آخرین خبرها

مدارس علمیه خواهران بایستی بیش از گذشته در حوزه زن و خانواده فعالیت کنند

به گزارش شبکه معالم، آیین افتتاحیه نخستین دوره سطح چهار رشته فقه خانواده ویژه طلاب خواهر حوزه علمیه خراسان با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام و المسلمین علی رحمانی، مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در مرکز تخصصی طوبی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلین دکتر خیاط با بیان اینکه انتظار از مدارس علمیه خواهران ورود بیشتر از قبل در حوزه زن و خانواده است، گفت: هدف از تاسیس حوزه خواهران در فرمایشات رهبری محقق نشده است و این امر باید در بازنگری برنامه درسی مورد نظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چشم انداز حوزه علمیه خراسان، نتیجه ساعت ها کار ارزشمند است و لذا از برنامه هایی که در چارچوب تحقق این سند باشند، حمایت خواهیم کرد. حوزه علمیه خراسان به برنامه ها و رشته هایی که بتواند، این سند را محقق کند، نیاز دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه باید رشته های سطح چهار با رویکردی پژوهشی دنبال شود، ابراز داشت: رویکردهای پژوهشی آورده علمی بیشتری دارند و نیز از نظر اجرا برای خواهران مناسب تر می باشند. رشته های تخصصی نیاز به فاز پژوهشی و مجلات ارزشمند علمی دارد که این امر باید جدی گرفته شود.

وی نیز گفت: در حوزه فرزند آوری از خواهران حوزوی انتظار بیشتری در حوزه دانشی و چه ترویجی وجود دارد که بایستی در این زمینه گام بردارند. همچنین بایستی اثر بخشی دروس و کمک به کنشگری اجتماعی بانوان در رشته های مورد تحصیل خواهران مورد نظر قرار گیرد.

ضرورت پیشگامی و پیشرو بودن حوزه علمیه خراسان در تأسیس رشته های مورد نیاز روز جامعه

در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین علی رحمانی، مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: آغاز فقه خواهران در مقطع سطح چهار با گرایش خانواده تدبیر شایسته ای است که با تصویب شورای عالی اگرچه با وقفه ای شش ساله اما به هر حال ابلاغ و در این رابطه دست کم سه انتظار وجود دارد؛ نخست «سفارش و طراحی رشته بر اساس اولویت ها و نیازهای بالفعل».

وی بیان کرد: در طراحی رشته ها توجه به نیاز روزآمد جامعه (به معنای عام و جامعه بانوان به طور خاص) و همین طور نیاز حکمرانی ضروری است. امروزه با وجود هجمه های شدیدی که علیه نظام اسلامی و جامعه ایرانی اتفاق می افتد، و نمونه آن را با محوریت زن در اغتشاشات اخیر دیدیم، این مهم را برجسته کرد که مسئله زن، جایگاه، ارزش های او و خانواده از مسائل حساس و فعلیت دار جامعه ما است. بر این اساس در حوزه خواهران باید سفارش و طراحی رشته با هدف پاسخ دهی به اولویت ها و نیازهای بالفعل این حوزه باشد و تنها راه اندازی رشته ای در مقطع سطح چهار ولو اینکه نیاز محور نباشد، سیاست قابل پذیرشی نیست. مثلا برای حوزه خواهران: فقه خانواده، مطالعات زنان، فقه تربیت و رشته هایی از این قبیل ضرورت دارد یا تفسیر تطبیقی؟

مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که «رعایت منطق توزیع در واگذاری رشته ها» انتظار دوم و مهمی است، خاطرنشان کرد: اگر نسبت به توزیع رشته ها در کلان مدیریت حوزه خواهران طبیعتا منطقی حاکم هست، شایسته است که به مراکز و مدارس اعلام شود تا در تعاملات فیما بین به هم افزائی و تصمیم گیری های مؤثر منتهی گردد.

وی با اشاره به «رعایت زمان در فرایند تصویب خواهی» به عنوان انتظار سوم از حوزه علمیه خراسان، یادآور شد: ۶ سال پیش وقتی گروه فقه اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان اقدام به طراحی فقه خانواده کرد، در حوزه قم یا در مراکز دانشگاهی این رشته وجود نداشت. پس از گذشت این سال ها این رشته در مراکز علمی کشور، حوزوی یا دانشگاهی طراحی و به اجرا گذاشته شد اما درخواست ۶ سال پیش، مدتی است که تصویب و ابلاغ شده است. ممکن است تصویب یک رشته فرایندی را طی کند که طبیعی است، عرض بنده ناظر به فرصت ها و حفظ مزیت رقابتی حوزه کهن خراسان با دیگر حوزه ها و مراکز آموزشی است. اگر رعایت زمان مناسب در انجام پروژه ها و تصویب آنها بشود، می تواند عنصر پیشگامی و پیشرو بودن را برای حوزه خراسان ایجاد و حفظ کند. به هنگام وارد میدان پاسخ گویی به نیازها شدن، به حفظ نیروی انسانی نخبه منجر شده و مانع مهاجرت افراد مستعد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید