آخرین خبرها

ایده‌پردازی براساس یک «مسأله» یا «نیاز» باید باشد

به گزارش شبکه معالم، مهدی یک‌پسر، مدیر هنری موسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی در دومین جلسه ایده‌پردازی و ارزش‌آفرینی در جمعی از طلاب و دانشجویان با بیان اینکه ایده براساس یک مسأله یا یک نیاز باید باشد، عنوان کرد: در «مسأله» از یک نقطه بحرانی به سمت یک نقطه مطلول حرکت می‌کنیم و اما به «نیاز» پاسخ می‌دهیم و دنبال رفع احتیاجی هستیم که لزوما شاید بحران نباشد.

وی با اشاره به اینکه ایده‌پردازی نوعی نوآوری و حرکتی جدید در زندگی است، اظهار کرد: انسان ذاتا دارای استعداد است که نیاز به شکوفایی و بالفعل شدن در بستر تلاش و پویایی دارد و نوآوری در زندگی راکد و منفعل به وجود نمی‌آید.

یک‌پسر با بیان اینکه ایده پردازی نیازمند مهارت‌ است، عنوان کرد: مهارت‌های قدیمی که مخالف نو شدن است را کنار بگذارید هریک از ما ممکن در زندگی دچار روزمرگی شده باشیم بدانید یکی از مهارت‌های ایده‌پردازی نغییر زیست فرهنگی است.

مدیر هنری موسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی این فعال فرهنگی با تأکید بر اینکه رویاها و برداشت‌های خود را جدی بگیرید زیرا کسانی می‌توانند خلق کنند که رویاهایشان را باور کرده‌اند، افزود: معاشرت با افراد و دیگاه‌های متفاوت یکی از مهارت های لازم ایده‌پردازی است؛ با افراد گوناگون جامعه حتی با کسانی که در زمینه های گوناگون با ما اختلاف سلیقه دارند ارتباط برقرار کنیم، دایره دوستی و معاشرت های بسیاری از افراد محدود و کوچک است در حالی که نگاه شما باید فراتر از ملی بودن باشد و به بین المللی شدن بیندیشید.

ضرورت نیازسنجی برای خلق یک محصول

وی به سبک مصرف اشاره و بیان کرد: باید سبک مصرف فرهنگی متنوعی داشته باشید؛ آشنایی با سینما، موسیقی و هنرهای گوناگون ضرورت زندگی است چرا که هر یک راه و مسیری را در زندگی ما باز می‌کند.

یک‌پسر با تأکید بر اینکه رفتارهای خود را محک بزنید و نیازسنجی کنید، خاطرنشان کرد: چینی ها نیازهای ما را شناسایی و مطابق با آن ارائه محصول و بازار ما را قبضه کرده‌اند به طوری که حتی مهره‌های تسبیح ما را افرادی می‌سازند که غیرمسلمان هستند در واقع چینی‌ها این نیاز جامعه ما را شناسایی کرده‌اند.

وی با اشاره به غلبه بر ترس به عنوان یکی دیگر از این مهارت ها متذکر شد: ترس اجازه فراغ بال نمی هد و نمی گذارد و به ایده‌ها بپردازید، ویژگی طبیعی استارت‌آپ ها همراه بودنِ شکست با پیروزی است و غالبا افراد موفق این مسیر را طی کرده‌اند.

مدیر هنری موسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی این فعال فرهنگی با بیان اینکه پردازش، ویرایش و تغییر ایده یکی از دیگر مهارت‌های لازم برای ایده‌پردازی است، خاطرنشان کرد: سعی کنید از مسأله خود فاصله بگیرید، نزدیکی بسیار باعث می شود که تفکر انتقادی به ایده خود نداشته باشید در نتیجه نمی توانید در آن تغییری ایجاد کنید.

وی با بیان اینکه مهارت یادداشت کردن ایده ها و طبقه‌بندی آنچه در ذهن می گذرد را یاد بگیرید، ادامه داد: تعلل کردن به ایده‌پردازی آسیب می‌زند بنابراین زمان را از دست ندهید البته آنقدر هم در رسیدن به مقصد عجول نباشید چرا که به مسیر و فرآیند صدمه بزند.

یک‌پسر ادامه داد: با مسائل و رخدادها احساسی رفتار نکنید، منظور احساسی است که اجازه ندهد با خود صریح باشیم، از افراط و کمال‌گرایی بپرهیزید و دنبال این نباشید که همه چیز درجه یک و عالی باشد روی استاندارها حرکت کرده و از استاندارها عبور نکنید.

ضعف ایرانیان در کار تیمی

وی با اشاره به سختی مسیر بر تلاش و وقت زیاد صرف کردن تأکید و اظهار کرد: باید تمام زندگی شما معطوف به ایده‌تان باشد و در همه زمان‌ها و مکان‌ها به مسأله‌تان فکر کنید، هم‌چنین به کار جمعی و تیمی عادت کنید واقعا ما در کار تیمی ضعیف هستیم به ویژه وقتی پای منافع به میان می‌آید و ایده‌ای به نتیجه و می‌خواهد به بهره‌ای برسد.

مدیر هنری موسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی این فعال فرهنگی افزود: هرگز حس «استحقاق نداشتن» به خود راه ندهید برخی از فضای کسب و کار توقع حمایت دارند و از همان ابتدا می خواهند به مرجعی متصل شوند؛ باید پذیرفت که در مسیر همه چیز دست خودتان است و اگر کسی نبود باید خود راه را باز کنید، حس استحقاق ندشتن خیلی شما را عقب می اندازد.

وی با بیان اینکه ملموس کردن ایده یکی دیگر از مهارت‌های لازم است، خاطرنشان کرد: معمولا افراد در فضای انتزاعی سخن می گویند و اکثر ایده‌ها کلی است در حالی که باید به جزئیات توجه داشت تا ایده قابل ملموس باشد.

یک‌پسر بیان کرد: انرژی مثبت به خود بدهید این موضوع  یکی از مسائل اساسی کار شما است بنابراین این زمینه را برای خود با توسل و توکل فراهم کنید و از موج‌های منفی دوری کنید، کسی که تفکر استارت‌آپی دارد باید خود را در یک خلأ تصور کند و به مسأله اش بیندیشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید