نقطه های آغاز در امر پژوهش، پرسش های نو و حاشیه نویسی در کنار متن آموزشی است

به گزارش شبکه معالم، دکتر مهدی قاسمی، پژوهشگر مرکزتخصصی آخوندخراسانی در نشست علمی پژوهشی «ضرورت پژوهش و تولید علم» با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که در مدرسه علمیه امام سجاد برگزار شد گفت:اگر آموزش همزمان با پژوهش جلو برود اثر مطلوبی به دست می‌آید ، مانند کتاب لمعه‌ی شهید ثانی که حاصل پژوهش در کنار آموزش است.
وی افزود: دو نکته کلیدی در پژوهش: الف ) یادداشت برداری (نوشتن نکات مهم و کلیدی بحث ) و ب) آتش به اختیار بودن در زمینه ی پژوهش.

وی خاطرنشان کرد: در پژوهش یادگیری امور زیر لازم است:
تمثیل: تا بتوانیم آن مطالب عمیق و سنگین را به زبان تمثیل و قابل فهم ، از حالت انتزاعی به حالت قابل فهم برای همه تبدیل کنیم تا مخاطب بتواند با مطالب ما درست ارتباط بگیرد.
مهارتها: برای ارتباط با مخاطب لازم است مهارت های مختلفی را بیاموزیم ، مانند داستان ، شعر و …

دکتر قاسمی یادآور شد:‌به دو نکته اساسی در مورد پژوهشگر پروری باید توجه کرد:
نخست: انگیزه و شوق پیدا کردن برای پژوهش و اینکه تا خلاء‌ها را پیدا نکرده اید سراغ پر کردن آنها نروید که به جایی نمی‌رسید.
دوم: باید بدانید هر مطلبی که در دروس و مسائل مختلف می‌خوانید آخرش نیست؛ می‌شود به آن اضافه کرد برای این امر روندی لازم است که ابتداء آن با سؤال شروع می شود سوالاتی مانند «چرا ، چگونه ، چه کسی ، چه چیزی، چه زمانی ، چه مکانی».

دیدگاهتان را بنویسید