به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، مدیر گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی و منتقد و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی با بیان اینکه زندگانی حضرت زینب(س) فصل های مختلفی از تاریخ را تجربه کردهاست گفت:فصل مدینه، فصل کوفه، فصل حماسه، فصل صبر و فصل مقاومت فصلهایی از زندگی بانوی بزرگوار عقیله بنی هاشم است که لازم است نویسندگان با در نظر گرفتن این نکته توازن در این فصول را حفظ کنند.
وی افزود:در فصل مدینه ازکودکی ونوجوانی تا ازدواج با عبدالله بن جعفر، جایگاه وی در بنی هاشم ،روابط با نساء بنی هاشم ونساء صحابه و خاندانهای معروف قریشی نکات حساس در این فصل است.
وی افزود: در فصل کوفه همچنان که در اثر پیش رو هم توجه شدهاست جایگاه ایشان درتعلیم و تربیت عمومی و دینی نسبت به بانوان در کوفه، نقش حضرت در درایت حدیث، زمینه سازی برای آگاهی و بیداری لازم در کوفه مورد توجه است .
حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی بیان کرد: فصل حماسه ارتباط عبدالله بن جعفر و ماجرای طلاق ساختگی که لازم است حتما افرادیکه که در صدد پژوهش تاریخی هستند این مساله را برای پژوهشگران غیر مسلمان تبیین کنند.
وی با بیان اینکه نقش عبدالله بن جعفر در تاریخ نقطههای تاریکی وجود دارد افزود:گرچه بخشهایی از این نقاط به مدد راهنماییهای مشاوران تاریخی در آثار سینمایی اخیر رفع ابهام شده اما همچنان پرونده آن باز است.
حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی بیان کرد: در دوران قوت امام حسین و پس از شهادت ایشان عبدالله بن جعفر محمد بن حنفیه وحضرت زینب بافت سه گانه تقسیم کار و وظایف در دوران فشار و اختناق را به عهده گرفتند که بازشناسی آن در مباحث تاریخی بسیار مهم است.
وی افزود:فصل رمزآلود پایانی زینب(س) ابهامات جدی دارد که این کتاب به سرعت از آنها عبور کرده و شاید دلیلش وفاداری زیاد نویسنده به تاریخ و یا ابهامات تاریخی است.مزار زینب(س) در سه احتمال تاریخی مردد مانده است مدینه، مصر و دمشق است؛ قوی ترین محل مدفن به لحاظ تاریخی در دمشق است اما احتمال در مصر دور از ذهن نیست زیرا اصل هجرت ایشان به مصر ثابت است.
این منتقد علوم اسلامی بیان کرد:تجلی دلالت و فصاحت علوی و فاطمی در زینب متبلور است اغلب مطالعات ادبی در این خاندان اهل بیت نهفته است فصلنامههای ادبی بسیاری در جهان عرب داریم که به نام این خاندان طهارت نامگذاری شده است.
وی افزود: سبک خطبه های زینب(س) درکوفه از لحاظ تقارن و تشابه ساختاری بیانی، آهنگ ها و آوازها و تحلیل گفتمان قابلیت بالای سخنوری خاندان را در خطبهها نشان میدهد .
وی ادامه داد:نگاشتههای ادبی در مورد اولیای اسلام بسیار است اگر ترجمه نویسی را شاخه مهم تمدن اسلامی در نظر بگیریم به شیوه فنی که دستمایه دانشنامه شرح حال بزرگان است گونه ای از اینها در ذیل مقام نامهها و تذکرده نویسی است؛ تراجم نویسی به شکل دانشنامه در حال پیشرفت است و مسندهای حدیثی در حکم گرداوری مواد مختلف برای شخصیت است.
این پژوهشگر تاریخی ادامه داد:برای تحلیل یک شخصیت تاریخی و هویت او مسند نویسی مهم است شخصیت شناسی از طریق تحلیل مضامین روایی مهم است و اهتمام خاص به تراجم زنان پارسا و اولیاست که بخش هایی از اینها در ادبیات است مهمترین خطبههای بدیع زنان در صدر اسلام خطبههای زینب(س) است
وی با بیان اینکه از مزایای کتاب عقیله مقدمه ارزشمند استاد رجبی دوانی است گفت:از مزایای دیگر این کتاب باید به وجود سرفصلها و نثر ادبی و آهنگین فاخر و جامعیت اثر اشاره کرد و تلاش شده تا فصلهای تاریخی نه به لحاظ سنوات بلکه به لحاظ اهمیت مورد اهتمام قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی با بیان پیشنهاداتی در حوزه تولید آثار دینی گفت: تنها سبک تولید آثار دینی بزرگان و اولیا تاریخ نگاری داستانی نیست میتوانیم به لحاظ فقهی و ادبی از سایر سبکها هم بهره ببریم داستانهای موازی تجربه خوبی بود که جرجی زیدان از این مسیر رمان تاریخی خلق کندو یا مانند داستان موازی استاد میر باقری در فیلمنامه مختار که به صورت موازی به داستان عاشورا اشاره کرد.
وی افزود:تنها سبک تولید در مورد اولیا تاریخ نگاری نیست لازم است از سایر سبکها هم بهره ببریم خلق داستان موازی تسلط فرد بر تکنیکهای ادبی را میرساند لزومی ندارد حکایتگر تاریخ باشیم .
این پژوهشگر آثار اسلامی بیان کرد:انتظار خوانندگان و نسل جدید این است همواره نویسندگان بهره ای از مضامین خود داشته باشند کسی که در مورد شخصیتهای دینی مینویسد زندگی او به دو فصل تقسیم خواهد شد فصل قبل از نگارش و فصل پس از نگارش باید پس از نگارش در عمل، رفتار و سبک زندگی ودر نگاه خوانندگان تجلی عینی آن اثر در نویسنده تلقی شود.
منبع: به نشر