نثر تلگرافی و سریع است. این قبیل داستان ها به دنبال ایجاد سرگرمی برای مخاطب هستند. با این رویکرد بسیاری از داستانی هایی که با سایر رویکردها قادر به نوشتن آن نیستید را می توانید بنویسید.

در ادامه نشست، استاد منتقد به سوالات اعضا پاسخ داد و گفت: در بومی نویسی به سراغ آدرس هایی بروید که تا کنون رفته اید و سعی کنید به جای باز کردن شخصیت خودتان، شخصیت داستان تان را باز کنید تا دچار ناداستان گویی نشوید.

وی بیان داشت: چندصدایی در رمان به معنای بلوغ صداهای مختلف در داستان است ولو این که داستان شما جز یک شخصیت نداشته باشد. با این شیوه نیز می توان داستان دینی نوشت. برخی داستان های علی موذنی، نمونه های خوب داستان دینی و چندصدایی است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید