دوره های آموزشی مرکز شیخ بهایی

دوره های آموزشی مرکز فرهنگ، هنر و تربیت اسلامی

دوره عالی تاریخ اسلام
هدف
تربيت دانشوران نوانديش در زمينة تاريخ اسلام و سیره معصومین (ع).
طول مدت
۲/۵ سال (۵ نیمسال) جمع واحدهای درسی: ۷۰ واحد
اهم مواد درسی
تاريخ عربستان پیش از اسلام، تاريخ دوره پيامبر (ص)، تاريخ ائمه اطهار (ع)، تاريخ خلفاي اموي وعباسي، روش تحقيق در تاريخ اسلام، متون عربي معاصر (با تأكيد بر متون تاريخي)، درك متون انگليسي (با تأكيد بر متون تاريخي)، تاريخ تشيع، تاريخ معاصر ايران و جهان، تاريخ معاصر اسلام، تاريخ تمدن و فرهنگ، فرق و مذاهب اسلامي، جغرافياي اسلام، کارگاه‌های پژوهش.

دوره عالی تبلیغ و تربیت اسلامی
هدف
پرورش مبلغان كارآمد در مسیر ترویج فرهنگ اهل بيت (ع) و توانمند در عرصه‌های خطابه و مناظره.
طول مدت
۲/۵ سال (۵ نیمسال) جمع واحدهای درسی: ۸۰ واحد
اهم مواد درسی
اصول ومبانی تبلیغ وارتباطات، فن وعظ وخطابه، کارورزی وعظ وخطابه، ادبیات گفتاری، اخلاق در قرآن، نظام تربیتی اسلام، بررسی احکام مستحدثه، آداب وشیوه های مناظره، تاریخ اسلام، فرق ومذاهب، شیعه شناسی، شناخت جغرافیای جهان اسلام، آشنایی با ادیان، کارگاه پژوهش.

دوره عالی مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی
هدف
تربيت كارشناسان دینی حوزوي در عرصه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگي با توانمندي هاي مهارتي و علمي روز.
طول مدت
۲/۵ سال (۵ نیمسال) جمع واحدهای درسی: ۷۰ واحد
اهم مواد درسی
مديريت فعالیت‌های فرهنگی، مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک، نيازسنجي فرهنگي، نظام تربیتی اسلام، مدیریت عمومی، اصول ومدل‌هاي برنامه‌ریزی فرهنگی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، مسائل و جریان‌های فرهنگی و اجتماعی معاصر، نهادها و سازمان‌های فرهنگی، مبانی و نظریات جامعه‌شناسی، مبانی نظری انقلاب اسلامی، کارگاه پژوهش، کارورزی.

دوره عالی هنر و رسانه های تصویری
درآمد
دورة عالی هنر و رسانه‌های تصویری در جهت توانمندسازی حوزویان در تأثیرگذاری بر گفتمان دینی هنر سینما و تلویزیون برگزار می‌شود.
بدون شك، هنر در جهان امروز، مهمترين و قوي‌ترين ابزار ايجاد رابطه و تأثيرگذاري است و هنرهاي تصويري – نمايشي به خصوص سينما و تلويزيون به دليل ايجاد ارتباط سريع، گسترده و نافذ با عموم مخاطبان، به عنوان يك رسانة استراتژيك در عرصة تبليغ و ارتباطات فرهنگي ملت‌ها و دولت‌ها مطرح‌اند. و بسیاری از کشورها و ملت‌ها از این ابزار مهم برای انتقال اندیشه‌ها و آیین و رسوم خود استفاده می نمایند. در این میان کشور‌های غربی و به ویژه آمریکا برای استعمار کشور‌های جهان و دگرگون ساختن باورها واندیشه‌های نسل جوان ملل دنیا از این ابزار بیش‌ترین استفاده را می‌برند، و با ترویج انواع تفکرات و اندیشه‌ها و از سوی دیگر با منفی و غیر انسانی جلوه دادن عقاید و اندیشه‌های دیگران، توده‌های ملت‌ها را از درون پوچ و تهی کرده و آنان را نابود می‌سازند. جالب توجه است که سازمان جاسوسی آمریکا سیا، سالانه هزینه ساخت حدود 70 فیلم سینمایی را تامين مي‌كند که اکثر آنها علیه اسلام ساخته می‌شود.
اكنون که جامعة ما در معرض شديدترين تهاجمات فرهنگي غرب قرارگرفته است، و ضرورت تربيت نيروهاي كارآمد و آشنا با ابزارهاي تبليغي غرب، از میان طلاب حوزه‌هاي علميه‌-‌كه مهمترين سربازان ما در عرصة مبازه با تهاجم فرهنگي هستند- كاملاً ضروري می‌نماید. از سوی دیگر سینما و تلویزیون به عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین ابزار انتقال اندیشه و پیام؛ و تبلیغ و ترویج عقاید و باورهای دینی باید مورد توجه حوزه‌های علمیه باشد تا بتوانند از این ابزار برای نشر فرهنگ اسلامی و معارف شیعی بهره برند.
اهداف دوره
– آشنایی طلاب با زبان و تکنیک سینما و تلوزیون برای تسلط بر این ابزار
– تربیت تئوری‌پرداز، منتقد و تحلیل‌‌گر دینی و معنوی در زمینه سینما و تلویزیون از میان حوزویان مستعد
دانش‌آموختگان این دوره، با تکیه بر توان کارشناسی دینی در عرصه سینما و تلویزیون، به طرح دیدگاه و همکاری فرهنگی با مجوعه‌های هنری قادر خواهند بود.
مشخصات دوره
پنج ترم تحصیلی، بالغ بر 90 واحد آموزشی.
برخی از مهم‌ترین دروس دوره: تاریخ سینما، مبانی نقد و تحلیل فیلمنامه، فیلمنامه‌نویسی، مبانی سواد بصری و زیبایی‌شناسی تصویر، مبانی هنرهای نمایشی، مدیریت برنامه‌ریزی و تولید فیلم، فقه سینما، مبانی عکاسی، جامعه‌شناسی سینما و وسائل ارتباط جمعی، دین و سینما و….

دوره عالی ادبیات داستانی
درآمد
گروه ادب و هنر اسلامي، به منظور توسعه كاربردي هنر و ادب اسلامي در متن حوزه؛ تعميق، تكميل و نوسازي مفاهيم ادب و هنر اسلامي؛ و احياي مباحث فلسفه هنر اسلامي در حوزه و زمينه سازي مطلوب براي بهره‌گيري از هنر جهت گسترش فرهنگ ديني فعاليت هاي خود را در سال ۱۳۸۱ رسماً آغاز كرد. اين گروه رسالت خويش را ارائه آموزش هاي ادبي و هنري مورد نياز امروز حوزويان دانسته و تلاش مي‌كند تا آنان را با زبان روز جامعه و شيوه هاي نوين نشر فرهنگ اسلامي آشنا كند
با توجه به اين كه داستان در میان دیگر فرم‌ها و ساختارهای روایی، درخششی ویژه دارد، باید آن‌را برپایۀ زاویه‌های زیباشناختی فهمید، از این رو ست كه قالب‌های رسانه‌ای و ابزاری برای ارتباط با داستان، بی‌حاصل دانسته می‌شود. زيرا فهم زواياي داستان و نقطه تأثير گذاري آن، مانند ديگر ابزارها، كاملاً آشكار و قابل اشاره نيست.
با توجه به همين ابعاد پنهان و نيز بعد تأثير گذاري داستان نويسي در انتقال مفاهيم فرهنگي ـ ‌مذهبي نويسنده، گروه ادب و هنر اسلامي در سال ۱۳۸۶اقدام به تأسيس حلقه ادبیّات داستانی كرد تا عرصه جديد تبليغي را در وادي داستان نويسي، در برابر طلاب حوزه علميه گشايد. حلقۀ داستان‌نویسان جوان حوزوی مشهد، با پی‌گیری رویه‌ای عینی و کارگاهی، در خلال جلسات داستان‌خوانی و نقد داستان، گام به گام به تولید داستان‌نویسانی اندیشمند نزدیک می‌شود.اين حلقه به منظور رسيدن به رسالت خود اهداف ذيل را براي خويش برگزيده است.
اهداف دوره
۱. شناسايي، جذب، رشد و معرفي داستان نويسان حوزوي
۲. ارتقاي علمي – مهارتي داستان نويسان حوزه علميه در جهت استفاده بهينه از زبان تأثير گذار داستان در تبليغ
نشست‌هاي هفتگي
اين برنامه، شامل سلسله نشست‌هاي هفتگي است كه اعضا ضمن حضور فعال در آن، سعي در پي گيري عناوين مصوب برنامه هاي حلقه دارند كه از آن جمله به اختصار مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد:
– نقد و بررسي آثار اعضا .
در اين نشست‌ها، آخرين توليدات داستاني اعضا مورد ارزيابي قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف آن، يادآوري مي شود. اعضا در کنار بررسی و نقد آثار خود، به مطالبی از فلسفه هنر، زیبایی‌شناسی و نظریّه‌های ادبی معاصر می‌پردازند
– نقد وبررسي آثار نويسندگان جهان
آثار پرآوازه داستان‌نویسان ايران و غرب، در کنار تاثیرپذیران ایرانی آنان، در این نشست‌ها بازخوانده شده و مورد تحلیل و نقد قرار می‌گیرد.هرچند ادبیّات داستانی مدرن ایران، در حاشیه تولیدات مغرب‌زمین قرار می‌گیرد، امّا نمی‌توان از شاهکارهای نویسندگان ایرانی در بزنگاههایی ‌چون مشروطه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدّس و… غافل بود.
شرايط عضويت
مخاطبان اين برنامه به‌عنوان اعضا ي حلقه، حوزويان علاقه‌مند به شعر و دانش آموختگان در سطح دو حوزه علميه هستند. در ابتداي هر فصل، امكان حضور اعضا ي جديد فراهم مي‌شود. شرايط عضويت در اين حلقه عبارت است از:
۱. شركت فعّال و منظم در برنامه‌ها و نشست‌هاي هفتگي.
۲. ارائه يك داستان در هر فصل و مشاركت در نقد ادبي.

