اداره پژوهش:

اداره پژوهش يكي از بخش‌هاي اداره كل آموزش دفتر تبليغات اسلامي است كه در فرايند امور پژوهشي ادارة كل آموزش تأسيس شده است. بخشي از اهداف معاونت آموزش در گروي پژوهش‌هايي علمي است كه اين اداره را چونان بازويي مشورتي براي تصميم‌گيري‌ و اجراي تصميم‌ها قرار مي‌دهد.

برنامه‌هاي ادارة پژوهش:

1. حمايت و پشتيباني از پايان‌نامه‌هاي دانش‌پژوهان و فضلاي حوزه (موضوع‌يابي، منبع‌يابي، شيوه تدوين پايان‌نامه، و...)؛

2. حمايت و پشتيباني از پروژه‌هاي پژوهشي و تأليفي اعضاي هيئت علمي و فضلا و اساتيد حوزه؛

3. تعريف پروژه‌هاي مورد نياز ادارة كل آموزش دفتر تبليغات اسلامي خراسان‌رضوي (مانند: تدوين جزوة درسي، كتاب درسي و...) براي اعضاي هيئت علمي آموزشي و بكارگيري از اعضاي حلقه‌ها و پژوهش‌آموختگان حلقه‌ها به‌عنوان كمكْ‌ پژوهشگر؛

4. اراية خدمات پژوهشي به اعضاي هيئت علمي ادارة كل آموزش، اساتيد حوزه، دانش‌پژوهان، پژوهش‌آموختگان حلقه‌ها، اعضاي حلقه‌ها و فضلاي حوزه (كتاب، نرم‌افزار، سي‌دي‌هاي آموزشي، كتابخانة‌ مجازي، معرفي ويراستار، ...)؛

5. تشكيل اتاق فكر با حضور برخي اعضاي هيئت علمي آموزش و نخبگان حوزوي جهت تدوين برنامه‌هاي ادارة پژوهش.

این اداره شامل قسمت‌های ذیل می‌باشد:

رئيس اداره پژوهش:

1. نظارت بر برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی حلقه‌های علمی و تبلیغی

2. نظارت بر فرایند تهیه متون و جزوات درسی

3. نظارت و پیگیری فرایند تهیه، آماده‌سازی و چاپ نشریات علمی از جمله فصلنامه جستارهای تطبیقی و نشانه

4. نظارت بر خريد کتابها و نشريه‌های فارسی و لاتين و اشتراک پايگاه‌های اطلاعاتی و نشريات الکترونيکی

5. ارزيابی آثار و مدارک مربوط به فعاليت‌های پژوهشی اعضای هيئت علمی دانشگاه

6. پیگیری اخذ مجوزهای علمی و انتشاراتی لازم برای چاپ و انتشار نشریات

7. تشويق و ترغيب دانش‌پژوهان و دانش‌آموختگان حلقه‌ها و دوره‌های آموزشی در ارائه و اجرای طرح‌های پژوهشي؛

8. همکاری با سازمانها و نهادها در جهت توسعه و گسترش تحقيق و پژوهش در حوزه

9. برنامه‌ریزی و تلاش در هدايت و جهت‌دهی پايان نامه‌های دانش پژوهان در چارچوب مأموریت‌های دفتر

10. برنامه‌ریزی برای اخذ پروژه از سازمان‌ها و نهادها و ارائه آن به مراکز آموزشی

11. فراهم کردن زمينه برای جذب حمايت‌های مالی و معنوی از برنامه‌های آموزشی و پژوهشی

12. سنجش نيازهای جامعه و ارائه طريق برای مشارکت اداره کل آموزش

كارشناسی خدمات پژوهشی - برادران:

1. پیگیری برنامه‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی و دانش‌پژوهان دوره‌های آموزشی و اعضای حلقه‌های علمی و تبلیغی

2. پیگیری امور مربوط به مقالات چاپ شده اعضای هيات علمی در مجلات داخلی و بين‌المللی

3. پیگیری فرایند انجام پژوهش‌های مصوب اعضای هیأت علمی

4. پیگیری ارزیابی جزوات آموزشی ارایه شده توسط اساتید دوره‌های آموزشی

5. محاسبه حق الزحمه تدوین جزوات آموزشی مطابق با ضوابط و آیین‌نامه‌های مرتبط

6. پیگیری خريد کتابها و نشريه‌های فارسی و لاتين و اشتراک پايگاه‌های اطلاعاتی و نشريات الکترونيکی

7. ايجاد بانک اطلاعاتی پژوهش‌ها، طرح‌ها و تحقيقات انجام شده

8. اطلاع‌رسانی و فراخوان مقاله و دريافت مقالات از نويسندگان در چارچوب برنامه‌های مصوب

9. تهيه و تنظيم فرم‌های داوری و ارسال برای داوری و پيگيری نتايج داوری

10. برگزاری کارگاه‌ها در جهت کمک به برنامه‌سازی و ساز وکار پژوهش و توسعه آن در حوزه

11. پیگیری امور اداری و اجرایی سایت‌های آموزشی پژوهشی اداره کل آموزش از قبیل: شبکه اجتهاد، شبکه معالم و ...

12. پیگیری امور مربوط به ترجمه متون مورد نیاز به زبان‌های عربی و انگلیسی

کارشناسی همکاری‌های علمی و همایش‌ها:

1. ايجاد و برقراری تماس با دانشگاه‌ها و مراکز علمی به منظور جلب همکاری آنان در زمينه‏های مختلف آموزشی و پژوهشی

2. انجام امور شرکت اعضای هيأت علمی و دانش‌پژوهان و همکاران با شرایط ویژه در مجامع علمی و بين المللی

3. تماس با موسسات داخلی و خارجی به منظور همکاری در امور پژوهشی و مبادله خدمات علمی و فراهم كردن زمينه براي تبادل اطلاعات آموزشي و پژوهشي

4. تنظيم هرگونه تفاهم نامه با دانشگاه ها ،مؤسسه ها، دستگاه هاي اجرائي و مراكز علمي داخل كشور

5. جهت‌دهی‌پايان نامه‌های دانشجويان برای رفع نيازهای علمی کشور

6. انجام بررسي‌هاي كارشناسي در خصوص برگزاري انواع همايشهاي علمي و تخصصي در چارچوب مأموریت‌ها و محورهای مصوب برنامه پنجساله دفتر

7. تنظيم برنامه برگزاری سمينارها، کنفرانس‌ها و همايش‏ها با همکاری مراکز آموزشی و سایر ادارات کل دفتر

8. تشکيل سمينارها و کنفرانس‌های علمی و دعوت از مقامات علمی داخلی و خارجي

9. انجام کلیه اقدامات و هماهنگی های لازم جهت پشتيباني خدماتي و تداركاتي از همایش ها، سمینارها و گفتمان‌های علمی

10. انجام جلسات اجرايي جهت برگزاري هرچه مطلوب‌تر گفتمان‌ها و تهيه بروشور و مطالب مورد نظر جهت اطلاع مدعوين

11. تشكيل كارگروه‌ها و كميته‌هاي اجرایي در راستاي جمع‌آوري، تدوين و تنظيم سخنراني‌هاي ارایه شده و ويرايش آن و تمهيدات چاپ مجموعه گفتمان‌هاي برگزار شده در طول سال

12. انجام ارزیابی جامع به همراه تجزیه و تحلیل از همایش‌ها و گفتمان‌های برگزاری و ارایه راهکار اجرایی برای بهبود وضعیت و رفع نواقص و نارسایی‌ها

13. حضور در جلسات اجرایي همايش‌هايي كه اداره کل آموزش به نحوي در آنها مشاركت دارد و يا برگزاركننده آن مي‌باشد

14. پيگيري چاپ مجموعه مقالات همايش‌ها و لوح فشرده آنها از طريق مجري و دبير همايش و همچنین مستندسازی جلسات و همایش‌های برگزار شده

15. برنامه‌ریزی و برگزاری نمايشگاه به مناسبت‌های مختلف

16. ايجاد بانك اطلاعاتي به‌روز و کامل از همایش‌ها و کنفرانس‌های برگزار شده در رابطه با موضوعات مصوب در چارچوب مأموریت‌های دفترا

17. ايجاد بانك اطلاعاتي به روز و کامل از نخبگان و انديشمندان در حوزه‌های مرتبط

18. طراحي و تدوين گواهينامه‌هاي حضور در همايش‌ها، گفتمان‌ها و کنفرانس های علمی

19. تهيه ليست همكاران، ارایه دهندگان مقاله، سخنرانان و... جهت تنظيم تقديرنامه

کارشناسی تحریریه مجله جستار:

1. پي‌گيري و انجام هماهنگي‌هاي لازم در فرایند اخذ آثار و مقالات و تأمین محتوای نشریه؛

2. توجیه و مشاوره حضوری با مدیران گروه‌ها جهت دریافت مقالات

3. توجیه نویسندگان مقالات جهت رفع کاستی‌ها و بهتر شدن کیفیت مقالات

4. تأیید صلاحیت اولیة آثار و مقالات براي پذيرش و سپری کردن مراحل بعدی؛

5. پي‌گيري و هماهنگي‌هاي لازم براي آماده‌سازی مقالات (ارزیابی، ويراستاري، تایپ، صفحه‌آرايي، طراحي و ...) و چاپ و توزيع نشريه.

6. مشاوره با ارزیاب‌ها جهت نزدیکی بیشتر تذکرات به استانداردهای ارائه شده از سوی شورای سردبیری

7. بهینه سازی فرم‌های مورد نیاز جهت بهتر شدن روند اجرایی کار

8. شناسایی حروف‌چین، ویراستار و نمونه‌خوان، و توجیه شرایط کار و کنترل کیفیت کار

9. رایزنی‌های متعدد با طراح، و صفحه آرا و چاپ و نشر برای هر شماره به منظور حفظ تنوع کار و افزایش کیفیت آن با در نظر داشتن کاهش هزینه‌های مالی

10. ارتباط با مراکز مختلف حوزوی جهت شناساندن جستار و طرح آن به عنوان یک نشریه مطلوب حوزوی

11. تمهيدات برگزاري جلسات تحريريه؛ از قبيل: تنظيم و اعلام دستور جلسه، دعوت از اعضا، ثبت صورت‌جلسات

12. طراحی بایگانی مناسب جهت نشریه و نظارت بر اجرای صحیح آن و پی‌گیری امور اداری مربوط به نشریه

13. هماهنگی جهت انتشار ویژه‌نامه‌های متعدد غیر از شماره‌های مستمر نشریه 14. اجرای دقیق و به موقع برنامه زمانی انتشار هر شماره نشریه

15. محاسبه حق‌التألیف تشویقی صاحبان مقالات و آثار، و اعلام به مسؤولین ذی‌ربط برای تأمین بودجه و پرداخت

16. محاسبه حق‌ ارزیابی ارزیاب‌، تایپ، ویراستاری، نمونه خوانی، طراحی جلد و صفحه‌آرایی، لیتوگرافی و چاپ و اعلام به مسؤولین ذی‌ربط برای پرداخت و پی‌گیری آن تا اطمینان از پرداخت

17. پیگیری کلیه امور نرم‌افزاری (محتوایی و مدیریت) مربوط به توزیع (به‌روز کردن آدرس‌های گیرنده‌ها، آماده‌سازی نامه و آدرس برای ارسال، بسته‌بندی، ارسال)

18. پیگیری امور مربوط به نمونه‌خوانی آثار (جايگزيني آيات و كاركترهاي مقالات دريافتي و آماده سازي براي ويراستاري)

19. بارگذاري فايل مقالات چاپ شده در پورتال نشريات

20. همکاری در برآورد بودجه مورد نیاز هر شماره و پیش‌بینی بودجه سالانه

کارشناسی تحریریه مجله نشانه:

1. پي‌گيري و انجام هماهنگي‌هاي لازم در فرایند اخذ آثار و مقالات و تأمین محتوای نشریه؛

2. توجیه و مشاوره حضوری با مدیران گروه‌ها جهت دریافت آثار و مقالات

3. توجیه نویسندگان آثار و مقالات جهت رفع کاستی‌ها و بهتر شدن کیفیت آثار و مقالات

4. تأیید صلاحیت اولیة آثار و مقالات براي پذيرش و سپری کردن مراحل بعدی؛

5. پي‌گيري و هماهنگي‌هاي لازم براي آماده‌سازی آثار و مقالات (ارزیابی، ويراستاري، تایپ، صفحه‌آرايي، طراحي و ...) و چاپ و توزيع نشريه.

6. مشاوره با ارزیاب‌ها جهت نزدیکی بیشتر تذکرات به استانداردهای ارائه شده

7. بهینه‌سازی فرم‌های مورد نیاز جهت بهتر شدن روند اجرایی کار

8. شناسایی حروف‌چین، ویراستار و نمونه‌خوان، و توجیه شرایط کار و کنترل کیفیت کار

9. رایزنی‌های متعدد با طراح، و صفحه آرا و چاپ و نشر برای هر شماره به منظور حفظ تنوع کار و افزایش کیفیت آن با در نظر داشتن کاهش هزینه‌های مالی

10. ارتباط با مراکز مختلف حوزوی جهت شناساندن جستار و طرح آن به عنوان یک نشریه مطلوب حوزوی

11. تمهيدات برگزاري جلسات تحريريه؛ از قبيل: تنظيم و اعلام دستور جلسه، دعوت از اعضا، ثبت صورت‌جلسات؛

12. طراحی بایگانی مناسب جهت نشریه و نظارت بر اجرای صحیح آن و پی‌گیری امور اداری مربوط به نشریه

13. هماهنگی جهت انتشار ویژه‌نامه‌های متعدد غیر از شماره‌های مستمر نشریه

14. اجرای دقیق و به موقع برنامه زمانی انتشار هر شماره نشریه

15. محاسبه حق‌التألیف تشویقی صاحبان مقالات و آثار، و اعلام به مسؤولین ذی‌ربط برای تأمین بودجه و پرداخت

16. محاسبه حق‌ ارزیابی ارزیاب‌، تایپ، ویراستاری، نمونه خوانی، طراحی جلد و صفحه‌آرایی، لیتوگرافی و چاپ و اعلام به مسؤولین ذی‌ربط برای پرداخت و پی‌گیری آن تا اطمینان از پرداخت

17. پیگیری کلیه امور نرم‌افزاری (محتوایی و مدیریت) مربوط به توزیع (به‌روز کردن آدرس‌های گیرنده‌ها، آماده‌سازی نامه و آدرس برای ارسال، بسته‌بندی، ارسال)

18. پیگیری امور مربوط به نمونه‌خوانی آثار (جايگزيني آيات و كاركترهاي مقالات دريافتي و آماده سازي براي ويراستاري)

19. بارگذاري فايل مقالات چاپ شده در پورتال نشريات

کارشناسی پی‌گیری مجلات:

1. انجام امور توزیع (اشتراك و اطلاع‌رساني به مخاطبان نسبت به انتشار شماره‌های جديد

2. به روز كردن آدرس‌هاي ارسال مجلات

3. انجام استعلام‌های لازم هزینه‌ای در زمینه‌های مختلف کاری

4. آماده‌سازي ليبل‌ آدرس‌هاي گيرندگان و بسته‌بندي نسخه‌هاي قابل ارسال، پی‌گیری توزیع با پيك يا پست

5. کسب اطمينان از وصول نشريه توسط مقصد، به‌صورت سيستمي

6. انجام امور مربوط به نظر سنجي شامل: تكثير پرسشنامه‌ها، توزيع، جمع‌آوري، استخراج و ارايه براي تحليل و ...

7. انجام پیگیری‌های لازم شامل وصول ارزیابی‌ها، اصلاح مقالات، آماده‌سازي، ويراستاري، نمونه‌خواني، صفحه‌آرايي مقدماتی، چاپ و ... (يادآوري انجام اصلاحات مقالات به مؤلفان، يادآوري انجام ارزيابي مقالات به ارزیابان و..)

فصلنامه جستار

نشریه "جستار" فصلنامه فرهنگی-ترویجی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی است که در سال 1381 پا به عرصه نشر نهاده و در آن، مقالات دانش پژوهان و اعضای حلقه های علمی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در بخشها و موضوعات متنوع منتشر میشود.

این فصلنامه پس از انتشار 26 شماره رو به رشد، با دریافت مجوز رسمی انتشار و رتبه علمی مطابق چهار چوبهای رسمی، به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

اهداف

ارائه پژوهشهای نوآمد و برخوردار از استانداردهای علمی نگارشی در عرصه علوم و معارف اسلامی

توسعه افقهای نوین و رویکردهای بین رشته ای در تحقیقات و مطالعات علوم و معارف اسلامی در میان مخاطبان نشریه به ویژه حوزویان

تأمین انگیزه و کیفیت در تولیدات علمی افراد تحت برنامه تربیت محقق در معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی (جزئی از چرخه فعالیت حلقه های علمی و کارگاههای پژوهش)

معرفی توان علمی دانش پژوهان و اعضای حلقه های علمی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به جامعه علمی کشور

مخاطبان

طلاب و دانش پژوهان حوزه در مقاطع عالی و تخصصی (سطح سه و چهار)، دانشجویان علوم اسلامی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، اساتید و کارشناسان علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه

موضوعات قابل انتشار در نشریه

قرآن و حدیث

فقه و اصول

فلسفه و کلام

فرهنگ و تاریخ

تبلیغ و تربیت

ضوابط پذیرش مقاله:

طبق آیین‌نامه اجرایی اساس‌نامه فصلنامه جستار

۱. نويسنده از دانش‌پژوهان، دانش‌آموختگان و اعضاي حلقه‌هاي علمي ـ تبليغي معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي باشد.

۲. آثار، معطوف به حل و تبيين موضوعي محدود، معين، در محورهاي محتوايي نشريه و با اولويت موضوع‌هاي نو و مورد نياز باشد.

۳. موضوع اثر به تأييد گروه آموزشي مربوطه رسيده باشد.

۴. تمام يا بخشي از اثر در نشريه يا مجموعه‌اي ديگر منتشر نشده و يا در حال انتشار نباشد.

۵.اثر برخوردار از محتوای علمی و پردازش منطقی و مناسبِ تحقيق علمي باشد؛ مانند: سير منطقي و مستدل، سادگي و رواني، اختصار و يكنواختي در سطح و محتوا، به انجام رساندنِ تمام اهداف مقاله، استفاده از منابع و مآخذ معتبر.

۶. حجم مقاله حداقل 5 و حد‌اكثر 15 صفحه( A4 250 كلمه‌اي) به صورت تايپ شده باشد.

۷. نام كامل نويسندة اثر، عنوان گروه آموزشي يا حلقة علمي، نشاني پستي و شمارة تماس درج شود.

۸. ترجمه با متن اصلي همراه باشد.

۹.ضوابط نگارش و رسم الخط فارسی مصوب فرهنگستان زبان فارسی ایران در نگارش اثر رعايت شود.

۱۰.اثر توسط گروه آموزشي مربوطه براي ارزيابي معرفي شود.

تبصره2: چنانچه محتواي اثري به گروه آموزشي مرتبط نبود يا به هر دليل امكان ‌معرفي از طريق گروه آموزشي وجود نداشت، مي‌تواند از طريق مسئول اجرايي معرفي شود.

۱۱. حق‌التأليف مقاله و اثر بر اساس فرمول مصوبه شورای سردبیری ـ که امتیاز اعضای حلقه و دبیر حلقه یا استاد کارگاه پژوهش و مدیر گروه(در مقالات دانش‌پژوهان)، و امتیاز ارزیاب در آن لحاظ شده ـ محاسبه و با تأييد مدير مسئول‌ قابل پرداخت است.

شورای سردبيری فصلنامه

شيوه‌نامۀ نگارش مقالات برای فصلنامۀ جستار

۱. مقاله دارای چكيده (شامل تعريف موضوع، اهداف، روش‌ها و نتايج، در حدود10 سطر)، كليد واژه (حداقل3 و حداكثر7 واژه) و فهرست باشد.

۲. مقاله دارای ارجاعات مناسب و منابع مستند همراه با رعايت ضوابط ذكر پانوشت باشد.

۳. ترتیب در ارجاعات پانوشت:

ـ كتاب: نام و نام خانوادگي(مؤلف)، نام کتاب، نام مترجم یا محقق، شمارۀ جلد، شمارۀ صفحه.

مثال: محمدرضا مظفر، اصول‌الفقه، ترجمۀ علي شيروانی، ج1، ص40.

ـ مجله: نام و نام خانوادگی(مؤلف)، عنوان مقاله، نام مجله، شمارۀ مجله(تاريخ انتشار)، شمارۀ صفحه.

مثال: حسن رحيم‌پور،"ايران و مدرنيته"، نقد و نظر، ش6(تابستان1382)، ص14.

ـ روزنامه: نام و نام خانوادگی(مؤلف)، عنوان مطلب، نام روزنامه، تاريخ، گروه مربوطه، شمارۀ صفحه.

مثال: مرتضي علوي،"خون خدا"، قدس، يكشنبه 12ديماه1380، گروه تاريخ، ص15.

ـ سايت: نام و نام خانوادگی(مؤلف)، عنوان مقاله، نام مركزی كه سايت متعلق به اوست، تاريخ بارگذاری، نام قسمت پشتيبانی ‌كننده محتوا، بازيابی(روز ماه سال)، نشانی سايت.

مثال: سيد مهدی روحبخش،"دفاع مشروع"، دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی، 15دی1386، مجمع فقه و مباني اجتهاد، 12خرداد1387

ـ لوح فشرده: مشخصات اثری كه از لوح فشرده نقل می‌شود(مطابق ضوابط هر كدام از: كتاب، مجله، روزنامه، سايت، سخنرانی)، لوح فشرده، مشخصات منتشر كننده لوح.

مثال: علامه عسكری،"سيره حضرت علی (ع)"(سخنرانی)، لوح فشرده، انوار هدايت2، مؤسسه علمی فرهنگی علامه عسكری.

ـ سخنرانی: نام و نام خانوادگی(سخنران)، عنوان سخنرانی، نام مركز پخش كننده سخنرانی، تاريخ.

مثال: مرتضی مطهری، روح‌های بلند، مركز نشر آثار علامه شهيد مطهری، 1370.

-یادآوری: در نام کتاب، ملاک، عنوان پشت جلد یا شناسنامۀ آن است، و نام نويسنده، بدون «ال» می‌آيد.

۴. آیات در متن همراه با ترجمه و آدرس آن در پانوشت آورده شود. مثال: (إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)؛1 «(پروردگارا!) تنها تو را می‌‏پرستيم‏؛ و تنها از تو ياری می‌‏جوييم‏.» (ترتیب آدرس آیه در پانوشت: حمد/5)

۵. روایات در متن همراه با ترجمه و آدرس آن در پانوشت آورده شود.

۶. متن احادیث در حد لازم اعراب گذاری شده و آدرس آنها به صورت پانوشت ذكر شود.

۷. در ارجاعات، القاب مشاهیر علما مانند:

علامه طباطبایی، علامه حلی، امام خمینی، شیخ طوسی، شیخ مفید، شیخ صدوق، علامه بحرالعلوم و ... ذکر شود.

۸. ترتیب در ارجاعات منابع: فامیل، نام، نام کتاب، تعداد مجلد، ترجمه، ناشر، نوبت چاپ، محل نشر، تاریخ نشر.

مثال: مظفر، محمدرضا، اصول‌الفقه، ترجمة علی شيروانی، 2ج، نشر اعلمی، چ سوم، قم، 1379ش.

۹. رعايت فاصله کافی بين خطوط(1 سانتی‌متر) و حاشيه‌‌ها (2.5 سانتی‌متر) باشد.

۱۰. در متن‌های ترجمه، توضيح مترجم داخل كروشه ‍‌[ ] آورده شود.

۱۱. نسبت به اصل متن ترجمه شده ـ علاوه بر چكيده ـ توضيح مختصر نيز ارايه شود.

شورای سردبيری