آخرین خبرها

راه رسیدن به تخصص در هر یک از علوم اسلامی، جامعیت نسبی در مجموعه آنهاست

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و رییس میز تخصصی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی قم در جلسه دوم از سلسله نشست های آینده پژوهی و مسیر علمی طلبه که با عنوان «جامعیت یا تخصص گرایی در مسیر تحصیل علوم حوزوی» برگزار شد، در ابتدا منظور از جامعیت را، جامعیت در تمام رشته های علوم اسلامی مثل کلام و فلسفه و فقه و اخلاق و تاریخ اسلام و تفسیر و اصول و حدیث و …نامیدند و منظور از تخصص گرایی را تمرکز یافتن در یکی از این رشته ها تعریف کرد و گفت: مراد از جامعیت در محل بحث، احاطه و تسلط علمی در تمام علوم اسلامی و انسانی و بشری نمی باشد و منظور از تخصص گرایی نیز کسب تخصص در غیر علوم اسلامی نمی باشد.
وی افزود: رسالت حوزه، علوم اسلامی است و تأمین مبانی اسلامی برای سایر علوم از جمله علوم انسانی. اما خود علوم انسانی و تجربی و مهندسی، خارج از مأموریت حوزه است.
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی همچنین محل این سوال و مرکز این سوال را برای طلاب سطح ۳ مناسب دانستند، زیرا طلبه در سطح ۱ هنوز خیلی از علوم را فرانگرفته است تا بخواهد به جامعیت تا تخصص فکر کند.
وی در ادامه از سه منظر؛ رسالت حوزه و نیازهای روز اجتماعی و آینده ممکن و متصور برای جامعه و حوزه، به طور تفصیلی و جامع به پرسش جامعیت یا تخصص گرایی در تحصیل علوم حوزوی پاسخ داد.
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی در انتهای جلسه نیز به سوالات و شبهات طلاب گرامی در موضوع مسیر علمی و تحصیلی طلبه پاسخ داد.

دیدگاهتان را بنویسید