واکسن نزدن نه مرضیّ عقل است و نه مرضیّ شرع

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی عنوان کرد: افرادی که واکسن نمی‌زنند، به خاطر سرایت دادن مریضی به دیگران، به صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتکب ظلم به سیستم اجتماعی و اقتصادی کشور می‌شوند.

به گزارش شبکه معالم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضایی تهرانی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، در پاسخ به این سوال که «آیا حکومت می‌تواند مردم را مجبور به واکسن زدن کند یا خیر؟»، گفت: چون کسی که واکسن نزده، ناقل است و با واکسن نزدن، این مریضی ریشه‌کن نمی‌شود، و به عبارت دیگر واکسن نزدن اضرار به غیر و تعرّض به غیر است، که حرام شمرده می‌شود، بنابراین حکومت می‌تواند با راهکارهایی مردم را به سمت واکسن زدن تحریض و بلکه اجبار کند.
وی اضافه کرد: ممکن است کسی واکسن نزده و در منزل یا باغ خود نشسته و قرار است که ۲۰ سال از آنجا بیرون نیاید و کسی را هم به حضور نپذیرد که البته چنین فرضی محال است، خوب در این صورت اشکالی ندارد که واکسن نزند، اما وقتی در مترو، اتوبوس، بانک، پارک، مهمانی، عروسی، عزا و دیگر مکان‌های عمومی، حضور دارد و دیگران را آلوده می‌کند، این امر نوعی اضرار به غیر است و او حق چنین کاری را ندارد.
استاد حوزه علمیه خراسان، واکسن نزدن را نوعی ظلم به سیستم اجتماعی کشور توصیف و ابراز کرد: افرادی که واکسن نمی‌زنند، به خاطر سرایت دادن مریضی به دیگران، در حقیقت به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سیستم جفا می‌کنند. کسی که کرونا می‌گیرد، خوب به بیمارستان می‌رود و درمان می‌شود و میلیون‌ها تومان بر کشوری که در وضعیت اقتصادی مطلوبی نیست، خرج می‌گذارد. ضمن اینکه ادامه بیماری مانع رونق بسیاری از کسب و کارها و در نتیجه مانع رونق اقتصاد کشور هم هست. طبیعی است که چنین کاری نه مرضیّ عقل است و نه مرضیّ شرع.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی تهرانی با بیان اینکه حکم واکسن زدن به عنوان یک عمل مکلّف به عهده فقها و مراجع تقلید و حاکم شرع است و فقها در مسائلی که موضوع تخصصی دارند، باید موضوع را از کارشناسان متخصص فرا بگیرند، تصریح کرد: مسئله واکسن، یک مسئله فوق تخصصی است که به چند رشته علمی پزشکی گِرِه خورده است و قهراً عوام نمی‌توانند در این زمینه دارای نظریه‌ای باشند. از طرفی، مشهور متخصصان عالم، یعنی بیش از ۹۹ درصد متخصصان، امروزه معتقدند که در مواجهه با کرونا، واکسیناسیون امری ضروری و لازم است و لذا در ارتباط با واکسن گفته می‌شود که بهترین واکسن، اولین واکسن است.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع هیچ فرقی با سایر موضوعات ندارد و برای فقیه، نظر کارشناسان متخصص متعهد در شناسایی موضوع، حجت است.
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: طبیعی است که این‌جا برای برخی افراد یک سوال پیش می‌آید که اگر طب سنتی یا طب اسلامی نظری در این زمینه داشت، چه باید کرد؟ پاسخ روشن است؛ نه طب سنتی و نه طب اسلامی در این زمینه‌ها متخصص به حساب نمی‌آیند. سرّ مطلب آن است که این دو طب در کشور ما در دوران نوزادی خود به سر می‌برند و هنوز به نوجوانی و بلوغ نرسیده‌اند، چه برسد به میانسالی و پختگی. طب سنتی بعد از اینکه از بین رفته بود، آرام آرام دارد قوت می‌گیرد و لذا در این گونه موارد پیچیده هرگز نمی‌تواند نظر تخصصی داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی تهرانی در بخش پایانی این گفت‌وگو اظهار کرد: نتیجه بحث اینکه، واکسن زدن لازم و یک واجب اجتماعی است؛ همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در عمل چنین کردند و واکسن «برکت» که یک واکسن ایرانی بود، زدند و دیگران را هم تشویق به این کار کردند تا زودتر این ویروس منحوس ریشه‌کن شود.
وی عنوان کرد: بر این اساس، تشکیک بر این مسئله، اصلاً تشکیک غیرعقلانی به نظر می‌رسد، چون متخصصان عالم، مشهور قریب به اتفاقشان، ولو واکسن اضطراری و در شرایط فعلی را برای جلوگیری و پیشگیری و ریشه‌کن کردن بیماری، موثر می‌دانند و بر آن اتفاق نظر دارند و این اتفاق نظر، موضوع حکم وجوب را برای فقیه مهیا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید