آخرین خبرها

تبیین و تحلیل روش مواجهۀ امیرمؤمنان با مخالفان در نهج‌البلاغه

به گزارش شبکه معالم، دهمین جلسه دفاع پایان نامه مرکز تخصصی آخوند خراسانی با موضوع «روش مواجهه امیر المؤمنین (علیه السلام) با مخالفان با تأکید بر نهج‌البلاغه » برگزار و این پایان نامه توسط حجت الاسلام عبدالله جهانگیر، طلبه و دانش پژوه این مرکز دفاع شد.

حجت الاسلام جهانگیر گفت: در زمان کوتاه حکومت امیرالمؤمنین افراد و جریاناتی در جامعۀ آن روز پدید آمدند که با روش‌های گوناگون به مقابله و مخالفت با ایشان پرداختند. حضرت هم بالطبع به عنوان حاکم جامعۀ اسلامی بر خود لازم می‌دید که در مواجهه با چنین افراد و جریاناتی، روش‌هایی برای خنثی­ سازی اندیشه و رفتار آنان در پیش گیرد.

وی افزود: یکی از منابع روایی در دسترس که می‌تواند تا اندازه‌ای ما را با مواجهۀ حضرت در قبال مخالفان خود رهنمون سازد، کتاب شریف نهج‌البلاغه است. حضرت در این کتاب، مخالفان و غرض‌ورزان را توصیف کرده و برخورد و مواجهۀ خود را با آنها به فراخور شخصیت و شرایط حاکم بر آن زمان، بیان کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در این نوشتار تلاش شده است که با رویکرد روشمند فهم متن، روش مواجهۀ امیرمؤمنان با مخالفان را از نهج‌البلاغه گردآوردی شود و ضمن تبیین و تحلیل این روش‌ها و بیان مختصری از مباحث فقه الحدیثی، بخشی از تاریخ اسلام را که در این کتاب شریف جمع‌آوری شده است، بررسی شود.

وی اظهار داشن: از جمله روش‌های مواجهۀ امام با مخالفان می‌توان به تبیین­گری و پاسخ‌گویی، توصیه و نصیحت نسبت به آنان، عدالت‌گستری و مدارای با مخالفان، برخورد با رذائل اخلاقی آنان در قالب‌های مختلف، مانند مذمت و نکوهش، تهدید و اتمام حجت، بصیرت‌افزایی یاران در برابر مخالفان و مقابلۀ نظامی، اشاره داشت. در دوران معاصر با توجه به تشکیل حاکمیت سیاسی و از طرفی مورد غفلت واقع شدن نهج‌البلاغه که یکی از منابع روایی ارزشمند موجود است، ضرورت پرداختن به این بحث دو چندان می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید