آخرین خبرها

نیازمند بازاندیشی در نتایجِ فن‌آوری‌های ناهماهنگ با نظام خلقت هستیم

اولین دوره از درس‌گفتارهایی در فلسفه علم و فن‌آوری به همت گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی، با همکاری موسسه جامعه الرضا در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش شبکه معالم، اولین دوره از درس‌گفتارهایی در فلسفه علم و فن‌آوری با حضور پر شور دانشجویان دانشگاه شهید منتظری برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی طالقانی در مورد چیستی علم و فن‌آوری، مبانی علم مدرن و فرهنگی که علم و فن‌آوری با خود به همراه می‌آورد سخن گفت.

حجت الاسلام طالقانی اصل صنعت و ابزارسازی را هم‌زاد بشر دانست، اما صنعت و فن‌آوری در چهار-پنج سده‌ی اخیر را متفاوت ارزیابی کرد. این فن‌آوری جدید که نتیجه‌ی علم مدرن است هم از جهت گستردگی دخالت و تصرف در طبیعت و هم از جهت نوع دخالت و تصرف و ناسازگار بودن آن با طبیعت، کاملا متمایز از فن‌آوری سنتی معرفی شد.

مدیر گروه آموزشی  فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی این تصرفات حداکثری در طبیعت را از ثمراتِ دست‌کم نادیده‌گرفتن مخلوقیت عالم دانست و ابراز داشت:  اگر این طبیعت را مخلوق موجودی که عالم مطلق، قادر مطلق و خیرخواه محض است بدانیم و نظم موجود در طبیعت را حکیمانه فرض کنیم، به‌طور طبیعی دست تصرفِ گسترده و دلبخواهی در آن را نخواهیم برد.

وی افزود:  نتیجه‌ی سکولاریسم علمی و فلسفی مشکلاتِ زیست محیطیِ گسترده‌ای است که بشر امروز با آن دست به گریبان است؛ ادامه دادن این مسیر تهدیدات برای حیات بشر را بیش از پیش می‌کند و به نابودیِ طبیعت و انسان ختم خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام اولین قدم برای اصلاح این رویه را بازاندیشی در نتایجِ فن‌آوری‌های ناهماهنگ با نظام خلقت در چند سده‌ی اخیر دانست.

دیدگاهتان را بنویسید