آخرین خبرها

بیرون کشیدن نظام‌های مختلف تربیتی و اقتصادی از دل فلسفه، نیاز جامعه امروز است

شبکه معالم ـ عضو هیئت علمی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: برای داشتن جهش هدفمند در بحث فلسفه به اموری نیاز داریم که بیرون کشیدن نظام‌های مختلف تربیتی، اقتصادی، سیاسی و … از دل فلسفه از جمله این موارد محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضایی‌تهرانی، در میزگرد علمی تحت عنوان «نقش حوزه های علمیه در جریان سازی علوم عقلی» از برنامه‌های همایش بزرگداشت حکمت و حکمای خراسان(۲) که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، در مورد بایسته‌های علوم عقلی در عصر حاضر ابراز کرد: حوزه‌های شیعی بسیاری موجود هستند که در بحث علوم عقلی کار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه علوم عقلی شامل منطق، کلام و فلسفه است لذا حوزه‌های علمیه جریان‌سازی و تحولات بسیاری در این موضوعات داشته‌اند، افزود: از طرفی اگر بخواهیم جهش هدفمندی را در این مباحث طی دوره کنونی شاهد باشیم نیاز به اقدامات بسیاری است که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی‌تهرانی ادامه داد: استفاده از داده‌های حکمت در بازسازی منطق، اهمیت منطق‌های جدید و استفاده‌ از این‌ امور در منطق ارسطویی، بازخوانی بخش تصویری منطق با توجه به مقدار دست‌یابی تدریجی بشر به عمق آنها، منطقی فکر کردن و ورود منطق در نوشتار و گفتار از جمله این موارد به شمار می‌رود.

وی افزود: همچنین در بخش کلام نیاز به اقداماتی مانند واگذاری بخش مشترک کلام و فلسفه به فلسفه، تقویت بخش انحصاری کلام به ویژه در غیر از بخش امامت زیرا در بخش امامت جلو هستیم که در این راستا بازنگاری کلام نقلی به ویژه در بخش ساحت‌‌های کم کار شده است.

این عضو هیئت علمی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: همچنین باید رویکرد از دفاع به رویکرد تهاجمی تغییر یابد زیرا تا قبل از ۴۰ سال گذشته ما تهاجمی عمل می‌کردیم و اکنون تدافعی هستیم؛ شاخصه‌های موجود در بحث امامت که در فقه آمده است و به بیش از ۵۰۰ مورد می‌رسد، تحلیل فرقه‌های نوظهور و چگونگی ارتباط آنها با سَلَف نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در بحث فلسفه برای داشتن جهش هدفمند به این امور نیاز داریم که از جمله بازسازی فلسفه صدرایی شده و آموزش‌های کم بهره‌برداری شده توسط خود ملاصدرا، مستندسازی آموزه‌های فلسفی به طور کامل، بیرون کشیدن نظام‌های مختلف تربیتی، اقتصادی، سیاسی و … از دل فلسفه از جمله این موارد محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی‌تهرانی افزود: در راستای تسهیل آموزش فلسفه نیز باید اقدامات مناسبی صورت گیرد زیرا در حال حاضر طلاب فلسفه را به صورت عقب گرد مطالعه می‌کند یعنی ابتدا فلسفه امروز را مطالعه کرده و بعد از آن به مطالعه گذشته می‌پردازند لذا باید این روش تصحیح شود و در ادامه فلسفه و ساحت‌های آن به اجتماع و بحث جامعه کشیده شود. زیرا امروزه تنها فیزیک مطرح است و علوم متافیزیک مغفول مانده است.

وی تصریح کرد: در بحث عرفان نیز بازخوانی عرفان شیعی، مستندسازی عرفان نظری و عملی، پالایش عرفان از علوم غیر لازم، ادامه کار صدرالمتألهین، کشف جریانات عرفانی نزدیک به شیعه و کشف جریانات اسلامی نزدیک به شیعه مورد نیاز است که در نهایت همه این امور سبب جهش هدفمند در بحث علوم عقلی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید