آخرین خبرها

آموزش تفکرگرا، راهنمایی علم آموز برای انجام تفکری است که اطلاعات لازم برای رفع یک نیاز را کشف و به عمل تبدیل می کند

به گزارش شبکه معالم، نخستین کارگاه با موضوع الگوی تدریس در آموزش تفکرگرا و پژوهش محور ویژه اساتید ادبیات عرب در ادامه برگزاری دوره های آموزش تفکرگرا و پژوهش محور، پس از برگزاری سه نشست تخصصی با حضور تمامی استادان خواهر این رشته تخصصی ثبت نام شده، برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین مجید اسماعیلی، معاون پژوهش مرکز مطالعات راهبردی علوم و فن آوری های دینی در این کارگاه ۸ ساعته پس از تبیین شناسنامه کارگاه در محورهای موضوع، ضرورت، اهداف و مسائل، بحث را با هویت شناسی حوزه علمیه مطلوب آغاز کرده و در ادامه با آسیب شناسی آموزش های موجود به الگوی مطلوب آموزش با محوریت تفکرگرایی پرداخت.

وی بر اساس یک دیدگاه تفکر را به فرآیند حل مشکل و مساله تعریف کرد و با اشاره ای گذرا به تعریف فهم و لایه های آن آموزش تفکرمحور را به «راهنمایی علم آموز برای انجام تفکری که اطلاعات لازم برای رفع یک نیاز را کشف کند و به عمل تبدیل شود» تعریف کرد.

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه با بیان ویژگی های ذهنی افراد متفکر، مراحل روش تدریس در آموزش تفکرگرا را ساختارشناسی درس، مساله شناسی درس، تحلیل متن درس، ارزیابی درس، مدلسازی و مهارت ورزی بیان کرد و در ادامه تمامی این مراحل را برای تدریس دروس ادبیات عرب مرسوم در حوزه ها با شیوه عملی پیاده سازی کرد و اعضای کارگاه نیز نمونه هایی از طرح درس با این شیوه را مباحثه کردند.

این کارگاه با حضور تعدادی ازاستادان خواهر حوزه علمیه خراسان در مرکز تخصصی طوبی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید