آخرین خبرها

بزرگ‌ترین مانع برای موفقیت هر طلبه‌ای در کار طلبگی‌اش کم رنگ شدنِ ارتباط او با امام زمانش است

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام مجید فوطه‌بافان، دانش آموخته گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و رتبه برتر رقابت علمی نخبگانی حوزه های علمیه سراسر کشور در گفتگویی به تبیین برنامه های علمی و پیشنهادات علمی خود پرداخته است.

به چه کاری مشغول هستید؟

مشغول تحصیل در مرکز تخصصی آخوند خراسانی، رشته کلام جدید(سطح چهار) هستم. اکنون تحصیل و پژوهش در این حوزه فعالیت اصلی بنده را تشکیل می‌دهد. در حاشیه هم فعالیت‌هایی مثل شرکت در درس خارج فقه و اصول آیت الله شیخ مهدی مروارید و نظارت دورس سطح دو و سه حوزه را دارم.

برنامه علمی آینده‌تان چیست؟

بیشتر مایل هستم در حوزه‌ی استنباط گزاره‌های اعتقادیِ دین (علی الخصوص ما یصح الاعتقاد به) تحقیق و پژوهش کنم. در مرحله بعد هم به دفاع از این آموزه‌ها در برابر شبهاتِ برآمده از علوم انسانیِ غرب، علاقه‌مندم. البته فی الحال در حال طی کردنِ مقدماتِ این امور هستم و سعی می‌کنم بر تحصیل و پژوهشِ ذیل آن، متمرکز شوم.

از اساتیدی که در پیشرفت شما موثر بودند، نام ببرید.

بزرگان زیادی حق استادی بر گردن حقیر دارند. لکن اگر بخواهم نامی را ذکر کنم انصاف این است که از جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر طالقانی یاد کنم که رنگ تازه‌ای به زندگیِ طلبگی و روح خسته‌ی من زد. پیوسته در ظل حمایت‌های مشفقانه و پدارنه ایشان بوده و هستم. از پروردگار طول عمرِ شریف ایشان را در سایه توجهات حضرت صاحب الزمان آرزومندم. البته نباید از اساتید گرانقدرم جناب آقای دکتر منتظری و آقای دکتر جلیلی غفلت کرد. از این دو بزرگوار هم متشکرم.

نظر شما درباره برگزاری این رقابت‌ها چیست؟ پیشنهادی درباره این رقابت‌ها دارید؟

اینگونه به نظر می‌رسد که حوزه به دنبال جذب نخبگان است؛ برای نیل به این هدف حوزه هم می‌تواند به نوعی منفعلانه عمل کند و هم می‌تواند فعالانه عمل کند. رقابت‌های اینچنینی که در قالب المپیاد برگزار می‌شود ذیل جذبِ منفعلانه‌ی حوزه تعریف می‌شود؛ یعنی حوزه بستری را فراهم می‌کند تا نخبگان، خودشان را به حوزه بشناسانند. اما این مقدار برای شناسایی بسیاری از نخبگان کافی نیست. به عنوان نمونه ممکن است این بستر طوری طراحی شده باشد که بسیاری از نخبگان نتوانند از پس آن برآیند؛ یا ممکن است بسیاری از نخبگان میلی به شناساندنِ خودشان به دیگران نداشته باشند.

از همین جهت پیشنهاد می‌کنم که علاوه بر برگزاری این رقابت‌ها، حوزه در زمینه‌ی شناساییِ این افراد به صورت فعال وارد میدان شود و از آن‌ها حمایت کند. البته باید در مرحله‌ی اجرا دقیق و هدفمند عمل کرد تا اصلِ طرح دچار آسیب نشود.

نکات قوت و ضعف این رقابت‌ها را بیان کنید؟

به نظر می‌رسد بزرگترین نکته‌ی مثبت این رقابت هدفمند کردنِ منابعی است که باید در اختیار پژوهشگران قرار گیرد. این رقابت‌ها می‌تواند موجب شناسایی نخبگان شود تا بعدا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

اما بزرگترین اشکال هم این بود که طراحی سوالات به نحوی بود که افرادی با اطلاعات و محفوظات بیشتر موفق به کسب رتبه شدند. به بیان دیگر این رقابت‌ها بیشتر از آن که مهارت‌محور باشد حافظه‌محور بود. البته اشکالات دیگری هم مثل طرح اشتباه بعضی سوالات، وجود داشت که مجال بحث از آن‌ها نیست.

بزرگترین مانعِ پیش‌رو در کار طلبگی چیست؟

بزرگ‌ترین مانع برای موفقیت هر طلبه‌ای در کار طلبگی‌اش کم رنگ شدنِ ارتباط او با امام زمانش است. طبق آموزه‌های دینی تضرع و توسل به درگاه حضرات معصومین مستوجب نزول برکات و توفیقات بسیاری است. همچنین گمان بنده این است که اگر طلبه این رفتارش را اصلاح کند مشکلات دیگر طبق صلاحدیدِ اهل البیت گره‌گشایی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید