آخرین خبرها
الهی خراسانی
الهی خراسانی

مرجعیت علمی قرآن نباید در استنتاج گزاره‌های علمی از قرآن، مصادره شود

شبکه معالم- استادیار مرکز تخصصی آخوند خراسانی گفت: مرجعیت علمی قران لزوما به معنای این نیست که همواره از قران گزاره علمی استنتاج کنیم بلکه با کمک قران می توان به فرهنگ علمی، اخلاق علمی، مدریت دانش، اهداف غایات علم و حوزه نظام های پشتیبان علم رسید.
به گزارش شبکه معالم- حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی استاد خارج فقه حوزه در خصوص مرجعیت علمی قران کریم بیان کرد: مرجعیت علمی قران کریم یعنی علوم مختلف ضمن حرکت علمی شان و در چارچوب مناسبات علمی چگونه می توانند از قران الهام بگیرند و قران زمینه های تازه ای را برای بالندگی علمی در ابعاد مختلف فراهم بیاورد.
وی افزود: البته به این معنا نیست که لزوما و همواره از قران گزاره علمی استنتاج کنیم بلکه با کمک قران می توان به فرهنگ علمی، اخلاق علمی، مدریت دانش، اهداف غایات علم و حوزه نظام های پشتیبان علم رسید.
استادیار مرکز تخصصی آخوند خراسانی افزود: لزوما معنای مرجعیت قران این نیست که یک گزاره علمی را از دل قران دربیاورد.
وی با بیان اینکه مرجعیت علمی قران در همه علوم قابل طرح است؛ اظهار داشت: علوم انسانی، علوم اسلامی، حتی علوم زیستی؛ اگر چه ما نمی خواهیم از قران گزاره زیستی استخراج کنیم، اما جهان بینی حاکم برقران می تواند الهام بخش علوم تجربی ما باشد و بنیادها و پارادایم های علمی را تحت و شعاع قرار دهد.
حجت الاسلام الهی خراسانی بیان کرد: نیازهای جدید وقتی در علوم خلق می شود که پرسش ها و مسئله های تازه متولد شود و گزاره هایی که در پاسخ به آن مسئله ها تولید می شود به صورت نقطه ای علم را در مرزهای تازه ای توسعه خواهد داد.
وی در پاسخ به این سوال که منظور از قلمرو مرجعیت چیست؟؛ گفت: قلمرو مرجعیت یعنی ابعاد این مرجعیت کجاست؟ فقط در درون علم، بیرون علم و یا نظام های پشتیبان علم است؟ که ما قلمرو مرجعیت قران را در چهار حوزه اثرگذاری در درون علم، مطالعات برون علمی یا مطالعات درجه دوم علم، نظام های پشتیبان و منابع انسانی علم و فرهنگ علم معرفی کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید