آخرین خبرها

انتشار نسخه الکترونیکی مجموعه آثار پژوهشی اداره پژوهش آغاز می شود

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام دکترهادی مصباح، رئیس اداره پژوهش اداره کل اموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: کتابهای «کرانه‌های عقل و معنا»، مجموعةداستان کوتاه«زندگی روی پل»، «کرانه‌های اجتهاد»، مجموعة سه جلدی شعر «حنجره‌های جاری» و شمارة ويژة قرآن و عهدين از «جستارهاي علمي طلبگي» به‌صورت الکترونیکی در سایت معالم با آدرس ejostar.maalem.ir و سامانه jostar-elmi.maalem.ir منتشر می‌شود.

انتشار کتاب «کرانه‌های عقل و معنا» به‌صورت الکترونیکی

رئیس اداره پژوهش اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص  موضوعات و محتوی این کتاب گفت: کتاب «کرانه‌های عقل و معنا؛ گفتارهایی در موضوعات و مسائل کلامی، فلسفی و عرفانی» در سه بخش «مبانی و روش‌ها»،‌ «کاوش‌های نوآورانه»، «تجلی تاریخی و اجتماعی» تنظیم و منتشر شده است. در بخش «مبانی و روش‌ها» به مباحث شناخت آسیب‌ها و چالش‌های علم کلام و راهبرد پویاسازی آن، عناصر مشخصه کلام شیعه، تأثیرات متقابل فلسفه و کلام اسلامی، بررسی و نقد نظریه جنبش احیای اعتزالی، نوآوران و نوآدری های پس از صدرلمتألهین در حکمت صدرایی، امکان تأسیس سیستم فلسفی جدید و طرحی نو در عرفان عملی شیعه پرداخته شده است.

وی در ادامه افزود:  مهم‌ترین مباحث بخش دوم عبارتند از: تطابق عین و ذهن در بحث وجود ذهنی، رابطه واجب و ممکن، معرفت نفس، تکثیر براهین اثبات وجود خدا، معنویت و معنا با الهام از قرآن و کلید حل شبهات عرفانی. مصباح گفت: «تجلی تاریخی و اجتماعی» به عنوان بخش سوماین کتاب است که  به مباحث نقش فلسفه در تمدن اسلامی، نقش فلسفه در منظومه فکری و رفتاری امام خمینی، وجدت وجود، وضعیت فلسفه در سده‌های اخیر خراسان و نقش عرفان در منظومة فکری و رفتاری امام خمینی(ره) پرداخته است.

 

انتشار کتاب مجموعةداستان کوتاه«زندگی روی پل» به‌صورت الکترونیکی

وی گفت:  محتوای آن گزیده داستان‌های کوتاه اعضای گروه آموزشی ادب و هنر اسلامی حوزه علمیه خراسان می باشد و این کتاب حاصل تلاش اعضای حلقه داستان گروه آموزشی ادب و هنر اسلامی در مرکز آموزشی شیخ بهایی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۲ است. ره‌جویان اهل ذوق و قلم که در طی سالیان گذشته به مناسبت ترویج داستان در حلقه‌ای ادبی گرد آمده و تجربه‌های نوشتاری خود را به نمایش می‌گذاشته‌اند. 

مصباح‌ در خصوص امتیازات این کتاب افزود: داستان‌های این مجموعه (۳۱ داستان کوتاه) از وحدت رویه موضوعی تبعیت نمی‌کنند و در برگیرنده تجربه‌های فراوان و سبک‌های نگارش متفاوت هستند ولی باوجود تفاوت‌های ساختاری و موضوعی، همه در نوآوری، خلاقیت و بداعت در سبک و مضمون مشترکند و از نقطه نظر روایت‌گری، قصه‌گویی، تعلیق و باورپذیری خوب بوده و استانداردهای داستان‌نویسی را دارند.

 

انتشار الکترونیکی کتاب « کرانه‌های اجتهاد »

رئیس اداره پژوهش اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت:این برونداد با توجه به منطق موضوعی در ۳۹ نوشتار فهرست شده است و جملگی سخنرانان در زمرۀ اساتید گرانمایة حوزۀ تخصصی فقه و اصول مشهد و قم هستند که به‌لحاظ محتوا در دو بخش کلی زیر به ارایۀ بحث و نظر پرداخته‌اند.

حجت الاسلام مصباح در خصوص محتوی این کتاب افزود: این کتاب شامل  دو بخش می باشد که  بخش اول آن  بنیادها و سبک‌ها نام دارد که شامل موضوعاتی همچون  ۲۰ گفتار دربارۀ نظریه‌های جدید در دانش اصول؛ آموزش و پژوهش اجتهادگرا و مبانی اجتهاد است و  بخش دوم کتاب نیز به  رویکردها و ره‌آوردها می پردازد که  شامل ۱۹ گفتار دربارۀ اجتهاد و مسائل نوپدید است.

 

انتشار الکترونیکی مجموعة کتاب سه جلدی شعر «حنجره‌های جاری»

وی در ادامه افزود: کتاب «حنجره‌های جاری» نخستین مجموعة شعر و در سه مجلد، به‌صورت نسخه چاپی محدود انتشار یافته است و این مجموعه در ۶ فصل؛ غزل، غزل مثنوی، مثنوی، غزلک، شعر سپید و رباعی و دوبیتی توسط انتشارات بوستان کتاب، در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

 

انتشار «شمارة ويژة قرآن و عهدين از جستارهاي علمي طلبگي» به‌صورت الکترونیکی

وی در خصوص محتوی ویژه نامه گفت: ویژه‌نامه قرآن و عهدين، مجموعه‌ای از مقالات با محوریت «قرآن و عهدين» به همت ادارۀ پژوهشِ ادارۀ کل آموزش دفتر تبليغات اسلامي ‌خراسان رضوی در راستاي اهداف قطب تعمیق ایمان دینی در دفتر تبلیغات اسلامی و به‌ویژه مسایل و محورهای «میز قرآن» ‌سامان یافته است. فرضيۀ مقالات این فصلنامه، بر این است که «قرآن‌كريم» بيان جامع، كامل‌ و روشن‌تري نسبت به «عهدین» در مقولات طرح‌ شده دارد. بدیهی است یکی از الگوهای روش‌مند در ترویج معارف قرآنی و تبیین «جامعیت قرآن» میان نخبگان جامعه، گفتمان‌سازی و انجام پژوهش­های تطبیقی در نصوص کتاب مقدس و قرآن است.

این مقالات، دانش‌آموختگان سطح سه و چهار حوزۀ علميۀ مشهد مقدس و دانش‌پژوهان گروه‌های آموزشی دفتر تبليغات اسلامي(قرآن و حدیث، فلسفه و کلام) و اعضای حلقه‌های علمی مرکز تخصصی آخوندخراسانی و مراکز آموزشي شیخ بهایی و طوبی هستند که پیشتر در مراکز علمی با مباحث تخصصی قرآن و عهدین، کلام اسلامی و نقد فرق انحرافی مسیحیت و یهودیت آشنایی داشته‌اند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید