آخرین خبرها
مصباح عاملی

تشکیل کمیسیون رفاه و معیشت در کنار کمیسیون‌های پژوهشی، آموزشی و تبلیغی

به گزارش شبکه معالم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی در نشست «افق‌های پیش روی حوزه علمیه خراسان» دغدغه‌های مطرح شده در این نشست توسط اساتید حوزه را دغدغه‌های خود و شورای عالی حوزه علمیه دانست و بیان داشت: ما متعهد هستیم و بر خود لازم می‌دانیم آن‌چه را که اساتید و علما و حتی طلاب به عنوان دغدغه‌های خود مطرح می‌کنند و راهکار‌هایی در مورد آن‌ها پیشنهاد می‌دهند، کارشناسانه تلقی کنیم.

وی افزود: اساس کار ما رسیدگی به مسائل موجود در حوزه علمیه و رفع دغدغه‌های حوزویان در سطوح مختلف است.

حجت‌الاسلام عاملی ضمن اعلام خبر تشکیل کمیسیون رفاه و معیشت و فعالیت آن در کنار کمیسیون‌های پژوهشی، آموزشی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: ما در سطح سه استان خراسان حدود ۲۴ هزار حوزوی داریم و نباید انتظار داشت که به سهولت و سرعت مشکلات رفاهی این عزیزان برطرف شود.

وی ابراز کرد: تلاش ما این است که ریل‌گذاری مناسب و مطلوبی تا پایان سال تحصیلی ۹۵-۹۶ در مسیر حرکت حوزه علمیه خراسان صورت بگیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: بازنگری‌هایی در نظام آموزشی، پژوهشی و تبلیغی حوزه در حال شکل‌گیری است که امیدواریم در سطح مدارس استان کارساز باشد و نسیم خوش و خوب تحول در فضای حوزه علمیه خراسان بوزد.

حجت‌الاسلام عاملی آغاز شکل‌گیری تحول را در نگرش و بینش دانست و ضمن معرفی عامل انسانی به عنوان اولین عامل شکل‌گیری تحول اظهار داشت: مهم‌ترین عامل در میان عوامل انسانی مؤثر در تحول، استاد است و هیچ کس نمی‌تواند نقش استاد را در این راستا انکار کند.

وی افزود: اگر معاونت‌های آموزشی و پژوهشی و تبلیغی ما بخواهند اثرگذار باشند باید بازتاب فعالیت‌های خود را در کار اساتید منعکس کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بیانی راهکارهای ایجاد تحول را به «مفاتیح» و حوزه را به «جنان» تشبیه کرد و اظهار داشت: بدون مبالغه مفاتیح الجنان در اختیار شما اساتید حوزه است.

وی با بیان این‌که اصل الاصول حرکت حوزه اجتهاد و فقاهت است، گفت: تخصص‌ها باید در خدمت فقاهت باشد و هم‌چنین فقاهت باید پشتوانه‌ تخصص‌ها باشد و گرنه تخصص‌ها را بدون در نظر گرفتن فقاهت‌ می‌توان در دانشگاه نیز فرا گرفت.

حجت‌الاسلام عاملی ضمن یادآوری مجتهدپروری و اهمیت آن در کلام رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: مسئله تخصص‌ها نباید بهانه‌ای برای فرار از حوزه باشد بلکه تخصص‌ها به معنی روزآمد و کارآمد کردن و پاسخ دادن به تمام عرصه‌های مورد نیاز جامعه و نظام است.

وی گرایش به تخصص برای مدرک‌گرایی و اشتغال را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: پاسخگویی ما در مورد مسائل موجود در جامعه و نظام، باید مبتنی بر فقاهت و در سطوح مختلف صورت بگیرد و در سطوح مختلف باید به طلاب شمّ فقاهت تزریق کنیم.

وی در پایان هویت‌شناسی را یکی از ضروریات امروزین حوزه علمیه معرفی کرد و گفت: طلبه هر چند که توجیهاتی در ذهن دارد اما در ابتدای ورود به حوزه نمی‌داند که برای چه وارد حوزه شده است و باز این‌جا اساتید باید نقش خود را در بازشناسی هویت طلبه ایفا کنند.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید