آخرین خبرها

عدم توجه به عرصه پژوهش در جامعه نخبگانی بزرگترین مانعِ پیشِ رو در کار طلبگی است

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام محمد ایزی، دانش آموخته مرکز تخصصی آخوند خراسانی و رتبه برتر رقابت علمی نخبگانی حوزه های علمیه سراسر کشور در گفتگویی به تبیین برنامه های علمی و پیشنهادات علمی خود پرداخته است.

۱-به چه کاری مشغول هستید؟
در درس فقه استاد تبادکانی و اصول استاد درایتی شرکت میکنم و در موسسه ثامن الحجج با نظارت استاد سید محمد حسن موسوی مهر دروس را با عده ای از طلاب فاضل و خوش فکر مباحثه می کنیم.
در روز های پنجشنبه هم در کلاس استاد ربانی بیرجندی و دیگر اساتید حاضر می شوم که حول علم رجال و علوم حدیث می باشد.

۲-برنامه علمی آینده تان چیست؟
بنا دارم برخی دروس خارج مهم قم به خصوص درس استاد شهیدی را تجربه کنم و همچنین از فضای علمی قم هم در فقه و اصول و هم در حکمت و کلام بهره ببرم.

۳-از اساتیدی که در پیشرفت شما موثر بودند، نام ببرید.
در زمینه فقه و اصول: استاد ممتازی و حضرت استاد درایتی
در حکمت و کلام: استاد امینی نژاد و استاد طالقانی

۴-نظر شما درباره برگزاری این رقابت ها چیست؟
اینگونه رقابت ها موجب زنده کردن فضای علمی و رفع مانع اقتصادی از بخشی از طلاب ممحض در درس می باشد و قطعا مفید و لازم است.

۴-پیشنهادی درباره این رقابت ها دارید؟
به نظر حقیر اولا رقابت ها باید مستمر باشند و دست کم، سالی یکبار برگزار شود. ثانیاً قوام المپیاد به اختیاری بودن آن است لذا به نظرم همین رویه حفظ شود. ثالثا سوالات تحلیلی جایگزین سوالات حفظی و بعضا مچ گیری شود و المپیاد بصورت کتاب باز اجرا شود. رابعاً میزان سختی سوال با حجم امتحان سازگار باشد و …

۴-بزرگترین مانعِ پیشِ رو در کار طلبگی چیست؟
متاسفانه موانع بزرگ، بسیار است و در این مقال نگنجد! فقط فهرست وار به عنوان چند مورد اشاره میکنم: کم صبری در تعلم و عجله در ورود به عرصه تبلیغ، عدم توجه به ضرورت علم آموزی، مشکلات اقتصادی، عدم توجه به عرصه پژوهش و کاهش هویت طلبگی در جامعه نخبگانی، تورم برخی مباحث اصول فقه و خمودگی فضای علمی و …

۵-نکات قوت و ضعف این رقابت ها را بیان کنید؟
عمده نقاط قوت و ضعف در سوالات قبل عرض شد البته یک نقطه ضعف مهم وجود دارد که از عوارض روش امتحان محوری است و آن اینکه اهداف اصلی طلبه فراموش می شود و نمره و رتبه و جایزه موضوعیت پیدامی کند که این مشکل به شدت فراگیر است به خصوص در سطوح پایین تر.

دیدگاهتان را بنویسید