آخرین خبرها

پروانه انتشار فصلنامه بین المللی مطالعات تبیین مفاهیم و نقد ترجمه علوم و معارف اسلامی صادر شد

به گزارش شبکه معالم، به موجب ماده ۱۳ قانون مطبوعات مصوب مجلس شورای اسلامی، پروانه انتشار غیر برخط فصلنامه بین المللی مطالعات تبیین مفاهیم و نقد ترجمه علوم و معارف اسلامی در زمینه الهیات و معارف اسلامی (تخصصی) به زبان انگلیسی به نام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ـ شعبه خراسان رضوی به شماره ثبت ۹۱۳۸۳ صادر شد.

بنابراین گزارش، مفاهیم و اصطلاحات معارف و علوم اسلامی بعنوان مهمترین عناصر انتقال ترمینولوژی اسلامی نقش بی بدیلی را درتبیین حوزه های دانشی مختلف علوم اسلامی ایفا می کند. اهمیت این امر آنقدر محسوس است که برای تعریف و توضیح این اصطلاحات و مفاهیم دانش نامه های مهم تک زبانه و چندزبانه تدوین و تالیف می شود. بسادگی در می یابیم که با درج کلیدواژه های مربوط به اصطلاحات اسلامی به زبان انگلیسی، پیکره های زبانی اصطلاحات ظاهر شده در صفحات وب بیشتر مخاطب را به همین متون راهنمایی می کند.

این امر، لزوم ترویج معارف و علوم اسلامی ناب محمدی و شیعی را بیش از پیش ملموس می نماید. در نتیجه علاوه بر گسترش منابع و پایگاههای مبتنی بر پیکره های زبانی شیعی که معرف ترمینولوژی و اصطلاحات شیعی می باشد، حضور در عرصه های علمی و آکادمیک با ایجاد نشریات علمی پژوهشی نظیر این نشریه که هدف آن تحقیق پیرامون ترجمه پژوهشی و اصطلاحات و ترمینولوژی متون اسلامی با گردآوری نخبگان و دانشمندان علوم و معارف اسلامی و زبانشناسی است، بر قوام این نفوذ و تاثیر دوچندان افزوده و باعث مرجعیت علمی دفتر تبلیغات اسلامی در این حوزه میان رشته ای می شود.

از طرفی انتقال این مفاهیم و اصطلاحات به زبان های دیگر خود مسئله ای مهم است که از طریق ترجمه مقدور می باشد. خلا موجود در اینجا فقدان پژوهشهای کافی در مفهوم شناسی ترمینولوژی اصطلاحات اسلامی و روشها و چالشهای ترجمه ای انهاست. لذا فصلنامه بین المللی مطالعات تبیین مفاهیم و نقد ترجمه علوم و معارف اسلامی با این هدف تاسیس گردیده است که با جمع آوری متخصصان و صاحب نظران در این حوزه در گستره جهان علاوه کمک به پر کردن این خلاء، مقالات علمی پژوهشی اساتید و متخصصان در این حوزه را منتشر نماید تا روشهای تحقیق و حوزه های مفهومی این موضوع بیشتر و بهتر تبیین گردد.

دیدگاهتان را بنویسید