دوره عالی زبان عربی و ارتباطات اسلامی
درآمد:
انقلاب اسلامي ايران، به عنوان پيشتاز نهضت جهاني اسلام و حوزه‌هاي علمي، به عنوان نماد توليد انديشه و تبليغ دين، عهده‌دار تربيت انديشه‌وران و مبلّغان ديني و ضروري‌ترين ابزار توليد انديشه و توسعۀ ديني، زباني مشترك، غني و متناسب با فرهنگ تمامي امت‌هاي اسلامي است؛ زباني كه پيوند دهندۀ آحاد اين امت واحد باشد و تمامي اعضاي اين پيكر را به يكديگر مرتبط سازد.
زبان عربي، به عنوان زبان قرآن و زبان هويت اسلامي، كارآمدترين ابزار ارتباط فرهنگي و علمي و تبليغي جهان اسلام است. نقش اين زبان در پيوند امّت اسلامي و توليد انديشۀ ديني و تربيت سفيران اين نهضت جهاني، آشكار و غير قابل ترديد است.
گروه آموزشی زبان تا‌‌‌ کنون با برگزاري بیش از (300) دوره آموزش زبان عربی در سطوح مختلف، در دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیۀ خراسان رضوی، و بكارگيري روشهای نو و متون آموزشي روزآمد، در تسلّط بسیاری از حوزويان بر اين دو زبان نقشي به‌سزا ايفا كرده است.
اهداف دوره:
1. دستيابي حوزويان به زبان مشترك جهان اسلام و زبان تخصّصي علوم اسلامي؛
2. تربيت مبلّغان مسلّط بر زبان بين المللي جهان اسلام و آشنا به فرهنگ زباني كشورهاي عرب زبان؛
3. تسلّط بر مهارت زباني تبليغ، در حدّي كه فراگیر بتواند به عنوان يك خطيب زبان‌دان اسلامي در جامعۀ هدف سخنراني کند و در مناظرات حضور داشته باشد و تبليغ دين نمايد.
ویژگیها و امتیازات:
1. هدفمندي و پويايي دوره‌ها و موادّ آموزشي؛
2. اساتيد برجسته و توانمند عرب زبان؛
3. متون درسي پيشرو و برنامۀ درسي منظّم؛
4. تجهيزات و فضاي آموزشي مناسب؛
5. برگزاري دوره‌هاي آموزشي در بعد از ظهر.(عدم تداخل با برنامۀ درسی روزانۀ حوزه)
طول مدّت دوره: (2/5) سال با مجموع (62) واحد درسی.
برخی از موادّ درسی عبارتند از: عربی معاصر(العربیۀ للنّاشئین)، مشاهدۀ الأفلام، فنّ وعظ و خطابه، کارگاه بحث و مناظره، قراءۀ النُّصوص، مراسلۀ و مکاتبۀ، اصول و مبانی تبلیغ و ارتباطات، روانشناسی تبلیغ، آشنایی با جغرافیای انسانی ـ سیاسی کشورهای اسلامی، جریانهای فکری-اجتماعی معاصر، کارگاه پژوهش و… .
در پایان دوره، فراگير از طريق كسب مهارتهاي 4 گانۀ زباني باید بتواند به اهداف زیر دست یابد:
1. در حدّ دانش و اطّلاعات خود ارتباط زبانی برقرار كند؛
2. بيش از پیش با زبان عربي ارتباط برقرار كند؛
3. آنچه را مي‌شنود دريابد و مقصود خويش را به زبان عربي بيان كند؛
4. آنچه را مي‌خواند بفهمد و مقصود خود را به زبان عربي بنويسد؛
5. در بحث و مناظره و سخنراني به زبان عربي شرکت کند.
دانش‌‌آموختگان اين دوره، با استفاده از مهارتهاي كسب شده، امكان همكاري با مراكز تبليغات برون مرزي در حوزۀ كشورهاي عربي مانند: بعثۀ مقام معظّم رهبري، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سازمان حج و زیارت و … را خواهند داشت.

