آخرین خبرها

الگوی اسلامی در باب طبابت، فرمایشات صحیحه و سیره نبی‌مکرم و ائمه اطهار(س) است

به گزارش شبکه معالم، نشست مجازی کاربردهای «مزاج‌شناسی؛ تغذیه، تربیت کودک، حل تعارضات در زندگی مشترک  و انتخاب شغل» با ارائه حجت‌الاسلام حسین طاهریان‌نیک، کارشناس مسائل طب اسلامی به همت امور فرهنگی مرکز تخصصی آخوندخراسانی و با مشارکت مدارس علمیه امام محمدباقرشاندیز، امام خمینی مشهد و گوهرشاد مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام طاهریان‌نیک در بخش اول (مزاج شناسی و کاربردها) به انواع مزاج‌شناسی‌ها اشاره کرد که عبارت است از: اسلامی، سنتی، ژنتیکی، سِنّی. انواع مزاج‌ها نیز عبارت است از: دم: گرم و مرطوب؛ صفرا: گرم و خشک؛ سودا: سرد و خشک؛ و بلغم: سرد و مرطوب.

وی سپس به تغذیه درمانی پرداخت و به قوانین مهم دراین‌باره اشاره کرد و گفت: اول: تغذیه یا درمان به ضد؛ قانون دوم: وظیفه مادر: همراه‌کردن خوراکی‌های طبع سرد با گرم برای رسیدن به تعادل؛ قانون سوم: برنامه متناسب با مزاج: ممکن است افراد خانواده مزاج‌های متفاوت داشته باشند، برای هر یک از افراد باید برنامه‌ای ویژه ای داشت. قانون چهارم: حذف ظروف نامناسب (مانند: تِفلن، چدن، آهن) اما ظروف مناسب عبارتنداز: سنگی، شیشه‌ای، سرامیکی. قانون پنجم: معماری اسلامی: رنگ روشن/ افقی‌بودن منزل/ نورگیری مناسب/ سرویس در حیاط/ دوری از تجملات است.

کارشناس مسائل طب اسلامی درباره شغل‌یابی مزاجی گفت: با توجه به ویژگی هر مزاج می‌توان گفت چه دسته شغلی‌هایی برای این مزاج مناسب هست. البته اینکه هر شخص ممکن است بتواند در چند دسته فعالیت بکند ولی یکی برایش مناست‌تر هست. مثلاً دموی‌ها، مدیران قوی / معمولاً بی‌نظم/ بلندپرواز/ شاعر/ علاقه‌مند  به طبیعت/ با محبت/ شجاع و جسور/ اعتماد به نفس بالا/ تنوع‌طلب و دارای حافظه قوی هستند. صفراوی‌ها: افرادی دقیق و منظم / حساس/ باهوش و زیرک/ جالاک و سریع/ پُر انرژی و پُر تحرک هستند. سودایی‌ها معمولاً افرادی لجباز و در تصمیمات بسیار پایدار و ثابت‌قدم/ منفی‌بین و شکاک/ فکر و خیال هم زیاد دارند/ مقرراتی و دقیق/ دوراندیش/ کارها را به پایان می‌رسانند/ کینه‌جو هستند. بلغمی‌مزاج‌ها نیز مربی‌هایی پُرحوصله و مهربان/ آرام و صبور و مسالمت‌جو هستند.

وی با بیان اینکه درباره همسریابی مزاجی هم چند قانون مهم وجود دارد، افزود: مانند: قانونی که می‌گوید:  چه مزاج‌هایی با هم تناسب دارند و چه مزاج‌هایی با هم تناسب ندارند. بهتر است افراد هم‌کفو مزاجی باشند / گرم‌مزاجان افرادی فعال و پُر جنب‌و جوش/ سردمزاجان افرادی کند و کم‌تحرک و کسل/ اگر مزاج متفاوت داشته باشند به سختی می‌توانند همدیگر را تحمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید