آخرین خبرها

ویژگی های مکتب فقهی امام خمینی(ره) در طول تاریخ سابقه نداشته است

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، مدیر گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی در دومین روز دوره تقریرنویسی درس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه فقه تنها به گزاره های فرعی نمی پردازد، گفت: اتجاه شُهری و اتجاه شذوذی دو اتجاه فقهی هستند که از زمان اهل بیت(ع) به وجود آمده است.
این مدرس و پژوهشگر حوزوی اتجاه شُهری را پیرو شهرت و اتجاه شذوذی را پیرو دلیل دانست وکثرت روایات، سوال از صحابه و تشخیص خود فرد را از راه های بدست آوردن شهرت برشمرد.
حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی افزود: مکتب فقهی یعنی شخصیت فقهی که در عصر خودش تاثیر گذار بوده، دارای آرای جدید می باشد و آثاری داشته که بر فقهای بعد تاثیرگذاشته است.
وی در ادامه به بیان ویژگی هر یک از مکاتب فقهی پرداخت و مکتب فقهی شیخ مفید را دارای قوت بخشیدن به مباحث اصولی، سرآمدی در مباحث کلامی، اهمیت به فقه مقارن، نقد روایات و نگارش متون فقهی استوار دانست.
مولف کتاب مکاتب فقهی، مکتب مقدس اردبیلی، وحید بهبهانی، صاحب جواهر الکلام، مکتب شیخ انصاری، آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی خویی(ره) از دیگر مکاتب فقهی برشمرد و افزود: بحث ولایت فقیه، توجه به فقه مستحدثه و نقش مسائل سیاسی و حکومتی در فقه مهمترین ویژگی های مکتب فقهی امام خمینی(ره) می باشند که در طول تاریخ سابقه نداشته است.
مدیر گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی، اظهار کرد: همه سبک ها و مکاتب فقهی در طول تاریخ پشتوانه عظیمی برای طلاب می باشد که می توانند با شناخت هر یک از این مکاتب کمک شایانی به رشد و پویایی خود در سطح خارج کنند.

دیدگاهتان را بنویسید