دوره عالی زبان انگلیسی و ارتباطات اسلامی
درآمد:
زبان انگليسي، به عنوان زبان مشترك ارتباطي و علمي، بيشترين كاركرد را در نگاه و انديشۀ غرب نسبت به ايران و اسلام دارد. با گرايش روزافزون غرب نسبت به اسلام و مذهب شيعه؛ زبان انگليسي ضروري‌ترين ابزار اين ارتباط در اين حوزه‌ها خواهد بود. براي پاسخگویي به اين نياز روزافزون، ضرورت آموزش زبان انگليسي، به ويژه براي سفيران انقلاب به آن حوزه‌ها، اجتناب ناپذير مي‌نمايد.
گروه آموزشی زبان تا‌‌‌ کنون با برگزاري بیش از (250) دوره آموزش زبان انگلیسی در سطوح مختلف، در دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیۀ خراسان رضوی، و بكارگيري روشهای نو و متون آموزشي روزآمد، در تسلّط بسیاری از حوزويان بر اين دو زبان نقشي به‌سزا ايفا كرده است.
اهداف دوره:
1. تثبيت ارتباط زباني فراگيران با زبان انگليسي؛
2. تثبيت مهارتهاي 4 گانۀ زباني؛
3. تربيت مبلّغان مسلّط بر زبان انگليسي و آشنا به فرهنگ كشورهاي مقصد و تسلط بر مهارت زباني تبليغ، در حدّي كه بتواند به عنوان يك خطيب زبان دان اسلامي در جامعۀ هدف سخنراني كند و در بحث و مناظره شركت نمايد.
ویژگیها و امتیازات:
1. هدفمندي و پويايي دوره‌ها و موادّ آموزشي؛
2. اساتيد برجسته و توانمند انگلیسی؛
3. متون درسي پيشرو و برنامۀ درسي منظّم؛
4. تجهيزات و فضاي آموزشي مناسب؛
5. برگزاري دوره‌هاي آموزشي در بعد از ظهر.
طول مدّت دوره: (3) سال با مجموع (82) واحد درسی.
‌برخی از موادّ درسی عبارتند از:
زبان انگلیسی پیشرفته(Interchange2&3 ،Passages1&2 )، بیان شفاهی، مکالمۀ موضوعی، نمایش فیلم، خواندن متون دینی، کارگاه بحث و مناظره، منبر و خطابه، نگارش، اصول ترجمه و…
در پایان دوره فراگير از طريق كسب مهارت‌هاي 4 گانۀ زباني باید بتواند:
1. به تكميل و تثبيت آموخته‌هاي زباني در حدّ قابل قبول برسد؛
2. توانايي درك و فهم اصطلاحات متعارف در حوزه‌هاي تبليغ و ترويج را داشته باشد؛
3. قدرت تحليل شنيده‌ها و خوانده‌ها و ارائۀ مقصود (به صورت شفاهي و كتبي) به نحو مطلوب را به دست آورد.
دانش‌‌آموختگان اين دوره، با استفاده از مهارتهاي كسب شده، امكان همكاري با مراکز برون مرزی مانند: سازمان حجّ و زيارت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و… را خواهند داشت.

دوره آموزشی پایه عربی معاصر
پیشينه:
ورود به قلمرو دين، انديشه و فرهنگ در جوامع بشري، به ويژه جامعۀ بزرگ اسلامي‎، و نزديكي ديدگاه‌ها در تحكيم پيوندها و برخورداري از دركي متقابل، بهره‌مندي از راه‌ها و زبان ارتباطي مشترك را امري ناگزير می‌نماید.
جهان اسلام، به‌ ویژه طلاب علوم دینی، افزون بر برخورداري از دانش و علوم اسلامی و فنآوري نوين اطّلاعات، به ابزارهای ارتباطی مناسب نیازمند است که زبان ضروری‌ترین آنها است.
دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوی، با درك این اهمّيت به منظور رفع نياز حوزه‌های علميه، آموزش زبان عربي معاصر را از سال 1370 آغاز و با اهداف زیر دنبال می‌کند.
اهداف:
• تأمین نیاز آموزشی حوزه‌ها‌ی علمیه در زمینۀ زبان عربی معاصر، با توجّه به گسترۀ مخاطبان فرهنگ و علوم اسلامی؛
• ارتقاي مهارتهاي زباني دانش‌آموختگان حوزه و بهره‌گيري از آنها در زمینه‌های مرتبط.
• فضاسازی و ایجاد بستر مناسب آموزش زبان عربی در بین خانوادۀ حوزویان؛
ویژگیها و امتیازات:
• هدفمندي و پويايي دوره‌ها و موادّ آموزشي؛
• اساتيد برجسته و توانمند حوزوی؛
• متون درسي پيشرو و برنامۀ درسي منظّم؛
• تجهيزات و فضاي آموزشي مناسب؛
• بهره‌مندي از كتب ومجلات عربی؛
• بهره‌مندي از مشاورۀ علمي و تحصيلي رایگان؛
• فضای آموزشی مناسب مجهز به امکانات چند رسانه‌ای؛
• اعطاي گواهي پايان دوره به دانش‌آموختگان.
طول مدّت دوره: 1/5 سال (شش فصل سه ماهه) با مجموع 360 ساعت درسی.
موادّ درسی عبارتند از: العربیۀ للناشئین جلد 12-1، الاستیعاب و الحوار الموجه/1تا 6
دانش‌‌آموختگان اين دوره، با استفاده از مهارتهاي كسب شده، به توانايي گفتگوي روزمره عربي معاصر دست خواهند يافت.

دوره آموزشی پایه زبان انگلیسی
پیشينه
ورود به قلمرو دين، انديشه و فرهنگ در جوامع بشري، به ويژه جامعۀ بزرگ اسلامي‎، و نزديكي ديدگاه‌ها در تحكيم پيوندها و برخورداري از دركي متقابل، بهره‌مندي از راه‌ها و زبان ارتباطي مشترك را امري ناگزير می‌نماید.
جهان اسلام، به‌ ویژه طلاب علوم دینی، افزون بر برخورداري از دانش و علوم اسلامی و فنآوري نوين اطّلاعات، به ابزارهای ارتباطی مناسب نیازمند است که زبان ضروری‌ترین آنها است.
دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوی، با درك این اهمّيت به منظور رفع نياز حوزه‌های علميه، آموزش زبان انگلیسی را از سال 1370 آغاز و با اهداف زیر دنبال می‌کند.
اهداف:
• تأمین نیاز آموزشی حوزه‌ها‌ی علمیه در زمینۀ زبان انگلیسی، با توجّه به گسترۀ مخاطبان فرهنگ و علوم اسلامی؛
• ارتقاي مهارتهاي زباني دانش‌آموختگان حوزه و بهره‌گيري از آنها در زمینه‌های مرتبط.
• فضاسازی و ایجاد بستر مناسب آموزش زبان انگلیسی در بین خانوادۀ حوزویان؛
ویژگیها و امتیازات:
• هدفمندي و پويايي دوره‌ها و موادّ آموزشي؛
• اساتيد برجسته و توانمند حوزوی؛
• متون درسي پيشرو و برنامۀ درسي منظّم؛
• تجهيزات و فضاي آموزشي مناسب؛
• بهره‌مندي از كتب، مجلات انگلیسی؛
• بهره‌مندي از مشاورۀ علمي و تحصيلي رایگان؛
• فضای آموزشی مناسب مجهز به امکانات چند رسانه‌ای؛
• اعطاي گواهي پايان دوره به دانش‌آموختگان.
طول مدّت دوره: 1/5 سال (شش فصل سه ماهه) با مجموع 360 ساعت درسی.
موادّ درسی عبارتند از:
Intro . Interchange\1&2 & Video Book 1-6
دانش‌‌آموختگان اين دوره، با استفاده از مهارتهاي كسب شده، به توانايي گفتگوي روزمره زبان انگلیسی دست خواهند يافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید