آخرین خبرها

باید قواعد مشترک را بین ادیان در فعالیت‌های تبلیغی دینی جستجو کرد

به گزارش شبکه معالم، هشتاد و دومین نشست از سلسله نشست‌های «کلمه سواء» با عنوان « همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان»، توسط هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش این حوزه، با حضور کشیش یوبالیت آلدو از کلیسای شرق آشوری و حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی، عضو هیئت‌علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و استاد حوزه علمیه مشهد به‌صورت مجازی برگزار شد.
کشیش یوبالیت آلدو، نماینده کلیسای شرق آشوری در این نشست تخصصی، گفت: در انجیل مرقس ذکرشده است که از حضرت عیسی نسبت به مهم‌ترین حکم شریعت سؤال شده و ایشان در مقام پاسخ فرمودند که « خداوند خود را با تمام فکر و روح و جان محبت کن و همسایه‌ات را همچون خویشتن محبت نما».
وی بابیان اینکه با اطاعت از فرامین الهی می‌توان محبت خود را برای خداوند به نمایش بگذاریم و البته این کار باید صادقانه صورت بگیرد، افزود: در ده فرمان حضرت موسی، ۶ حکم در راستای محبت به مردم و ۴ حکم نیز مربوط به محبت به خداوند است.
نماینده کلیسای شرق آشوری در ادامه گفت: محبت به همسایه باید همچون محبت به نفس انجام بگیرد و هر آنچه برای خود می‌خواهی باید برای همسایه‌ات نیز خواستار باشید. از منظر مسیحیت همسایه را باید بیشتر از خود دوست داشت و به او محبت ورزید و این اقدام باید بدون توجه به دین، نژاد و رنگ انجام پذیرد.
یوبالیت آلدو با اشاره به اینکه حضرت عیسی به ما تعلیم می‌دهد که همه انسان‌ها همسایه ما هستند و باید مشمول محبت ورزی ما قرار بگیرند، تصریح کرد: زیاده‌روی در محبت انسان بدون توجه به محبت الهی با عنوان بشردوستانه، امری نادرست و ناپایدار است و مسیر درست برای ابراز محبت، آن مسیری است که منشأ الهی داشته باشد که ادیان الهی در این زمینه مشترک هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی در این نشست، با اشاره به اینکه در سال گذشته که مقام باعظمت پیامبر اسلام(ص) مورد توهین دشمنان قرار گرفت، کشیش یوبالیت آلدو در مقام مقابله و اعتراض به این حرکت توهین‌آمیز دشمنان به دفاع از شخصیت پیامبر اسلام بر خواست که بابت این امر باید از وی تشکر و تقدیر کرد، گفت: باید قواعد مشترک را  بین ادیان در فعالیت‌های تبلیغی دینی جستجو کنیم.
وی با بیان اینکه فضای موجود بین ادیان، رقابتی است و اندیشمندان آن از فعالیت تبلیغی سایر ادیان احساس نگرانی می‌کنند، افزود: این یک چالش محسوب می‌شود و در مقام عمل مرزبندی تشکیلاتی به مرزبندی علمی تبدیل‌شده است.
عضو هیئت‌علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی در راستای تبدیل فضای رقابتی به عرصه مشترک ادیانی به ذکر آیه شریفه « قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا؛ بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم » پرداخت و گفت: از جمله نکات زیبا و جالب در این آیه شریفه استعمال واژه «کلمه» می‌باشد زیرا از نگاه مسیحیت حضرت عیسی ” کلمه” است.
وی در پایان افزود: تحقیق درزمینهٔ قواعد مشترک تبلیغی ادیانی امری ضروری است و باید موردتوجه قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید