آخرین خبرها

راه عبودیت فقه است و اگر بر اساس فقه عمل کنیم، از طریق معرفت به عبودیت می‌رسیم

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی طالقانی، عضو هیئت علمی و مدیرگروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی  در جلسه ای که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، گفت: طلبگی یک مسیر سلوک علمی و عملی است، لذا هویت طلبگی نیز با همین راه و این نحو از سلوک معین می شود.
عضو قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه طلبگی عناوین و اعتبار نیست، خاطر نشان کرد: روشن است که طلبگی یک حقیقت است، امر اعتباری نیست که با این اعتبارات حاصل شود و با زوال آن نیز زایل نمی شود.
وی با بیان اینکه باید بین باطن طلبگی و ظاهرش تفکیک کنیم، افزود: به طور مثال در هر جایی، طلبه را به عنوان همان کسوت معرفی می کنند که این ظاهر طلبگی است و در واقع اگر باطن به همراه نداشته باشد، خسران است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر طالقانی با طرح این سوال که طلبگی به معنی طالب دنیا یا دین است؟ بیان کرد: حقیقت طلبگی، عبدالله بودن است، پس رکن طلبگی به تعبیری عبودیت است و جز با معرفت حاصل نمی شود.
مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ادامه داد: اگر همین عبدالله بودن در جان تک تک ما محقق شود اهل سعادت خواهیم بود، البته در جمیع شئون زندگی و باطن باید عبدالله باشیم.
وی با بیان اینکه طلاب باید پدر امت و راعی باشند، اظهار کرد: فرق طلبه و دانشجو در همین راعی بودن است، نگاه طلبه به مردم باید نگاه پدرانه باشد، شما چه تعاملی با این مردم دارید؟ اگر میخواهید عبدالله باشید آزار شما نباید به مردم برسد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر طالقانی با توصیه به اینکه عبدالله بودن را نصب العین قرار دهید، خاطر نشان کرد: همه چیزی که در فقه یاد می‌گیریم آداب بندگی خدا است، لذا اصل این ها همه یک کلمه است، ما آمده‌ایم راه بندگی خدا را بیاموزیم و اگر آموختیم به معنای واقعی کلمه طلبه‌ایم.
عضو قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان با توضیح اینکه طلبگی با ایمان پیوند دارد، ادامه داد: اگر برای عنوان آمده‌اید بنده دنیا هستید، این حقیقت طلبگی نیست، اگر بر خلاف اقتضای عبودیت به دیگران آزار برسانیم فکر کرده‌اید از ما سوال نمی‌کنند؟
وی افزود: اگر کسی ظاهر طلبگی دارد اما باطنش طلبگی نیست منافق است، خسرالدنیا و الآخره است، ما آمدیم عبدالله شویم ولی بدتر از بقیه هستیم، آن جوان بیرون حوزه دیگر تظاهر به صلاح نمی‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر طالقانی با بیان اینکه در نهایت باید عالم مهذب شویم، اظهار کرد: اصل تهذیب است اما تهذیب ما باید مبتنی بر علم باشد، راه عبودیت فقه است، اگر بر اساس فقه عمل کنیم از طریق معرفت به عبودیت می‌رسیم.

دیدگاهتان را بنویسید