آخرین خبرها

حوزویان و طلاب به‌عنوان مبلغ، رسالت خود را در جهت جهاد تبیین فرزندآوری انجام دهند

به‌گزارش شبکه معالم، سرکار خانم رثایی، استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان در هفتمین جلسه از سلسله جلسات اخلاق و تهذیب نفس که به همت مرکز تخصصی طوبی برگزار شد، به بیان مباحث فرزندآوری و جهاد تبیین و شناخت ارزش‌های وجودی و خودشناسی پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر متأسفانه سقط‌ جنین زیاد شده‌است و جمعیت کشور نیز بسوی پیری می‌رود؛ پس باید تلاش شود که حوزویان و طلاب به‌عنوان مبلغ، رسالت خود را در جهت جهاد تبیین فرزندآوری انجام دهند و از نسل شیعه حراست کنند.

وی وضعیت موجود در ارتباط با سقط‌جنین و کاهش فرزند آوری را یک زنگ خطر برای نسل شیعه برشمرد و بیان کرد: طبق پیش‌بینی با توجه به نرخ باروری در ایران، جمعیت کشورمان در ٣٠ سال آینده به حدود یک سوم خواهد رسید که نیمی از آن سالمند هستند.

انسان نباید وجودش را منحصر به جسم مادی کند و راه تعالی وجود پرواز از این جسم مادی است

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر انسانی با کوچک‌ترین تعقلی در احوال خودش تصدیق می‌کند که این انسان وجودش منحصر به بدن مادی نیست و دارای روحی است که فراتر از بدنش می‌باشد و باید راهی را پیدا کند تا از این قفس تنگ رهایی پیدا کند و البته این تن راهزن است. حقیقتاً این بدن حجاب واقعی است که اجازه نمی‌دهد انسان به واقعیت برسد مگر این‌که خودش را از این جسد مادی خارج کند و این مادی بودن جسم سبب شده که روح تعالی خود را انجام ندهد و پرواز نکند و روح رسالت اصلی خودش را فراموش می‌کند و تابع جسم می‌شود، البته اگر ما متوجه نباشیم و دنبال تهذیب نفس نباشیم؛ پس انسان باید برخورد قاعده‌مند با خود داشته باشد.

وی ادامه داد: انسان‌ها گاهی حقیقت یکدیگر را نیز نمی‌بینند و حقایق وجودی دیگران را نمی‌توانند درک کنند و گاهی همراه با تأویل‌های غیر واقعی دیگران را قضاوت می‌کنند و در مورد دیگران نظر می‌دهند؛ وقتی انسان به مسئله تهذیب نفس و تعالی روح دقت می‌کند می‌بیند که حتی نتوانسته حقیقت خودش را بشناسد، چه برسد به دیگران و این مشکل واقعی آدمیان است که نه‌تنها استعدادهای خود را از بین می‌برد بلکه حتی استعدادهای دیگران را نیز در نظر نمی‌گیرد و اگر کسی به‌دنبال این باشد که به درجه خودشناسی برسد این برخورد درست و قائمانه با خود و دیگران داشته باشد. پس مراقبت از نفس و تهذیب نفس مسئله مهمی است.

وی سپس اذعان داشت: اگر مسائل اخلاقی برای انسان رمزگشایی شود انسان خودش حقیقتاً به‌دنبال اخلاق، حجاب و عفاف خواهد رفت و  تبیین این مسائل اخلاقی نشان می‌دهد که آدمیان از فرشتگان نیز می‌توانند به مقام بالاتری برسند وابعاد روح انسان از فرشته پنهان‌تر است که نشان می‌دهد انسان با این تن خاکی، گوهری دارد که از طریق این گوهر با خداوند مأنوس می‌شود و قرب او را یاد می‌گیرد؛ پس وقتی گوهر وجودی خودش را بشناسد، دیگر خودش را ارزان نمی‌فروشد و مراقبت از نفس هم دقیقاً به این معناست که برویم و عقل فطری خودمان را به کار بیندازیم که خداوند این چراغ عقل را چراغ مسیر زندگی انسان قرار داده‌است و هرچه معرفت نفس شدیدتر باشد کمال عبودیت بیشتر محقق می‌شود.

وی افزود: راه ارتباط وجودی انسان با خدا در دعاهای ماه رجب نیز تجلی پیدا می‌کند. “من عرفه نفسه، فقد عرفه ربه “یعنی هر کس می‌خواهد به لقای پروردگارش برسد باید تلاش کند که در مسیر نفس و تهذیب نفس قدم بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید