عدم توجه به عرصه پژوهش در جامعه نخبگانی بزرگترین مانعِ پیشِ رو در کار طلبگی است

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام محمد ایزی، دانش آموخته مرکز تخصصی آخوند خراسانی و رتبه برتر رقابت علمی نخبگانی حوزه های علمیه سراسر کشور در گفتگویی به تبیین برنامه های علمی و پیشنهادات علمی خود پرداخته است.

۱-به چه کاری مشغول هستید؟
در درس فقه استاد تبادکانی و اصول استاد درایتی شرکت میکنم و در موسسه ثامن الحجج با نظارت استاد سید محمد حسن موسوی مهر دروس را با عده ای از طلاب فاضل و خوش فکر مباحثه می کنیم.
در روز های پنجشنبه هم در کلاس استاد ربانی بیرجندی و دیگر اساتید حاضر می شوم که حول علم رجال و علوم حدیث می باشد.

۲-برنامه علمی آینده تان چیست؟
بنا دارم برخی دروس خارج مهم قم به خصوص درس استاد شهیدی را تجربه کنم و همچنین از فضای علمی قم هم در فقه و اصول و هم در حکمت و کلام بهره ببرم.

۳-از اساتیدی که در پیشرفت شما موثر بودند، نام ببرید.
در زمینه فقه و اصول: استاد ممتازی و حضرت استاد درایتی
در حکمت و کلام: استاد امینی نژاد و استاد طالقانی

۴-نظر شما درباره برگزاری این رقابت ها چیست؟
اینگونه رقابت ها موجب زنده کردن فضای علمی و رفع مانع اقتصادی از بخشی از طلاب ممحض در درس می باشد و قطعا مفید و لازم است.

۴-پیشنهادی درباره این رقابت ها دارید؟
به نظر حقیر اولا رقابت ها باید مستمر باشند و دست کم، سالی یکبار برگزار شود. ثانیاً قوام المپیاد به اختیاری بودن آن است لذا به نظرم همین رویه حفظ شود. ثالثا سوالات تحلیلی جایگزین سوالات حفظی و بعضا مچ گیری شود و المپیاد بصورت کتاب باز اجرا شود. رابعاً میزان سختی سوال با حجم امتحان سازگار باشد و …

۴-بزرگترین مانعِ پیشِ رو در کار طلبگی چیست؟
متاسفانه موانع بزرگ، بسیار است و در این مقال نگنجد! فقط فهرست وار به عنوان چند مورد اشاره میکنم: کم صبری در تعلم و عجله در ورود به عرصه تبلیغ، عدم توجه به ضرورت علم آموزی، مشکلات اقتصادی، عدم توجه به عرصه پژوهش و کاهش هویت طلبگی در جامعه نخبگانی، تورم برخی مباحث اصول فقه و خمودگی فضای علمی و …

۵-نکات قوت و ضعف این رقابت ها را بیان کنید؟
عمده نقاط قوت و ضعف در سوالات قبل عرض شد البته یک نقطه ضعف مهم وجود دارد که از عوارض روش امتحان محوری است و آن اینکه اهداف اصلی طلبه فراموش می شود و نمره و رتبه و جایزه موضوعیت پیدامی کند که این مشکل به شدت فراگیر است به خصوص در سطوح پایین تر.

دیدگاهتان را بنویسید