آخرین خبرها

انتخاب بازار ابتدایی در ارزش آفرینی اهمیت بسیار دارد

به گزارش شبکه معالم مرتضی تسخیری، مستندساز و استاد شتاب دهنده افق دردومین روزنخستین رویداد نوآوری درعلوم ومعارف اسلامی درکارگاه آموزشی«بوم کسب و کار ناب» که امروزدر جمع تیم های برگزیده ایده پردازبرگزارشد، گفت: در بسیاری مواقع نیازمند همدلی و تفکر کردن بر روی یک مطلب هستیم، چراکه این همدلی سبب می شود توان تیمی بر روی یک مسئله معطوف شود.

وی با بیان این که «بوم»، زبان مشترک به وجود می آورد، ادامه داد: در دنیای کارآفرینی عنوان می شود تجارت باید مبتنی بر مشتری مداری باشد.

این مستند سازبر داشتن پیش فرض های کلیدی در بودم تاکید کرد و گفت: چنانچه این پیش فرض ها (داشتن خواست محوری، حرکت کردن در تیم و جدی بودن، همنوا بودن تیم برای آورده کردن خواست محوری، حرکت کارآفرینانه نه تاجرانه، ایده پردازی، اجرا همراه با ثبت بازخورد، تحلیل بازخورد و یادگیری) وجود نداشته باشد با مشکل مواجه خواهیم شد.

تسخیری تصریح کرد: در کارآفرینی باید دیتا ارائه کنیم و بازخورد بگیریم، البته این موارد را می بایست از رفتار مشتری کسب کنیم.

وی با بیان این موضوع که بوم ناب را برای یک دسته مشتری می نویسند نه چند دسته مشتری، در ادامه بر داشتن چشم انداز بسیار تاکید کرد و افزود: چشم انداز تنها یک مفهوم نیست، بلکه باید در چشم انداز بدانیم به کدام سمت حرکت می کنم که این امر به انسان و اندیشه او بستگی دارد.

این استاد حوزه استارت آپ خاطرنشان کرد: در مسیر حرکت به سمت چشم انداز نباید به هر قیمتی حرکت کنیم، بلکه می بایست یک الزام پیشبرنده و خط قرمز برای خود ترسیم کنیم.

تسخیری ضمن اشاره به این موضوع که در مسیر تجارت باید منتفع استراتژیک مشخص شود، اضافه کرد: در مسیر تجارت باید آینده منتفع استراتژیک مورد نظر قرار گیرد و از خود این سوال را پرسش کنیم که به طور مثال سال آینده این منتفع چه تغییری خواهد کرد، چنانچه در فرصت مشخص شده به این تغییر دست یافتیم پیروز خواهیم شد.

وی در ادامه سخنان خود به دسته بندی مشتریان اشاره و ابراز کرد: باید مشخص کرد که بوم حول چه کسانی(مشتری، کاربر، منتفع، پارتنر، سرمایه گذار و تامین کننده)  نوشته می شود.

این استاد شتاب دهند افق مشخص کردن صفات متمایز مشریان را در محیط تجارت بسیار مهم خواند و گفت: تجربه نشان داده که چنانچه مشتریان اولیه را به اشتباه انتخاب کنید حداقل چهار تا پنج سال عقب خواهید ماند، برخی مشتریان شبیه مشتری رفتار می کنند و مشتری واقعی نیستند به این معنا که پول دارند؛ اما درصدد هزینه کردن این پول نیستند و در حقیقت مشتری نما هستند.

تسخیری بار دیگر بر انتخاب بازار ابتدایی تاکید و تصریح کرد: پس از انتخاب بازار ابتدایی باید خواست خود را با خواست مشتری هماهنگ کنیم و درصدد حل مشکل مشتری باشیم به این معنا که باید مسئله را از دید مشتری نگاه کرد نه خودمان.

وی با بیان این که مشتری را نباید فردی ناتوان تصور کرد، ادامه داد: مشتری برای رفع نیاز خود جایگزین های بسیاری را در ذهن خود می سازد و می کوشد باتوجه به این جایگزین ها حرکت و نیازش را مرتفع کند.

ارزش‌های محوری مبنای رقابت در بازار هستند

این استاد حوزه استارت آپ بیان کرد: نکته ای که نباید مورد غفلت قرار گیرد این است که مردم به وضع موجود خود عادت می کنند، بنابراین ایده پرداز باید تغییر محسوس در وضع موجود مشتری ایجاد کند.

تسخیری ارزش های محوری را مبنای رقابت در بازار دانست و خاطرنشان کرد: تعریف تجارت خود در قبال تجارت دیگری نکته دیگری است که در غرب جواب می دهد.

وی در بخش انتهایی سخنان خود به راه حل اشاره کرد و یادآور شد: ایده پرداز باید از خود بپرسد چگونه می تواند مسئله مشتری را حل کند، همچنین چنانچه ریسکی در راه حل ها وجود دارد، بدانید که نمی توانید از مشتری آن را پنهان کنید، بنابراین باید ریسک ها را استخراج کرد.

دیدگاهتان را بنویسید