نیازسنجی و پژوهش‌های علمی، مبنای تاسیس رشته اخلاق و تربیت اسلامی در حوزه علمیه خراسان

به گزارش شبکه معالم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، در دیدار اعضای مجمع فقه تعلیم و تربیت با مدیر حوزه علمیه خراسان، گزارشی از فعالیت‌ها و خدمات ارزشمند اساتید اخلاق و تربیت اسلامی که در حوزه علمیه خراسان مشغول به فعالیت هستند، ارائه داد.

وی با بیان اینکه به مناسبت اقدامات عملی در مسیر طراحی و برنامه‌ریزی رشته اخلاق و تربیت در این جلسه گرد هم آمده‌ایم، تصریح کرد: این جمع برای اولین همایش ملی تعلیم و تربیت و طراحی رشته فقه تربیتی پای کار آمدند و حلقه فقه و تربیت تأسیس شد که کارهای پژوهشی فراوانی نیز از سوی محققان جوان صورت گرفت.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به شکل‌گیری هسته‌های علمی حول مباحث عینی و عملی طلاب، خاطرنشان کرد: مسئله راهنمایی تربیتی و مشاوره اخلاقی طلاب باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد و همه کسانی که تدریس‌هایی در اخلاق و تربیت و فعالیت‌های تخصصی در حوزه مشاوره و مدیریت گروه‌های آموزشی در مراکز حوزوی و دانشگاهی دارند و هویت فردی و سیر وجودی آنان در فعالیت علمی مرتبط با رشته مشغول است، پای کار بیایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی ضمن اشاره به نیازسنجی در خصوص رشته‌ها و ارائه بیشترین نظر و درخواست در خصوص رشته اخلاق و تربیت در حوزه‌های علمیه، ابراز کرد: بر اساس نیازسنجی که در مطالعات و پژوهش‌های علمی صورت گرفت، رشته اخلاق و تربیت رتبه اول را در میان نیازسنجی و درخواست رشته‌ها داشت.

عضو کمیسیون تخصصی اجتماعی سیاسی شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه نتیجه این پژوهش و مطالعات علمی، بر ریل‌گذاری‌های آموزشی اثر دارد، خاطرنشان کرد: جمع‌بندی این شد که در حوزه مطابق با استانداردهای آموزشی، اخلاق به عنوان یک رشته، تعلیم و تربیت نیز به عنوان یک رشته مجزا و حتی علوم انسانی وابسته و روانشناسی نیز به عنوان یک حوزه دیگر با رویکرد مطالعات اسلامی مدنظر باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه الگوی اخلاق و تربیت بدین ترتیب پایه‌گذاری و رشته اخلاق و تربیت اسلامی اینگونه با مستندات و پژوهش‌های متقن علمی تأسیس شد، ابراز کرد: انجمن‌ها و مجموعه‌های علمی باید کمک کنند تا اخلاق و تربیت شکل بگیرند و اگر ظرفیت و ضرورتی نیز در این زمینه وجود دارد، همه می‌توانند دخیل شوند و بدانند که هر کمکی به توسعه فضای اخلاق و تربیت در حوزه می‌تواند اثربخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید