آخرین خبرها

حل مسائل قطب ها در اداره کل آموزش با مدل مفهومی کارکردی

شبکه معالم ـ مدیر کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: در بیش از 50 جلسه کاری، پیشنهادهای گروه های آموزشی برای حل مسائل قطب ها برگزار و راهکارهای حل مسائل به صورت مستقل را تدوین شده اند.

 به گزارش خبرنگار شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی، مدیر کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست طراحی موضوعات راهبردی آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مسیر حل مسائل فرهنگی کشور که با حضور اعضای هیئت علمی، مدیران و اعضای منتخبی از شورای علمی گروه های آموزشی مراکز برگزار شد، گفت: نقش دفتر تبلیغات اسلامی در سه دهه گذشته به عنوان نهادی انقلابی و واسط بین حوزه های علمیه و جامعه و نظام بوده و در چند سال اخیر جهت گیری خاصی به سمت حل مسائل فکری و فرهنگی کشور پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به برخورداری دفتر از اضلاعی متفاوت، این مجموعه نیازمند انسجامی از طرفی و کاربردگرایی از سوی دیگر بوده و این مهم در سال 92 ـ معطوف به این که چشم انداز 20 ساله دفتر به انتها رسیده ـ برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به تصویب مدل قطبی(قرارگاهی) در سال 93 در مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی، خاطرنشان کرد: بنا بر تصویب این مدل، چهار قطب فکری و فرهنگی در دفتر تبلیغات تأسیس و این قطب ها هر کدام میزکارهای تخصصی زیر مجموعه ای برایشان تعریف شده و متولی مسائل معینی می باشند و مققر شده است در بازه ای پنج ساله به تدابیر پژوهشی، آموزشی، تبلیغی، انتشاراتی و رسانه ای برای اثرگذاری مثبت روی این مسائل بپردازند.

گفتنی است، چهار قطب «نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران»، «تعمیق ایمان و معرفت دینی»، «سبک زندگی، اخلاق و خانواده» و «توانمندسازی علوم اسلامی و انسانی» اداره میزکارهای تخصصی مرتبط را به عهده دارند، و هر یک از این میزها اثرگذاری به یک مسأله اصلی را به شرح زیر دنبال می کنند.

مسائل دوازده گانه:

1) ضعف بینش تمدنی م عطوف به تمدن نوین اسلامی

2) فقدان نظریه جامع عدالت و ضعف مناسبات عادلانه در جمهوری اسلامی ایران

3) تعمیق اندیشه ولایت فقیه در حوزه های علمیه

4)نفوذ وهابیت در جمهوری اسلامی

5) نفوذ فکری، فرهنگی و رسانه ایجریان ها، فرق انحرافی و فرقه گرایی

6) عدم رشد علوم اسلامی متناسب با نیازهای دنیای معاصر، نظام و جامعه اسلامی

7) فقدان بینش و معرفت دینی لازم در لایه های محتوایی، نهادی و رفتاری آموزش و پرورش

8) ضعف گفتمان انتقادی و رویکرد اسلامی در ساحت های معرفتی و فرهنگی علوم انسانی

9) ضعف حضور ادبیات و مرجعیت قرآن کریم در فرهنگ عمومی و تخصص

10) ضعف صدات در جامعه معاصر ایران

11) ضعف در سواد مصرف کالاهای فرهنگی و مصرف نامتعادل در سطح جامعه

12) گستردگی اختلافات خانوادگی و طلاق در سال های آغازین ازدواج

وی در ادامه گفت: این مسائل بخشی از ابعاد و شاخص های تعیین شده نظیر سطح تأثیرگذاری، عمق نفوذ و اثرگذاری و میزان تأثیرگذاری روی گروه های مرجع است. این فهرست از حدود 450 مسأله استخراج شده است و مرکز رصد با توجه به برخورداری از این رویکر که روش حل مسأله را انتخاب نکرده اما بیش از 50 گزارش رصدی در حوزه این مسائل تهیه کرده و به اعضای میزکارها و مدیران درگیر در حوزه این مسائل ارسال کرده است.

وی اضافه کرد: این 12 مسأله هر یک میزکارهایی را به خود اختصاص داده؛ بدین معنا که جمع بندی ها تقریبا توسط 80 نفر از اعضای میزکارها انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی سپس به سایر اقدامات طراحان و نظریه پردازان اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اشاره و ابراز داشت: طراحان و برنامه ریزان آموزش دفتر مشهد در فعالیتی فشرده با برگزاری بیش از 50 جلسه کاری، پیشنهادهای گروه های آموزشی را بررسی کرده و به صورت مستقل راهکارهای حل مسائل را تدوین کرده اند.

وی ادامه داد: بخشی از این کار طراحی مدلی کارکردی در همه مسائل برای آموزش شعبه خراسان است اگرچه به نظر قم این مدل قابل تعمیم به سایر بخش های آموزشی دفتر است ولی تیم طراح چنین نیتی را نداشته اند؛ مدل عملیاتی که از سوی گروه طراح انجام شده، مدلی کارکردی است.

وی بیان کرد: به موازات فعالیت های صورت گرفته از سوی تیم برنامه ریزی و فناوری آموزشی، کارگروهی راهبردی به صورت متمرکز برش های موضوعی در مسأله را برای آموزش های دفتر خراسان پیش بینی کرده که البته این امر زمان بسیاری را به خود اختصاص داد.

مدیر کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به هدف برگزاری جلسه گفت: بایستی توانست نسبت به اولویت بندی این موضوعات راهبردی بنابر تقسیمات موضوعی کمیسیون ها به نتیجه رسید و دیگر آن که ادغام، حذف و یا پیشنهاد یک موضوع جدید را در ابعاد دیده شده برای مسائل استفاده کنیم. اگر چه کارگروه راهبردی و نشست های بازخورد گیری بخشی از این موضوعات را ویرایش کرده اند. در این راستا پنج کمیسیون «قرآن، حدیث و فقه»، «فلسفه، کلام، ادیان و مذاهب»، «اخلاق، تعلیم و تربیت»، «فرهنگ، هنر و ارتباطات» و «زبان و ارتباطات بین الملل» طراحی شده اند تا اعضای جلسه مدل های پیشنهادی خود را در آن مطرح کرده و جمع بندی نهایی صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی در پایان بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار خود با مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی بر مسأله محوری این مجموعه تأکید کرده اند و فرموده اند «من چشم امیدم به این است که دفتر به سایر نهادهای زیر مجموعه رهبری عملا نشان دهد که می شود با حفظ استانداردهای علمی پژوهشی، آموزشی و تبلیغی به حل مسائل کشو شتافت و نهادی علمی کشور خود را بر کنار از مسائل فرهنگی کشور ندانند و همچنان مشغول کارهای آکادمیکی خود نباشند».

دیدگاهتان را بنویسید