آخرین خبرها

برخورداری از اقتضائات هویتی کامل، زمینه ساز رشد و اعتلای شخصیت انسان خواهد بود

به گزارش شبکه معالم، کارگاه دانش افزائی اخلاق ویژه اساتید خواهر حوزه علمیه خراسان در اردوگاه جواد الائمه(ع) گلبهار از سوی مرکز تخصصی طوبی با همکاری حوزه علمیه خراسان با ارائه بحث حجت الاسلام و المسلمین دکتر نوید جانــــباز، استاد حوزه و دانشگاه و مسئول مرکز تخصصی مشاوره اسلامی تهران برگزار شد.

حجت الاسلام جانباز در این کارگاه با بیان این که انسان دارای هویت شناختی و عاطفی بوده و متشکل از مجموعه رفتارها و هیجانات است، گفت: بحث روانشناسی در خصوص انسان پیرامون دو مقوله هوشیاری و اختیار قرار دارد.
وی با بیان این که ذات انسان در بزرگسالی نیزمی تواند دچار تغییر شود،  به شرط آنکه بیدار باشد و نسبت به آنچه در اطراف او صورت می گیرد واکنش نشان دهد و احساس بی تفاوتی نکند، تصریح کرد: در جامعه امروز آنقدر که درباره انگیزه های دیگران و اطرافیان هشیار هستیم، درباره انگیزه های درونی خودمان هشیار نیستیم.
استاد حوزه با بیان این که کودکی دوران بروز نشانگان رفتاری، دوره نوجوانی زمان پدیداری رفتارها و دوره بزرگسالی نیز ایام ساخت و پرداخت مجموعه رفتارهاست، خاطر نشان کرد: نشانه هایی که در دوران کودکی ایجاد می شوند همچون زمین خالی، پدیداری همچون اسکلت خالی ساختمان و دوران ساخت همچون ساختمان ساخته شده است.
حجت الاسلام جانباز با بیان این که هویت بخشی مقدمه رشد و تعالی انسان هاست، عنوان کرد: هویت مقدمه و زیرساخت شاکله انسان ها بوده و انسان های افسرده به خاطر عدم هویت، درگیر با انواع مشکلات روحی هستند.
وی هویت فردی، شناختی یا نگرش، عاطفی یا انگیزشی و هویت اجتماعی را بعنوان انواع هویت برشمرد و اظهار کرد: مهمترین چالش ها در زندگی افراد به سبب تخریب یا نابودی هویت اتفاق می افتند و ساختار هویتی انسان از این جهت دارای اهمیت است و برخورداری از اقتضائات هویتی کامل، زمینه ساز رشد و اعتلای شخصیت انسان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید