آخرین خبرها

کتاب «کرانه‌های اجتهاد۲» منتشر شد

به گزارش شبکه معالم، کتاب «کرانه‌های اجتهاد۲؛ گفتارهایی در موضوعات و مسائل فقهی و اصولی» به نویسندگی جمعی از استادان و نخبگان حوزه های علمیه و دانشگاه ها به همت اداره پژوهش اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از سوی انتشارات بوستان کتاب چاپ و منتشر شد.

این کتاب دارای دو بخش «فقه پژوهی» و «پژوهش های فقهی معاصر» با آثاری از آیت الله دکتر احمد مبلغی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست و حجج اسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند، محمد جواد ارسطا، رضا اسلامی، مهدی مهریزی، مجتبی الهی خراسانی، علی رحمانی، مهدی همازاده و… است.

در بخشی از «درآمد» این کتاب آمده است: دانش فقه در گذشته پاسخگو و پیشگام بوده؛ اما در دوره معاصر با دوچالش جدی و فزاینده روبرو است. اول توسعه نیازهای عصری؛ دوم فقر تحقیقات فقهی. منشاء نیازهای عصری، رشد پدیده های مدرن، ترابط علوم انسانی و اسلامی، اقتضائات حکومت دینی و غیره است. فقر تحقیقات فقهی؛ فقری است که بیش از آنکه نظری برآمده از ناآگاهی نسبت به قواعد تحقیق باشد، هنری و مهارتی است. نابلدی در نگارش فارسی و نویسندگی به منزله هنر انعکاس ذهنیات، به میزان عربی نویسی، جدی گرفته نمی شود. فقدان مهمتری که فراتر از توان نوشتاری، به نحیف شدن پیکر پژوهش های فقهی افزوده، مهارت های پژوهشی از شناخت منابع تا مستند سازی و از روش پردازش تا حل مسأله است.

آنچه در دفتر دوم از کرانه های اجتهاد، پیش روی علاقه مندان به فقه پژوهی قرار دارد، انعکاس بخشی از نشست ها و مدرسه های تخصصی و کارگاه های مهارتی است که به همت و تلاش همکاران اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به سرانجام رسیده و به زیور تبع آراسته شده است.

کتاب «کرانه‌های اجتهاد۲؛ گفتارهایی در موضوعات و مسائل فقهی و اصولی» در ۶۰۳ صفحه با شمارگان ۱۰۰ صفحه به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان در اختیار علاقه مندان به مباحث فقهی و اصولی قرار گرفته است.

همچنین برخی از محتوای علمی این کتاب در سامانه جستار بارگذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید