آخرین خبرها

پایان نامه «میانه‌روی در سبک زندگی اسلامی» دفاع شد

به گزارش شبکه معالم، جلسه دفاعیه پایان سطح سه حجت‌الاسلام احمد سرچاهی، کارشناس گروه اخلاق و تربیت و نیز پایان نامه های مرکز تخصصی آخوند خراسانی با عنوان « میانه‌روی در سبک زندگی اسلامی» با بررسی و ارزیابی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مرویان حسینی به‌عنوان استاد داور، برگزار شد.
تدوینگر این پایان‌نامه بابیان اینکه مسئله میانه‌روی در مجموعه زندگى ازجمله مسائل مهمی می‌باشد که در ایجاد یک زندگى سالم از توجّه و اهمّیّتِ ویژه‌ای برخوردار است، گفت: «اصل میانه‌روی و اعتدال» از اصولی است که در قرآن کریم بدان عنایت زیادی شده و جهت‌گیری تربیتی این کتاب الهی بر این است که انسانی تربیت کند که در همه امور فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و جز این‌ها «متعادل و میانه‌رو» باشد.
وی افزود: این بیان به این معناست که انسان تمام ارزش‌ها، از قبیل عبادت، خدمت به مردم، آزادى، محبت، عشق ورزیدن و امور دیگر را به‌طور هماهنگ و معتدل در خود ایجاد نماید و به رشد حساب‌شده آن‌ها بپردازد، به صورتى که به حدّ متوسط آن‌ها دست پیدا کند.
حجت‌الاسلام سرچاهی با اشاره به اینکه خدای متعال، امّت اسلامی را امّتی «متعادل و میانه» معرفی می‌کند و نمونه‌ای را که این امّت باید خود را با او تطبیق دهد و در پی او رود، پیامبر اکرم(ص) معرفی می‌کند، ادامه داد: امّت میانه یعنی امّتی که در هیچ امری از امور- خواه نظری و خواه عملی- افراط و تفریط نمی‌کند و همه برنامه‌هایش در حدّ اعتدال است. «اعتدال» امّت اسلامی در مقایسه با سایر امّت‌ها ازجمله یهودیان و مسیحیان می‌تواند از جهت اخلاق، عبادت، اعتقاد و همه امور زندگی باشد و چون مسلمانان در مسیر میانه قرار دارند، می‌توانند همه خطوط انحرافی چپ و راست را ببیند و شاهد سایر امّت‌ها باشند.
وی ابراز کرد: اگر انسان در اخلاق و رفتار و کردار خود معتدل شد و ازآنچه مخالف این روش بود پرهیز کرد، نتیجه چنین عملى این خواهد شد که نَفْس او با نُفوس فلکیه شریک مى‌شود و از آن‌ها کسب فیض خواهد کرد و به درجات عالى الهى نائل مى‌شود.
طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان بابیان اینکه تحصیل روش اعتدال و میانه‌روى در تمام ابعاد زندگى، از بزرگ‌ترین توصیه‌ها و دستورهاى دین مبین اسلام است، تصریح کرد: این ارزش و مقام تا حدّى است که رعایت آن، موفقیت انسان‌ها را در زندگى دنیوى و اخروى تضمین مى‌کند؛ براى اینکه خداوند حکیم روش درک صحیح را در اعتدال و میانه‌روى قرار داده و درست به همان صورت که دین اسلام راه میانه می باشد، قلمرو آن نیز – که کعبه باشد – در مرکزیت زمین است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از آموزه‌های دستوری قرآن برای ایجاد اعتدال در قوای انسانی و مهار و کنترل و هدایت آن به‌سوی اعتدال واردشده است، این مسلمانان هستند که باید با معرفی دقیق آموزه‌ها و تعالیم اسلام، آن‌گونه که شایسته این دین الهی است، دین شان را معرفی و تبیین کرده و با رفتارهای عاقلانه و عادلانه از هرگونه برخورد و رفتار افراطی بپرهیزند.
حجت‌الاسلام سرچاهی در پایان گفت: بارور کردن افکار مسلمانان ضد افراط‌ و تفریط، تحقق امنیت فکری و اجتماعی در جوامع انسانی، تحکیم مفهوم اعتدال در کشورهای اسلامی، دوری از مفاهیم افراط‌وتفریط و تبعات آن‌ها، بهره‌گیری مسلمانان از همه امور دینی و اسلامی در زندگی معاصر از راهکارهای مبارزه با اندیشه‌های افراطی برضد اسلام است.
گفتنی است، تدوینگر این پایان‌نامه از هدایت و راهنمایی حجج اسلام والمسلمین علی خیاط در مقام استاد راهنما و علی جلائیان اکبرنیا به عنوان استاد مشاور، بهره برده است.

دیدگاهتان را بنویسید