آخرین خبرها

تاریخ و جغرافیای انسانی تحت تاثیر شخصیت و فعالیت بسیاری از علما و عرفای بزرگ حوزه، به خود می بالد

به گزارش شبکه معالم، سرکار خانم رثایی، استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان، در اولین جلسه از سلسله جلسات اخلاق، از اولین دوره مراتب خودسازی وتهذیب نفس، که به همت مرکز تخصصی طوبی برگزار شد، به ضرورت اهتمام به اخلاق و تهذیب نفس به عنوان اهم امور در تربیت نیروهای انسانی حوزوی پرداخت و گفت: تزکیه و تعلیم انسان، نهایت هدف بعثت پیامبران بوده و انبیاء عظام همه برای این امر مهم مبعوث شده‌اند.

وی افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:”انی بعثت لاتم مکارم الاخلاق”. حوزه های علمیه کانون پرورش انسان هایی است که مسئولیت تعلیم و تزکیه انسان ها را به دوش می کشند و این ادامه همان مسئولیت پیغمبران است و ما در عصر غیبت باید پا جای پای آن ها بگذاریم.

رثای خاطرنشان کرد: حوزه علمیه در کارنامه بیش از هزارسال فعالیت خود، شخصیت های برجسته و ستارگان ممتازی به بشریت تقدیم کرده است. تاریخ و جغرافیای انسانی تحت تاثیر شخصیت و فعالیت بسیاری از علما و عرفای بزرگ حوزه به خود می بالد. یعنی از همت و مجاهدت آن ها تاریخ رنگ نور و روحانیت و معنویت گرفته است. این بزرگواران عمر خود را در گسترش تعالیم دینی و تربیت اخلاقی معنوی توده انسان‌ها صرف کرده و آثار پربرکتی را برای عصرها و نسل ها به یادگار گذاشته اند. امروز چشم امید همه مصلحان دردآشنا به حوزه‌های علمیه دوخته شده است تا با پرورش نیروی انسانی کارآمد، دردهای کهنه بشریت را التیام بخشند.

وی اذعان داشت: اگر دوراندیش و عاقل باشیم، باید به جای پرداختن به خرده کاری های کم بهره و بی سامان، خود را برای آن فردایی تابناک که در خدمت حضرت صاحب الزمان (عج) باشیم آماده کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت:‌اگر به همان اندازه که به تمام مسائل آموزشی پرداخته می شود، به همان اندازه به مبانی اخلاقی و مسائل پرورشی پرداخته شود، خروجی حوزه های ما تغییر می کند. باید مراقب بود و همان طور که به امور مهم می پردازیم، از امر اهم غافل نشویم.

وی گفت: اگر مسیر تربیت چنین انسان هایی هموار شود می توان صبر کرد و انتظار داشت که در چشم انداز آینده، شمار فراوانی از نیروهای کارآمد اخلاقی در اختیار جامعه قرار گیرد و سنگرهای خالی پر شود تا این دردهای بزرگ درمان شده و راه های ناپیموده را بپیماییم.

دیدگاهتان را بنویسید