راهکارهای ایجاد صمیمیت والدین با فرزندان و کاهش فرهنگ‌سازی رسانه‌ای

به گزارش شبکه معالم دکتر احمد فولادیان، عضو گروه آموزشی مطالعات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست از سلسله نشست های نقش والدین در مصرف فرهنگی با محور‌ »رسانه های تصویری وشنیداری وشبکه های اجتماعی آسیب ها و تهدیدات راهکارهای برخوردو نظارت والدین» اظهار اشت: عاملی که در حال حاضر بر جوامع تأثیر گذاشته و سبب تغییر روابط شده رسانه است، امروز مرزهای جفرافیایی و زمان به وسیله اینترنت برداشته شده به طوری که نسل امروز را نسل شبکه می‌نامند.

وی افزود: در گذشته خانواده سپس مدرسه نقش مهمی در اجتماعی کردن افراد داشتند اما امروز رسانه ها جای آن را گرفته اند بنابراین اگر کوچترین فاصله ای بین خانواده و فرزندان به وجود آید رسانه کار تربیت را انجام می دهد و شکاف نسل ها روی می دهد.

فولادیان با بیان اینکه یکی از کاربردهای حائز اهمیت رسانه انتقال فرهنگ است، مطرح کرد: یکی از مشکلات امروز تحمیل فرهنگ اروپایی ها به جهان است آنها می گویند دنیا باید مثل ما باشد اما ایران فرهنگ آن ها را نمی پذیرد چرا که در زمینه های مختلف چون اعتقادی ما با آنها تفاوت فرهنگی داریم.

عضو گروه آموزشی مطالعات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: گسترش شبکه های اجتماعی یکی از مسائل مهم در اجتماع افراد است رسانه ها از جمله اینترنت، ماهواره و شبکه های اجتماعی که ۱۳ مورد آن در ایران و دیگر کشورها بیشترین کاربرد را دارد بین خانواده ها و فرزندان شکاف ایجاد می کند و باعث تغییر نوع ارتباطات می شود.

تاثیرات رسانه‌ در انتقال فرهنگ

فولادیان عنوان کرد: در بخش رسانه های دیداری و شنیداری «تلویزیون» با نمایش نقش ها و شخصیت هایی که به مخاطب عرضه می دارد، «ماهواره» به وسیله شبکه های تلویزیونی مبتذل و غیر اخلاقی، حریم‌شکنی با قراردادن عکس های خصوصی و خانوادگی در «فیس بوک» و دوستی ها و ازدواج های اینترنتی که در «چت روم» روی می دهد، سبب تغییر روابط والدین و فرزندان می شود همچینی با «بازی‌های رایانه‌ای» افراد ساعت ها بدون تحرک مناسب مقابل صفحه نمایش و انتقال از دنیای واقعی به تخیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه چت در لغت به معنای گپ یا «گفتگوی خودمانی می باشد» است، افزود: چت کردن یا گفتگوی اینترنتی یکی از آسیب های اجتماعی نو پدید می باشد که بیشترین استفاده کنندگان از اتاق های چت در ایران در محدوده ۱۵ تا ۳۰ سال می باشند.

آسیب اجتماعی پنهان جامعه

عضو گروه آموزشی مطالعات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: یکی از آسیب های اجتماعی پنهان، در جامعه ما تبلیغاتی است که از طریق چت کردن ارائه می‌شود و اغلب مسائل جنسی و بر خلاف عرف جامعه  است که و باعث آسیب به جامعه، رفتار و فرهنگ جوانان ما می شود.

فولادیان به بیان راهکارهایی برای والدین در این زمینه پرداخت و گفت: والدین باید تا حدی با بازی‌های رایانه‌ای آشنا باشند و بدانند که هر بازی متناسب با چه سنی است و در این زمینه می‌توانند از کارشناسان کمک بگیرند و استفاده از بعضی بازی‌های رایانه‌ای را برای فرزندان خود مجاز کنند.

وی تصریح کرد: به کودکان در ساعات معینی اجازه انجام بازی‌های رایانه‌ای را بدهیم شاید برای دفعات اول آنان کمی مقاومت نشان دهند، اما به مرور زمان به نظم استفاده از رایانه عادت می‌کنند.

صمیمیت والدین با فرزندان و کاهش فرهنگ‌سازی رسانه‌ای

فولادیان با بیان اینکه والدین زمان بیشتری را در کنار فرزندان خودشان بگذرانند، خاطرنشان کرد: هر قدر صمیمیت و ارتباط صحیح بین فرزندان و والدین بیشتر باشد زمینه استفاده از چنین بازی‌هایی کمتر فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نرم‌افزارهای آموزشی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد، ادامه داد: بهتر است که گاهی والدین در انجام بازی‌های رایانه‌ای با کودکان خود همراه شوند و در مورد معایب و محاسن بازی‌ها با آنها بحث و تبادل نظر کنند؛ بازی‌های دسته جمعی اعضای خانواده می‌تواند به صمیمیت روابط آنان و ایجاد رقابت سالم در میانشان کمک کند.

عضو گروه آموزشی مطالعات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: باید والدین و معلمان برنامه‌ریزی درستی در جهت استفاده کودکان و نوجوانان از بازی‌های رایانه‌ای در امر آموزش داشته باشند باید در کنار استفاده از رایانه، تحرک هم وجود داشته باشد و فرزندان را تشویق به ورزش‌های مناسب کرد.

وی به نقش‌ والدین‌ در‌ کنترل ‌فرزندان ‌در ‌استفاده ‌از ‌شبکه‌های ‌اجتماعی اشاره کرد و افزود: والدین با آگاهی دادن به فرزندان می توانند از سوء استفاده های احتمالی در محیط وب جلوگیری کنند، از فرزندان بخواهند اطلاعات شخصی و خصوصی خود و اعضاء خانواده را در اختیار دیگران قرار ندهند.

فولادیان افزود: والدین به فرزندان گوشزد کنند که تحت هیچ شرایطی رمزهای عبور خود را در اختیار سایرین، حتی دوستان صمیمی خود قرار ندهند و برای آنها توضیح دهند که چه اطلاعاتی خصوصی است و سایرین نباید از آنها مطلع باشند و چه اطلاعاتی قابل انتشار برای عموم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید