آخرین خبرها

امام رضا(ع) قرائت شیعی از اسلام را از مدینه تا بخشهای دوری از خاور دور به طور گسترده نشر دادند

به گزارش شبکه معالم، نشست مجازی افضلیت زیارت امام رضا (علیه السلام) بر زیارت سایر ائمه و آثار دنیوی این زیارت با ارائه حجت الاسلام سعید جاودانی، مدرس حوزه، پژوهشگر علوم اسلامی، مبلّغ، کارشناس و فعال فرهنگی  از سوی واحد فرهنگی و تربیتی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد.

حجت الاسلام جاودانی گفت: بزرگان دین، در تفسیر دلیل زیارت آن حضرت برای مناسبت روز دحو الأرض، بر این بوده اند که دحوالارض مقارن است با روزی که آن حضرت، از مدینه به سمت مرو حرکت کردند. در حقیقت عالم آل محمد(علیهم السلام) با حرکتشان به سمت مرو توجه جهانیان را به «دین با قرائت شیعه» شروع کردند. به عبارتی، همانند روز دحوالارض که زمین از یک نقطه از زیر آب خود را بیرون کشید، امام نیز قرائت شیعی از اسلام را از مدینه تا بخشهای دوری از خاور دور به طور گسترده نشر دادند. حجت الاسلام والمسلمین سعید جاودانی (پژوهشگر و کارشناس علوم و معارف اسلامی) در این نشست گفت: موضوع اول، شرایط خاص در دوران امام رضا و بعد شهادت ایشان بوده است که درباره اش روایات بسیاری در باب زیارت و حرکت عظیم مردم به سمت خراسان وارد شده است. ازجمله: أَلَا فَمَنْ زَارَنِی فِی غُرْبَتِی کتب اللَّهِ عزوجل لَهُ أَجْرَ مِائَهِ أَلْفِ شَهِیدٍ ، وَ مِائَهِ أَلْفِ صِدِّیقٍ وَ مِائَهِ أَلْفِ حَاجٍّ وَ مُعْتَمِرٍ وَ مِائَهِ أَلْفِ مُجَاهِدٍ وَ حُشِرَ فِی زُمْرَتِنَا ، وَ جُعِلَ فِی الدَّرَجَاتِ الْعَلِیِّ مِنَ الْجَنَّهِ رَفِیقَنَا؛ یعنی آگاه باشید کسی که مرا در غربتم زیارت کند، خدای عزوجل ثواب یکصد هزار شهید، یکصد هزار صدیق، یکصد هزار حج گزار و عمره گزار و یکصد هزار مجاهد را برای او می‏نویسد و در زمره‏ی ما محشور می‏شود و در درجات والای بهشت رفیق و همراه ما خواهد بود. ثوابهایی همچون زیارت خانه خدا و حرم پیامبر خدا و حتی روایتی از امام کاظم ع که دلالت میکند براینکه هرکس امام هشتم دا زیارت کند خدا را در عرش زیارت کرده است. نکته قابل توجه این است ‌که در برخی روایات، ثواب زیارت ایشان حتی از ثواب زیارت امام حسین علیه السلام هم بیشتر است. مانند روایاتی از امام جواد علیه السلام. شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی را برای این بحث قرار داده اند. برای مثال، باید به سؤال عبدالعظیم از امام جواد(ع) راجع به افضلیت زیارت پدرشان بر زیارت امام حسین اشاره کرد که امام جواد فرمودند زیارت پدرم افضل است؛ زیرا که خواص شیعه به زیارت پدرم می آیند.

وی در ادامه مطرح کرد: موضوع دوم گفتمان این است که در ضمن زیارت امام رضا و قرائت ادعیه، آیا آثاری هم بر این موضوع مطرح شده است؟در این باره باید سراغ روایات مربوطه از پیامبر اکرم تا امام هادی ع برویم. این آثار در روایات، در دو قسمت دنیوی و اخروی خلاصه می شود که بیشتر بحث ما آثار دنیوی است که بشر امروز و بویژه در ایام کرونا، شدیداً به فهم کارکردهای دنیوی زیارت و این آثار محتاج است از قبیل رفع و دفع شدن غم ها و آرامش فکری و نیز آمده است. اثر بعدی زیارت پاک شدن گناهانی که قبلا به علتهای مختلفی انجام داده است. خب همین ها برکات دنیوی زیارت هستند. که البته در روایت مشهور به « ۷ حدیث» از امیرالمومنین (ع) نقل است که زیارت امام رضا حتی گناهان متأخر و بعدی را هم پاک می کند که البته توجیهاتی برای آن گفته اند. آخرین روایت و اثر آن که امام هادی فرموده اند اگر جایگاهی برای دعا باشد بهترینش نزدیک مضجع شریف جدمان امام رضا می باشد که فرمودند زائر اگر قبل از زیارت وضو گرفت و غسل کرد و بالای سر آن حضرت نماز گزارد و در قنوت دعا کرد، بی شک دعای او مستجاب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید